Nu vet jag inte exakt rabatt hos VVS företagen men tittar man på elsidan så är 70-80% inga konstigheter. Blir inte förvånad om VVS har liknande påslag.

Ska också tilläggas att många elektriker gör sitt jobb och åker sen hem och tar nästa jobb medans VVS-montören gärna säljer på kunden så mycket mer, det kan vara allt från nya termostater till en blandare eller vad som helst. De är också väldigt petiga med att ta betalt för varenda nippel som sätts dit. Elektrikern kan mycket väl skita i att fakturera småprylar, klart det är olika pris på lite klammer och en kopparnippel.

Angående priset så fick jag själv en faktura på 10 000 kr från min VVS montör och då hade han satt upp ett vattenutkast, bytt ett element som han dessutom flyttade från sovrummet till garaget och satt upp ett nytt i sovrummet.
på fakturan så var det ett element och en vattenutkastare plus material och jobb så jag tyckte det var ok.

hahaha, förlåt men att ta betalt för en lärling på ett enmansjobb är ju ganska magstarkt. Sedan 6,5h i arbete för veteranen för det arbetet är lite mycket också. Max 4-5h bör det ta för en driftig person som ändå tar tid på sig, förutsatt att det enbart är rören på bilderna som ska göras. Då får man det snyggt draget också...

nskogen nskogen skrev:
Något annan någon känner att jag borde lära mig från den här erfarenheten? Någon som brukar förhandla om vilk påslag de har på materialpriser? Tips om hur man undviker försök från firman att tjäna lite extra? (Jag vet att jag borde frågat om ett cirkapris)
Be om fakturan som rörmokaren fick, på materialet sen kan han kanske få 10%

• Gilla
Ponnyfarm
  • Laddar…
V Variabel skrev:
Det är värdelöst för systemet är designat för just detta. Största delen av hantverkarens rabatt faller ut i form av en samlad kickback.

S
V Variabel skrev:
Du känner att du sitter i position att bestämma vad en hantverkare du aldrig ens träffat ska fakturera? :)

S SueCia skrev:
Du känner att du sitter i position att bestämma vad en hantverkare du aldrig ens träffat ska fakturera? :)
Det gör man upp innan i kontraktet brukar vara ca 10% enligt domstolarna

S
V Variabel skrev:
Det gör man upp innan i kontraktet brukar vara ca 10% enligt domstolarna
Är tämligen övertygad om att du aldrig kommer kunna få en domstol att tvinga dig fakturera 10% om du kan visa att din affärsmodell kräver 25% påslag t.ex

Har man gjort upp 10% påslag innan så är det det som gäller, men om du har jobbet på löpande så kan du inte räkna med så lågt påslag.

CAK brukar ligga på 6% för ett riks bolag i byggbranchen sen brukar man säga mellan 5-6 % i vinst

S
V Variabel skrev:
CAK brukar ligga på 6% för ett riks bolag i byggbranchen sen brukar man säga mellan 5-6 % i vinst
Och om min affärsmodell kräver högre påslag för att jag min modell bygger på att alltid erbjuda snabb service med delar på lager. Som kräver dyra lokaler och dyra försäkringar för att jag sitter på ett större lager.

Du kommer ingenstans med att påstå nåt så löjligt som att 10% skulle vara ett rimlig påslag generellt och att man kan kräva det :)

Skulle jag vara den enda i Sverige som lagerhåller en viss typ av armaturer så skulle jag gladeligen fakturera dessa med stora påslag de få gånger de behövs.

"sen brukar man säga 6-7% vinst"
Kommunisten i dig har talat? Du vill alltså att det ska bestämmas genom lagar hur mycket vinst man får göra på sitt jobb, det ska inte vara marknadsstyrt tycker du?? :)
6-7% vinst är ett bra riktmärke för en hälsosam firma kanske, det finns ingenting som säger att 50% vinst skulle vara något dåligt...

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Byt lager verkar dyrt

S
V Variabel skrev:
Byt lager verkar dyrt
Hur gammal är du egentligen? Det var ett fiktivt exempel, och även om det inte var det så har du ingen aning om vad lagret kostar.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
tommib
V Variabel skrev:
Du kan inte jämföra rikstäckande byggbolags marginaler och påslag med små enmansfirmor.

Jag tycker överlag att påslagen är åt helvete för stora i framför allt El- och VVS-branscherna men man kan inte säga att alla ska ha samma som de största. Precis som SueCia säger kanske man konkurrerar med annat än lägsta pris. Det viktigaste är att prissättningen är transparent och att man inte får något skitsnack om "du ska få min rabatt" på Ahlsells fantasipriser.

Det ska vara rimligt, åt båda hållen.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.