Nej men 11500:-? Helt plötsltigt känner jag mig rik som har gjort så mycket rör själv. ;)

Fast jag hade kanske bytt skarven på nedre röret till en krök så det sett lika ut som övre röret. Eventuellt försökt förlänga övre röret runt hörnet och (många bock!) och satt rak koppling som det undre. Rätt eller fel?

Fascinerande med 700kr/tim och sen 460kr/tim på det för en lärling som knappt tillför något på ett sådant jobb...

Om man hade skickat en lärling och han tog lite längre tid på sig så att hans totala timkostnad blev densamma som för en van så kan jag acceptera det, killen måste ju lära sig men då bör firman fråga och förklara samt att göra upp om timmar eller ett fast pris.

Krilleman
Lärningar ska inte arbeta ensamma. Det är fel. Men flertalet firmor ser mellan fingrarna för detta. Jag åkte också själv på uppdrag när jag var lärling. En grym motivator med eget ansvar, men man får inte glömma att en lärling är där för att lära sig. Således ska ju även företaget ta ansvar för installationen som lärlingen utför...

Jag har/har haft flera lärlingar och praktikanter med mig på jobbet i omgångar.

En VVS-lärling tjänar bättre än en lärling som är elektriker. Varför vet jag inte. När man tar studenten på rörlinjen har man 70% av löenen för ackord/service. Efter två år (lönen ökar procentuellt två gånger per år under lärlingsåren) och godkänt yrkesprov så får man 100%,

Praktikanter brukar faktiskt skolorna betala för. Tror jag sett en siffra på ca 19,000:-/ termin. Men det ska ju täcka allt skydd också. (skor, byxor, hjälm osv.)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nskogen nskogen skrev:
Jag antar att det är dags för facit!

11 000 kr gick kalaset lös på (inkl moms, exkl rot). Då ingick ju även att kontrollera mina kopplingar genom att sätta igång vattnet och kolla om det läckte någonstans.Skruva på ett ställe tills det slutade läcka. Väntade mig själv något i stil med 4500 kr.

Så här specificerades fakturan:
[bild]

Är det så här högt man måste vänta sig att priserna ligger? Kan tillägga att jag var sjukt desperat när jag ringt runt till säkert 4 vvs-firmor för att äntligen få på vattnet på övervåningen och frågade inte om prisuppskattning när någon äntligen kunde komma.

Jo, det kan man fråga sig. Men rätt skönt så här i efterhand att jag slapp betala för det arbetet också kanske. En annan lustig sak med fakturan är ju att det står 12 mm överallt - men det är 15 mm som är installerat.
De har slagit på rejält på materialet. Plockade ihop liknande grejer hos en välkänd VVS-firmas webshop för jämförelse. Priserna på din fakturabild är de dubbla nästan (vet ej om de är med eller utan moms)

Du har dessutom blivit debiterad för två raka klämkopplingar men jag kan bara se en på din installation. Det är inte de stora pengarna men varför debiterar de för material som inte använts kan man fråga sig.

Fakturabild med posteringar för VVS-material som klämkopplingar, kromrör och förväxlingstänger med priser och antal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
Priserna ser ut att vara ex moms på fotot på fakturan...

A
T tompaah7503 skrev:
Du har dessutom blivit debiterad för två raka klämkopplingar men jag kan bara se en på din installation.
Lärlingen kanske klämde fel så de behövde en ny?:rolleyes:

Egentligen borde man bestrida fakturan i helhet eftersom materialspecifikationen inte stämmer med vad som blev installerat.

T tompaah7503 skrev:
Du har dessutom blivit debiterad för två raka klämkopplingar men jag kan bara se en på din installation. Det är inte de stora pengarna men varför debiterar de för material som inte använts kan man fråga sig.
Väldigt observant av dig! Jag behövde en rak vatettekoppling för att få ordning på en sak på ett annat ställe, så det var jag som bad dem lägga på en till på fakturan. Vid det tillfället frågade jag oxå vilka påslag de hade på sitt material, för att få reda på hur mycket extra jag skulle behöva betala för att få den levererad så smidigt. Fick svaret "Jag har inte så bra koll på sånt där med ekonomin", och tänkte själv "nu vill jag ta mig f-n bara få klart det, och om de så har 200% påslag så blir det typ en hundring dyrare än om jag åker och köper själv".

Sen visade det sig så klart i efterhand att det inte fungerade med sådan där fasad kant det är på raka kopplingar (vad det nu kallas, den som tätar mot klämringen). Hehe.. Som några andra skrivit: Det blir många vändor till affären när man ska börja koppla rör. Det gäller även i mitt fall. :p

S skogstomten skrev:
Priserna ser ut att vara ex moms på fotot på fakturan...
Det är korrekt. Priserna som visas är exkl moms.

En sak till gällande materialpriserna! Som jag skrev tidigare så har de debiterat för 12 mm rör och kopplingar, men det var 15 mm som installerades. Det innebär att för mig så blir inte påslagen så hutlösa som tompaah7503's jämförelse visade (har gjort en snabb egen oxå), utan bara några procent ovanför de priser jag fått själv (på en annan välkänd firma som använder sig av ett väldigt krångligt rabattsystem, så man aldrig riktigt vet vad man får betala får något i slutändan när man går i affären). Priserna jag fått själv är väldigt nära de som tompaah visar.

Samanfattningsvis: Det finns ingen anledning för mig att bestrida några materialkostnader i det här fallet.

Däremot tycker jag det är en intressant diskussion hur stora påslag som är rimliga att acceptera innan man ska börja ifrågasätta? Och när man pratar påslag är det väl enklast att definiera det som hur mycket dyrare materialet är än om en vanligt konsument hade köpt det. Det är ju omöjligt att veta vad företaget köper sina saker för ändå, om de har extra stora rabatter eller så.

Har man en lärling som utför ett faktiskt jobb så kan man ta betalt. Annars får man vackert nöja sig med att ge betalt. Företaget får se det som en investering och faktiskt provanställning. Vad gäller at-läkare så utför de för det mesta vettigt jobb. Men jämförelsen haltar ändå, eftersom den som betalar lön och besök är samma person - nämligen vi, folket ..

nskogen nskogen skrev:
Däremot tycker jag det är en intressant diskussion hur stora påslag som är rimliga att acceptera innan man ska börja ifrågasätta? Och när man pratar påslag är det väl enklast att definiera det som hur mycket dyrare materialet är än om en vanligt konsument hade köpt det
Allt dyrare än vad jag som vanlig konsument betalar på byggvaruhuset anser jag vara röveri på högsta nivå. Konstigt det här lurendrejeriet får fortsätta som det gör.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Krilleman
Jag vill inte strö salt i såren (och jag har inte tänkt på det tidigare heller) men var är stödhylsorna i kopparrören på fakturan?

Använde dom inte dessa som man ska göra i förkromade kopparrör numera?!

Vatette dubbelmutter hade dessutom varit bra på flera ställen i denna installation.

Synd att dom inte visade vilket RSK produkterna har. Och då speciellt på kopparrören. Då kunde du ha fått den installationsanvisninge också!

Här har du vatettes installationsanvisning.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf

Skärmbild av installationsanvisning med regler för Vatette-produkter, markerad text om användning av stödhylsa för kopparrör.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M
Finns förkromade bara som halvhårda?

Krilleman
Klenare dimensioner finns bara i mjuka eller halvhårda (vad jag vet).

28 & 35mm brukar vara hårda.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill inte strö salt i såren (och jag har inte tänkt på det tidigare heller) men var är stödhylsorna i kopparrören på fakturan?

Använde dom inte dessa som man ska göra i förkromade kopparrör numera?!
Det är lugnt. Jag är ständigt beredd på att kåken ska trilla ihop närsomhelst ändå ;)

Det är rätt, de använde inga stödhylsor, och vi pratade tom om den saken när de var här. Vet inte om jag såg att de saknades eller hur vi kom in på det. Han sa då att det inte behövdes på de rör som de använde, och att de brukade göra på detta sätt. Tyckte det lät lite märkligt eftersom det såg ut som vanliga halvhårda kopparrör och jag fick problem när jag glömde stödhylsa vid ett tillfälle, men tänkte att det kanske var skillnad på olika fabrikat eller nåt.. din exposé från vatettes installationsanvisning visar ju dock att så inte var fallet.

Tack för länkningen! Den ledde till att jag hittade det här trevliga dokumentet:
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...anvisningar/Vatette_Monteringsanvisningar.pdf
Använder själv inte vatette speciellt mycket men jag antar att det inte skiljer sig så mycket :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.