41 281 läst · 54 svar
41k läst
54 svar
Vad är detta dolda utrymmet i betong, funnet vid dränering.
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
Knappast koks.....det fyllde man med skyffel eller så ränna in i en lucka. Knappast genom ett "smalt" rör.
Min gissning: Det här kan ha varit en avloppsbrunn/slamavskiljare för avloppsvatten (ej toalett) som man låtit gå ut genom dräneringen. Du skriver inget om hur bottnen ser ut. Om du fyller med vatten - försvinner det?Rikardlindholm skrev:
Med hög sannolikhet intag för för kol/koks, sen kanske brännolja för en oljepanna.
Gissar att pannan konverterades och fick elpatron framåt 70-80-talet, sen behövdes inte bränsleintaget längre.
Kanske finns någon dokumentation på kommunens byggkontor/arkivet.
Gissar att pannan konverterades och fick elpatron framåt 70-80-talet, sen behövdes inte bränsleintaget längre.
Kanske finns någon dokumentation på kommunens byggkontor/arkivet.
Rikardlindholm skrev:Hej. Vi har sedan 2018 bott i hus som r byggt 1954. Huset och tomten har krävt sin tid för att få iordning och rustat. Detta r vårt första husköp och med den kunskap på jag har nu så kan jag säga att vi köpte huset mer eller mindre osett.
För tillfället håller vi på med att renovera källaren till rustade och fina tvrum/ gillestuga, sovrum och tvättstuga.
Givetvis gör vi en dränering samtidigt.
Här kommer nu anledningen till att jag skriver. . Vid dräneringensarbetet har man nu grävt fram den här stora bjässen. Ingen av byggarbetarna har någonsin sett något liknande.
[bild]
Hållet i den är 21 cm i diameter, mkt större än ett ex ett stuprör. Inuti kan jag se att den är gjuten ovanpå klacken på plattan - direkt mot källarväggen. [bild]
I källaren hade jag tidigare noterat att vi haft större genomsläpp av fukt i just det källareutrymmet på insidan som deb åplacerad på utsida. (trångt utrymme under trappen ner till källaren)
Tidigare ägaren hade lämnat kvar hyllor på ytterväggen i det här låga utrymmet så har jag aldrig noterat att det ev finns en igenmurad öppning där.
Efter att jag ikväll försökt att fota alla väggar innifrån, så ser jag att att en öppning murats igen från insidan(se bild).
[bild]
Vet någon vad detta använts till? Har försökt söka en förklaring på vad detta är och hur den tidigare har använts. Helt utan framgång.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Kan det ha varit ett förråd för koks att elda med i pannan? Typ att man kunde fylla på utifrån och skyffla ut det inifrån huset.
Jag har tydligen en 7 kubikmeter stor oljetank nedgrävd någonstans i trädgården. Med tanke på priserna här i Bromma så kanske man skulle gräva fram den och hyra ut dyrt till en student
Jag har tydligen en 7 kubikmeter stor oljetank nedgrävd någonstans i trädgården. Med tanke på priserna här i Bromma så kanske man skulle gräva fram den och hyra ut dyrt till en student
Kanske redan föreslaget, men kan man inte titta in med en "trådkamera "snake camera""? Jag köpte något från Ebay för 200 kr (kostar nu under en hundring) som kopplas in på mobilens USB som sedan lyser och filmar, ganska styv kabel på 5-10 meter?
https://www.ebay.com/itm/164959078372?hash=item266853c7e4:g:gnsAAOSw5dNWqhkO
Kanske Clas Ohlsson och de andra också har det nu?
Kanske inte blir klokare av det, men en till pryl är alltid roligt att ha!
https://www.ebay.com/itm/164959078372?hash=item266853c7e4:g:gnsAAOSw5dNWqhkO
Kanske Clas Ohlsson och de andra också har det nu?
Kanske inte blir klokare av det, men en till pryl är alltid roligt att ha!