Har det varit en oljepanna tidigare, oljebrännare har fläkt och blåser ut gaserna. Så det kan vara rökröret som gått ut i mark, till som en betongbrunn på utsidan en bit bort från huset , detta för att det inte sattas upp en skorsten. det är mycket vatten/fukt i gaserna från olja. Har sett det tidigare på ett par ställen och där var brunnen ca 20 - 25 meter bort. Brunnen helt öppen i botten så vätan gick ner i marken. Hörde aldrig om att sotaren varit och sotat, så en kostnad mindre.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
J jonaserik skrev:
Har det varit en oljepanna tidigare, oljebrännare har fläkt och blåser ut gaserna. Så det kan vara rökröret som gått ut i mark, till som en betongbrunn på utsidan en bit bort från huset , detta för att det inte sattas upp en skorsten. det är mycket vatten/fukt i gaserna från olja. Har sett det tidigare på ett par ställen och där var brunnen ca 20 - 25 meter bort. Brunnen helt öppen i botten så vätan gick ner i marken. Hörde aldrig om att sotaren varit och sotat, så en kostnad mindre.
Hehe, mycket udda. Borde suttit en rökgasfläkt för att skapa ett drag i änden för att det skulle bli ett ordentligt mottryck med en sådan lösning om utloppet inte sitter högre än brännkammaren. Mysigt med det skapligt giftiga sotkondensvattnet ut i marken längst ut. Hade det varit en sådan lösning hade lukten av oljeeldning säkerligen fortfarande kännts om den där kammaren rivs nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En till röst på matkällare här.

Jag hade en matkällare på mitt tidigare hus. Det byggdes 1913 och matkällaren var visserligen en lite annan konstruktion, men hade en del annat gemensamt. Det var en del av källaren som "buktade ut" under farstutrappan och man kom åt den inifrån källaren (vilket jag antar att man gjorde även hos dig innan den murades igen). Den hade precis som din grej här, inte heller något hus över sig, så att säga. Det fanns också en ventil till utsidan, men den var på väggen och inte rakt upp.

Jag hade tagit bort den vid dränering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
Har en liknande konstruktion på vårt hus byggt 51, potatis källare hade de den som. Fyllde på genom hålet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Den intressanta frågan är inte vad det var, men vad det kan bli :)
Jag håller helt med!
Här är ett förslag
Innovativ motortillverkare utvecklar smart hemmakraftverk - Jordbruksaktuellt (ja.se)

Citat från artikeln:
"Det mobila kraftverket är ett konkurrenskraftigt alternativ för värme och elförsörjning i olika typer av byggnader, säger Daniel.

– Om du ska investera i en värmepump till en villa kan du för samma pris få ett generatorsystem som förutom värme, producerar i stort sett gratis el. Du kan elda med allt från pellets till gas och behöver inte vara ansluten till något elnät, säger han."
 
tommib
Eh, du är ironisk nu antar jag?
 
T
N n88473 skrev:
Jag håller helt med!
Här är ett förslag
Innovativ motortillverkare utvecklar smart hemmakraftverk - Jordbruksaktuellt (ja.se)

Citat från artikeln:
"Det mobila kraftverket är ett konkurrenskraftigt alternativ för värme och elförsörjning i olika typer av byggnader, säger Daniel.

– Om du ska investera i en värmepump till en villa kan du för samma pris få ett generatorsystem som förutom värme, producerar i stort sett gratis el. Du kan elda med allt från pellets till gas och behöver inte vara ansluten till något elnät, säger han."
Synd att dom konkade och mig veterligen gick i graven då. Det va en häftig grej faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett likande utrymme, dock ej igenmurat. Vårat hus är byggt 1948.
Förra ägaren (första ägaren) knackade hål i källarväggen inifrån och murade upp ett utrymme med ventilation där han förvarade potatis och lök. Som en jordkällare med tillgång inifrån. Lite fiffigt men han käkade mycket mer potatis än vi så nu står det outnyttjat.
Knacka upp hålet igen så får du en vinkällare.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
Jag har en liknande konstruktion på mitt hus som är byggt 1968. Det är en matkällare, jag kommer bila bort den i samband med dräneringsarbete till sommaren eftersom det är en riskkonstruktion och även jag har sett att den orsakar fultproblem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RL2023 Rikardlindholm skrev:
Hej. Vi har sedan 2018 bott i hus som r byggt 1954. Huset och tomten har krävt sin tid för att få iordning och rustat. Detta r vårt första husköp och med den kunskap på jag har nu så kan jag säga att vi köpte huset mer eller mindre osett.

För tillfället håller vi på med att renovera källaren till rustade och fina tvrum/ gillestuga, sovrum och tvättstuga.

Givetvis gör vi en dränering samtidigt.

Här kommer nu anledningen till att jag skriver. . Vid dräneringensarbetet har man nu grävt fram den här stora bjässen. Ingen av byggarbetarna har någonsin sett något liknande.
[bild]
Hållet i den är 21 cm i diameter, mkt större än ett ex ett stuprör. Inuti kan jag se att den är gjuten ovanpå klacken på plattan - direkt mot källarväggen. [bild]

I källaren hade jag tidigare noterat att vi haft större genomsläpp av fukt i just det källareutrymmet på insidan som deb åplacerad på utsida. (trångt utrymme under trappen ner till källaren)

Tidigare ägaren hade lämnat kvar hyllor på ytterväggen i det här låga utrymmet så har jag aldrig noterat att det ev finns en igenmurad öppning där.

Efter att jag ikväll försökt att fota alla väggar innifrån, så ser jag att att en öppning murats igen från insidan(se bild).
[bild]

Vet någon vad detta använts till? Har försökt söka en förklaring på vad detta är och hur den tidigare har använts. Helt utan framgång.
Vid mitt hus har marken höjts på framsidan, i min källare har jag två liknande igenmurade gamla källarfönster, i min Krypgrund. Dessa syns inte från utsidan då marken där har höjts.
 
  • Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Sätter en slant på att det stått en Murpanna på insidan en gång i tiden.
 
Självklart ska alla konstiga saker behållas, riv absolut inte bort det.
Kan användas till vinkällare, potatis- och lökförvaring, dolt skyddsrum, brandsäkert arkivutrymme, brandsäker laddning av dödslitiumbatterier, hemserverhall / backup-NAS-plats. Så många möjligheter med en betongbunker!
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N n88473 skrev:
Jag håller helt med! Här är ett förslag Innovativ motortillverkare utvecklar smart hemmakraftverk - Jordbruksaktuellt (ja.se) Citat från artikeln: "Det mobila kraftverket är ett konkurrenskraftigt alternativ för värme och elförsörjning i olika typer av byggnader, säger Daniel. – Om du ska investera i en värmepump till en villa kan du för samma pris få ett generatorsystem som förutom värme, producerar i stort sett gratis el. Du kan elda med allt från pellets till gas och behöver inte vara ansluten till något elnät, säger han."
Inresol gick i konkurs för tre år sedan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag gissar också på kokslucka.

Om den är i bra skick så skulle ni kunna få till det till vinkällare eller kanske sval eller liknande. Nu verkar det ju rätt trångt att komma åt så om det skulle vara helt opraktiskt är det väll bättre att riva.
Annars tror jag, utan att varit på plats, att det är möjligt att få till dräneringen ändå och även fuktsäkra den konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.