49 227 läst · 46 svar
49k läst
46 svar
Vad är det för skillnad på kulodosa och kopplingsdosa?
Jag tror att förbudet mot dold förläggning kommer av den gamla falsade ojordade kulon, som Protte säger. För att eliminera risken mot genomspikning med följd att manteln blir spänningsförande. Man ska helt enkelt se var ledningen är. Så att lägga den i kanal skulle jag kunna tänka iaf. Rätta mig om jag har fel.
Har för mej att det är tillåtet att använda EKRK utan att ansluta biledaren i isolerade miljöer vid utbyte/renovering av kuhlo. Man behöver alltså inte byta ända från centralen.
Den gamla ojordade kulon är det med som inst-mäst skriver. MEN jag har bestämt för mej att den får inte läggas i kanal just för att en skadad kabel kan bli strömförande i hela sin längd utan att man ser skadan.
Den gamla ojordade kulon är det med som inst-mäst skriver. MEN jag har bestämt för mej att den får inte läggas i kanal just för att en skadad kabel kan bli strömförande i hela sin längd utan att man ser skadan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Iofs är det väl ganska otroligt att någon skulle spika eller skruva i en kabelkanal?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur gick det till?
6mm gips som skulle upp. Antog att röret från apparatdosan gick spikrakt upp på vinden och skruvade vid sidan om. Bara det att det gick inte rakt upp utan svängde. Och just där röret böjdes så va det inte längre stålrör utan nån flexslangmetall historia som penetrerades utan problem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Den här borde bli ett klassiskt exempel, skruv till räcke genom en scen och in i en ljusslinga:mycke_nu skrev:
http://www.elsak.se/download/18.7ed...006-06-16++Elolycka+på+diskotek,+Karlstad.pdf (pdf-länk).
Notera speciellt att "för till och frånkoppling av ljusslingan användes en stickprop och räcket blev strömförande eller inte beroende på hur denna sattes in" (parafras). Så bara för att man själv har lagt händerna på grejjorna så behöver inte det betyda att de inte blir farliga senare.