U Uffe A skrev:
Är inte en spänningsprovare normal utrustning i varje hushåll precis som en dammsugare?
Trodde alla hade en :cool:
Han är troligen bortrest på semester någonstans..
Kinkig multimeter om den inte ens klarar mäta 231V, då gäller det starta ett par tunga laster innan mätning så man säkert ligger under 230V.

Då ni kräks galla över min ”spänningsprovare” somvisar max 250v så testade jag ändå och mätte mellan propparna och alla kombinationer visade overload. (OL)

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Han är troligen bortrest på semester någonstans..
Kinkig multimeter om den inte ens klarar mäta 231V, då gäller det starta ett par tunga laster innan mätning så man säkert ligger under 230V.
Sorry. Max 250v. Så visat typ 234 osv. Men klarar inte 400v. Då står det bara OL

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Patfa85 Patfa85 skrev:
Sorry. Max 250v. Så visat typ 234 osv. Men klarar inte 400v. Då står det bara OL
Vilka tre mäter du på?
Enligt din gruppförteckning är det bara en säkring till elvärme OV?

Ja man blir lite lurad av vad som ör ifyllt av tidigare ägaren. Trodde också det var en säkring först. Men det är två säkringar till i grupp 19. Så jag mätte mellan dem 3 som som är i ”grupp 19”

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Vilka tre mäter du på?
Enligt din gruppförteckning är det bara en säkring till elvärme OV?
Nej, det är en trefasgrupp för övervåning och en trefasgrupp för undervåning, dessa två trefasgrupper ligger vågrätt, det förvillar.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ok, nu ser jag, kollade på grupp 9..

Hur många element har du där då?

Känns som en fas bränt av på vägen ?

Innehåller dosan 400V är det elementet före sin sons i slingan, innehåller den bara 1 fas ligger den efter och kan stängas.

Wago är inte ordentligt kopplade i felande elementet, glöm inte klippa och skala om detta innan du stänger dosan.

Okej, det ska jag göra, ang wago. Det är 4 element som är i gruppen. Gröna tråden som är andra fasen slutar innan elementet på detta element.

Patfa85 Patfa85 skrev:
Okej, det ska jag göra, ang wago. Det är 4 element som är i gruppen. Gröna tråden som är andra fasen slutar innan elementet på detta element.
Ok, den tredje fasen då?

Jag har läst innan att du inte uppmätt 400V mellan faserna som går till ditt felande element?

Är det 400V i föregående element?

S Slugge skrev:
Ok, den tredje fasen då?

Jag har läst innan att du inte uppmätt 400V mellan faserna som går till ditt felande element?

Är det 400V i föregående element?
Okunskap blir kunskap sakta men säkert i små steg. Nu har jag klurat ut hur multimetern fungerar iaf, och jag har bra kräm mellan faserna till det element som felar. Men som sagt. Ena fasen slutar ju där i wagon och går inte in i elementet. Så det som går in i elementet är 230 v. Därför det kanske bara blir lite ljummet i dosan där vredet är?

Patfa85 Patfa85 skrev:
Okunskap blir kunskap sakta men säkert i små steg. Nu har jag klurat ut hur multimetern fungerar iaf, och jag har bra kräm mellan faserna till det element som felar. Men som sagt. Ena fasen slutar ju där i wagon och går inte in i elementet. Så det som går in i elementet är 230 v. Därför det kanske bara blir lite ljummet i dosan där vredet är?
Ja, det är bara två av tre faser som går in till varje element, den tredje går omväxlande vidare, detta för att sprida de tre faserna jämnt över tvåfaslasterna.

Men då har du 400V in i elementet?

Lite åtgärdat, ja nu när jag mäter mellan svart och brun så är det OL iaf. Så det är ju bra kräm in men ändå så är det kallt

• Person håller elkontakter med färgkodade kablar efter elektrisk reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkringsskåp med etiketter och inomhustvärmepump ovanför, samt en klädhängare med halsdukar till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ohh vad glad jag blev att se att du fått väck den där livsfarliga propphuven. :) (y)

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ohh vad glad jag blev att se att du fått väck den där livsfarliga propphuven. :) (y)
I och med att jag fick reda på att det kunde vara farligt så var det en nödvändig åtgärd, så ser det bättre ut också ;-)

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.