Okej, och det är nånting man bör skaffa? Det enda som sitter vid centralen är en dosa som går till luftvärmepumpen. Centralen bör jag inte ge mig in i. Alla andra element för övrigt går som dem ska på öv. Är totalt 4 stycken
 
E elmont skrev:
Du måste även mäta mellan dom olika faserna och se att du har 400 V. Har du backspänning och säkringen är trasig kan du mäta 230 volt mot jord/nolla i alla fall.
Jag har 230v mellan jord och svart och 230 mellan jord och brun. Och jag TROR inte jag får upp 400v för hur jag än mäter säger inte apparaten OL.
 
Om man förstorar upp bilden på centralen, så tycker jag det ser ut som mittsäkringen i grupp 19 är trasig.
 
Det är åtgärdat och mätt så det är 230 på alla i den gruppen nu, och huvudsäkringarna är också mätta
 
Dock går inte elementet, kanske prova att på nåt sätt öppna dosan på elementet och kontrollera så det är kontakt där inne?
 
Nja jag säger ring en elektriker som får bena ut det mesta ..förmycke som är oklart om du inte vet med än att det är nog 230v...eller ?
Spänningsprovare från Clas Ohlson:sick: ...
Sen kan man undra varför det är 1m uppskal och ingen spänning och dosa från 1983 varför är radiatorn brun vid vredet :D ..många funderingar

Byta radiator dosa tråd å i ditt fall rekommenderas en JFB
 
Jag kollade på ett element på nedervåningen, där var det indraget jord, grön och svart. Mätte 230 mellan jord och faserna och mellan faserna skrek mätaren OL så ”antagligen” går det in 400 v där. Och likaså i ett annat element på ÖV går två faser in. Så min tanke är att brun, grön och jord ska in i elementet som ej fungerar, då det inte får 400v som det är nu. Ja det är lite funderingar, och varför är det en ip65-dosa?
 
Ingen som har något att tillägga?
 
Patfa85 Patfa85 skrev:
Ingen som har något att tillägga?
Reklamera den och skaffa en som klarar minst 400V
 
Du menar multimetern? Ja det vore smart kanske. Men du slugge som Jag fått hjälpsamma tips av tidigare. Vad skulle du säga? Ringa ett proffs? Läst igenom tråden? Vad tror du?
 
Stäng av alla element på övervåningen och mät sen i din dosa mellan fas och jord och mellan faserna.
 
Skruva ut alla tre säkringarna och ohmmät dom en och en för att verkligen säkerställa att dom är hela, när du ohmmäter så ska motståndet vara max 1ohm.
 
Patfa85 Patfa85 skrev:
Du menar multimetern? Ja det vore smart kanske. Men du slugge som Jag fått hjälpsamma tips av tidigare. Vad skulle du säga? Ringa ett proffs? Läst igenom tråden? Vad tror du?
Tror du behöver kolla så alla dina säkringar är hela. Ser du testhålen i propphuvarna? Mäter du mellan säkringarna ska det visa 400V mellan alla 3 på din värmepump.

Ring på hos grannen och låna en spänningsprovare.
 
S Slugge skrev:
Tror du behöver kolla så alla dina säkringar är hela. Ser du testhålen i propphuvarna? Mäter du mellan säkringarna ska det visa 400V mellan alla 3 på din värmepump.

Ring på hos grannen och låna en spänningsprovare.
Är inte en spänningsprovare normal utrustning i varje hushåll precis som en dammsugare?
Trodde alla hade en :cool:
 
Värmepump? Skulle vara värmegrupp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.