R Revoman skrev:
jag har fått tag på plywood till trossbotten, huset står på öppen plintgrund.
Bjälklaget ligger ca 40cm från backen.

Vad ska man tänka på ?

Ska man sätta en impregnerad planka under reglerna eller en ribba längst ner på regeln som håller upp skivorna?

Behövs det tätas med nåt i skarvar och mot reglerna för att minska drag ?
En stor fördel med Eps i trossbotten längst ner är att den inte är känslig för mögel fukt etc

Se till att alla skarvar tätas då Eps krymper lite över tid... lämplig tejp plus fog
 
B byggarätt skrev:
En stor fördel med Eps i trossbotten längst ner är att den inte är känslig för mögel fukt etc

Se till att alla skarvar tätas då Eps krymper lite över tid... lämplig tejp plus fog

Och Eps är plywood eller vadå ?:D
 
Cellplastisolering!
 
Går just nu och planerar byte av blindbotten snart, hade en besiktningsman hos mig nyligen från Anticimex som avrådde cellplast!

Det är visserligen tåligt mot fukt och motståndligt för mögelpåväxt, men det är alldeles för tätt, då går fukten en annan väg istället så syllar och golvåsar ovanför grundmuren tar skada istället.

Och jag tänker inte ha ett organiskt material såsom spontat virke, plyfa eller masonit även om de är oljebehandlat så kan det utsättas för mikrobiell/-mögelpåväxt tydligen, för att inte tala om stabiliteten i skivorna om de blir fuktiga - de hänger ner
Asfaltboarden har exakt samma nackdelar!

Då återstår hårda oorganiska fibetcementskivor, trossbottenskiva kallas de och finns på byggmax.

Just nu lutar det åt det..
Någon som har referens och erfarenhet av dem ?
 
Jag förstår inte riktigt logiken. Skulle fibercementskivor vara mindre täta än cellplast menar du?
 
Z zinken86 skrev:
Går just nu och planerar byte av blindbotten snart, hade en besiktningsman hos mig nyligen från Anticimex som avrådde cellplast!

Det är visserligen tåligt mot fukt och motståndligt för mögelpåväxt, men det är alldeles för tätt, då går fukten en annan väg istället så syllar och golvåsar ovanför grundmuren tar skada istället.

Och jag tänker inte ha ett organiskt material såsom spontat virke, plyfa eller masonit även om de är oljebehandlat så kan det utsättas för mikrobiell/-mögelpåväxt tydligen, för att inte tala om stabiliteten i skivorna om de blir fuktiga - de hänger ner
Asfaltboarden har exakt samma nackdelar!

Då återstår hårda oorganiska fibetcementskivor, trossbottenskiva kallas de och finns på byggmax.

Just nu lutar det åt det..
Någon som har referens och erfarenhet av dem ?
Dumt... varför skulle EPS vara fel???? De ligger under i stort sett alla betongplattor?
I blindbotten är de det bästa du kan ha glöm bara inte att säkra mot råttor o möss
 
Läs gärna länken från lfs-web som är erfarna.
https://www.lfs-web.se/krypgrund-blindbotten.htm
Poängen är att om man har en för fuktig krypgrund från början så blir allt mtrl fel inklusive bjälklaget. Lösningen är att säkra krypgrunden med avfuktare, varmgrund el liknande.
 
  • Gilla
zinken86
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Läs gärna länken från lfs-web som är erfarna.
[länk]
Poängen är att om man har en för fuktig krypgrund från början så blir allt mtrl fel inklusive bjälklaget. Lösningen är att säkra krypgrunden med avfuktare, varmgrund el liknande.
Sätt kjol på huset och hyr en byggtork i vinter!
När det är torrt så sätter du eps ....
 
T tlundberg skrev:
Jag förstår inte riktigt logiken. Skulle fibercementskivor vara mindre täta än cellplast menar du?
Jag var till en början helt inställd på att använda cellplast, hade räknat ut hur mycket jag skulle ha osv. Men när jag berättade för besiktningsmannen hur jag skulle göra så dömde han ut cellplasten, bättre med oorganiska fibercenentskivor tydligen.

Men personligen känns det ju som att det skulle isolera otroligt mycket bättre också med cellplast som blindbotten..

Jag vet inte vad som blir bäst
 
Lägg cellplasten på marken och gör en varmgrund.
 
Z zinken86 skrev:
Jag var till en början helt inställd på att använda cellplast, hade räknat ut hur mycket jag skulle ha osv. Men när jag berättade för besiktningsmannen hur jag skulle göra så dömde han ut cellplasten, bättre med oorganiska fibercenentskivor tydligen.
Jag skulle ju ha lite svårt att ta någon på allvar som säger att cellplasten är dålig för att den är för tät, och sen föreslår att använda något som är ännu tätare...

Med det sagt så har jag ingen aning om vad som faktiskt är bäst i ditt fall. Grunder är svåra! Varmgrund är väl aldrig fel, men ofta är det nog en onödigt dyr och komplicerad lösning. Finns nog en enklare och billigare lösning som är tillräckligt bra. Men vad den lösningen är varierar från fall till fall
 
Z zinken86 skrev:
Jag var till en början helt inställd på att använda cellplast, hade räknat ut hur mycket jag skulle ha osv. Men när jag berättade för besiktningsmannen hur jag skulle göra så dömde han ut cellplasten, bättre med oorganiska fibercenentskivor tydligen.

Men personligen känns det ju som att det skulle isolera otroligt mycket bättre också med cellplast som blindbotten..

Jag vet inte vad som blir bäst
Cellplast alla dagar... fibercement är bara mekaniskt bättre!
I övrigt har du bara fördelar med EPS
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite. Ska byta den skruttigt uppsatta isoleringen underifrån i plintgrund (ca 1m över mark). Tänkte köra ull och täcka mellan reglerna med fibercementskivor.

Till frågan. Jag tänkte sätta upp stödplankor på reglerna för att hålla upp fibercementskivorna (dvs så stöd och regel bildar ett uppochnedvänt "T". Kan jag använda någon panelbräda, typ denna: https://www.byggmax.se/21x120-ytterpanel-p08021120 eller bör jag satsa på någon annan typ av bräda (främst pga att grunden är otätad och har en naturlig fuktighet i sig).
 
Panelbrädor är vanliga att sätta som du tänkt, kör på det.
 
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
Väcker en ovanligt lång tråd till liv igen.
Tre dagar innan jag läste denna tråd satte la jag asfaboard i trossbotten på mitt 170 mm regelverk. La dit 170 mm rockwool stenull. Nu i slutet av juni har luftfuktigheten varit runt 75% här i södra Sverige.

Mitt dilemma är att jag tycker asfaboarden säckar lite när jag tittar under min lecablocksgrund. Kommer asfaboarden verkligen orka hålla uppe isoleringen i 25 år eller är risken att min trossbotten ramlar ur och ett stort jobb återstår med att såga upp golvspån och göra om jobbet???

Asfaboarden vilar på 30 mm utskjutande planka på vardera sidan om golvregeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.