S
seniorkonsult skrev:
Då är det ju redan ruttet.
ruttet? pratar vi frukt och grönsker eller trossbotten.
orkar inte med dig längre. vi har olika kunskaper i ämnet punkt.

• Gilla
Vidarsmed
  • Laddar…
Vet inte om jag blev så mycket klokare på vilket material jag ska använda. Det är grund på plintar för mig så ventilationen är god. Tror dock mer på oorganiskt. Rimligen har det svårare mögla.

• Gilla
1
  • Laddar…
S
Robban66 skrev:
Vet inte om jag blev så mycket klokare på vilket material jag ska använda. Det är grund på plintar för mig så ventilationen är god. Tror dock mer på oorganiskt. Rimligen har det svårare mögla.
man ska ta det man tror på. sist jag byggde en öppen ville beställaren ha formplywood,

seniorkonsult skrev:
#56; kan tyckas så betr virket men, hur bebott har det varit under de 100 åren och hur mycket matlagning, tvätt, dusch etc har förekommit ur fuktsynpunkt? Organiskt material i torpargrund är mot alla fysikaliska principer.
Problemet är väl att det inte är en torpargrund längre eftersom man har för litet spillvärmeläckage? En traditionell torpargrund värms ju bland annat av att murstocken är varm året om. Slutar man elda (och kanske tilläggsisolerar golven) så är det ingen torpargrund längre, utan en krypgrund.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
T TobiasGren skrev:
hmmm. Jag minns att min mor och fars förra hus, byggt 1994, hade en blindbotten bestående av just asfaltsboard. Kan inte minnas att vi hade några som helst problem, men det är klart mycket kan ha hänt sedan de lämnade huset 2004... Vad rekommenderas istället för asfaltsboard?
Jag hade aldrig använt Cellplast. Gick nyligen en utbildning för arbete i brännbar miljö och Cellplastbär döden, det tar fyr så lätt, innehåller massvis med energi, dvs brinner som själve faaan, avget sjukt goftic rök, och det var de som hände i London där ett helt hureshus övertändes på minuter och alla i huset dog.
Cellplast borde förbjudas i bygg ovan mark.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
A akvavit skrev:
Jag hade aldrig använt Cellplast. Gick nyligen en utbildning för arbete i brännbar miljö och Cellplastbär döden, det tar fyr så lätt, innehåller massvis med energi, dvs brinner som själve faaan, avget sjukt goftic rök, och det var de som hände i London där ett helt hureshus övertändes på minuter och alla i huset dog.
Cellplast borde förbjudas i bygg ovan mark.
Det är en viss skillnad på hyreshus med cellplast i fasader och en stuga med ett lager cellplast under bjälklaget. Det är nog sällan kryp-/torpargrunden tar eld. Om huset/stugan brinner så spelar nog cellplasten i grunden liten roll.

nino nino skrev:
Trossbottenskivan är dyr också.. sen var det någon som sa att den inte var så bra, den är ju gjord av plyfa och det kan vara risk att fukt tränger in i lagren?
Jag har monterat 4,5x550x1200mm, Oorganisk fibercementskiva från Byggmax. Ingen mögel risk.

Jag har 50 mm cellplast.

Jag körde 70 mm falsade cellplast skivor som jag limmade i skarvarna när jag byggde ihop trossbotten. Sedan så tjepade jag med T-flex tejp i alla skarvar på undersidan för att får det helt tätt och stabilt. Obs använd Cellplast lim finns på byggmax eller andra bygghandlare.

jag har fått tag på plywood till trossbotten, huset står på öppen plintgrund.
Bjälklaget ligger ca 40cm från backen.

Vad ska man tänka på ?

Ska man sätta en impregnerad planka under reglerna eller en ribba längst ner på regeln som håller upp skivorna?

Behövs det rätas med nåt i skarvar och mot reglerna för att minska drag ?

Cellplast EPS är det absolut bästa i trossbotten då det både isolerar och är diffusionsöppet och mögglar inte!
Montering underifrån bäst... skruvas med brickor eller limmas omlott i två lager

Montering ovanifrån limmas i ett lager med tejpade skummade skarvar eller falsade limmade
Fyll sedan facken med lösull stenull eller cellulosa returpapper med borsalt för ljudproduktion isolering

• Gilla
1alexander
  • Laddar…
Om man har ett mindre bjälklag, som är hanterbart på 4-6man, är det då ok att skruva eps över hela sen vända på det?

Funkar det att eps står på plintarna?
Känns ju som att det vore absolut bäst men frågan är väl hur mycket det kläms ihop och om det spelar nån roll om det gör det?

nino nino skrev:
Om man har ett mindre bjälklag, som är hanterbart på 4-6man, är det då ok att skruva eps över hela sen vända på det?

Funkar det att eps står på plintarna?
Känns ju som att det vore absolut bäst men frågan är väl hur mycket det kläms ihop och om det spelar nån roll om det gör det?
Det är inte optimalt att sätta eps och lasta det med punktlaster!
Om du sätter cementskivor på eps där plintarna hamnar och sprider lasten är det möjligt att göra som du säger alternativt galvad plåt

jag har fått tag på plywood till trossbotten, huset står på öppen plintgrund.
Bjälklaget ligger ca 40cm från backen.

Vad ska man tänka på ?

Ska man sätta en impregnerad planka under reglerna eller en ribba längst ner på regeln som håller upp skivorna?

Behövs det tätas med nåt i skarvar och mot reglerna för att minska drag ?

Om man sätter xps 200 eller 300 där plintarna kommer då?

• Gilla
GunnarCl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.