148 421 läst · 116 svar
148k läst
116 svar
Vad är bäst i blindbotten?
Problemet är väl att det inte är en torpargrund längre eftersom man har för litet spillvärmeläckage? En traditionell torpargrund värms ju bland annat av att murstocken är varm året om. Slutar man elda (och kanske tilläggsisolerar golven) så är det ingen torpargrund längre, utan en krypgrund.seniorkonsult skrev:
Jag hade aldrig använt Cellplast. Gick nyligen en utbildning för arbete i brännbar miljö och Cellplastbär döden, det tar fyr så lätt, innehåller massvis med energi, dvs brinner som själve faaan, avget sjukt goftic rök, och det var de som hände i London där ett helt hureshus övertändes på minuter och alla i huset dog.T TobiasGren skrev:
Cellplast borde förbjudas i bygg ovan mark.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Det är en viss skillnad på hyreshus med cellplast i fasader och en stuga med ett lager cellplast under bjälklaget. Det är nog sällan kryp-/torpargrunden tar eld. Om huset/stugan brinner så spelar nog cellplasten i grunden liten roll.A akvavit skrev:Jag hade aldrig använt Cellplast. Gick nyligen en utbildning för arbete i brännbar miljö och Cellplastbär döden, det tar fyr så lätt, innehåller massvis med energi, dvs brinner som själve faaan, avget sjukt goftic rök, och det var de som hände i London där ett helt hureshus övertändes på minuter och alla i huset dog.
Cellplast borde förbjudas i bygg ovan mark.
Jag körde 70 mm falsade cellplast skivor som jag limmade i skarvarna när jag byggde ihop trossbotten. Sedan så tjepade jag med T-flex tejp i alla skarvar på undersidan för att får det helt tätt och stabilt. Obs använd Cellplast lim finns på byggmax eller andra bygghandlare.
jag har fått tag på plywood till trossbotten, huset står på öppen plintgrund.
Bjälklaget ligger ca 40cm från backen.
Vad ska man tänka på ?
Ska man sätta en impregnerad planka under reglerna eller en ribba längst ner på regeln som håller upp skivorna?
Behövs det rätas med nåt i skarvar och mot reglerna för att minska drag ?
Vad ska man tänka på ?
Ska man sätta en impregnerad planka under reglerna eller en ribba längst ner på regeln som håller upp skivorna?
Behövs det rätas med nåt i skarvar och mot reglerna för att minska drag ?
Cellplast EPS är det absolut bästa i trossbotten då det både isolerar och är diffusionsöppet och mögglar inte!
Montering underifrån bäst... skruvas med brickor eller limmas omlott i två lager
Montering ovanifrån limmas i ett lager med tejpade skummade skarvar eller falsade limmade
Fyll sedan facken med lösull stenull eller cellulosa returpapper med borsalt för ljudproduktion isolering
Montering underifrån bäst... skruvas med brickor eller limmas omlott i två lager
Montering ovanifrån limmas i ett lager med tejpade skummade skarvar eller falsade limmade
Fyll sedan facken med lösull stenull eller cellulosa returpapper med borsalt för ljudproduktion isolering
Om man har ett mindre bjälklag, som är hanterbart på 4-6man, är det då ok att skruva eps över hela sen vända på det?
Funkar det att eps står på plintarna?
Känns ju som att det vore absolut bäst men frågan är väl hur mycket det kläms ihop och om det spelar nån roll om det gör det?
Funkar det att eps står på plintarna?
Känns ju som att det vore absolut bäst men frågan är väl hur mycket det kläms ihop och om det spelar nån roll om det gör det?
Det är inte optimalt att sätta eps och lasta det med punktlaster!nino skrev:
Om du sätter cementskivor på eps där plintarna hamnar och sprider lasten är det möjligt att göra som du säger alternativt galvad plåt
jag har fått tag på plywood till trossbotten, huset står på öppen plintgrund.
Vad ska man tänka på ?
Behövs det tätas med nåt i skarvar och mot reglerna för att minska drag ?
Vad ska man tänka på ?
Behövs det tätas med nåt i skarvar och mot reglerna för att minska drag ?