10 262 läst · 51 svar
10k läst
51 svar
Vad är årsförbrukningen på el med direktverkande el och luftvärmepump?
Hobbysnickare
· Sverige
· 141 inlägg
Vårt hus 90+90kvm (oisolerad källare) ifrån 63 har två luftvärmepumpar ifrån 2022, kamin och direktverkande el elemen. Två avfuktare och två mini ftx.
Total el 18tusen kWh. När jag tagit bort för elbilen. Varav pumpen i källaren som håller värmen där drog 8tusen kWh själv under 2024.
Duschar vi båda samma dag så drar vår VV beredare (100liter ifrån jula) ca 9-10kwh. Duschar ingen alls en dag så ca 3-5kwh.
Kollade nu å vi snittar 100-130kwh per månad på VV beredaren då jag ofta duschar på jobbet.
Två vuxna med två småttingar.
Min kollega flyttade in i ett hus ifrån 80-90talet med krypgrund med FTX på vinden, kamin och luftvärmepump. Det var en äldre dam som hade bott där. Hon hade 24tusen kWh per år. Han har kopplat ur förvärmen i ftx aggregatet å servat luftvärmepumpen samt börjat elda (då den tidigare damens gubbe dog strax efter de hade satt in kaminen). Å han har 7-8tusen kWh per år med fru å två barn.
Total el 18tusen kWh. När jag tagit bort för elbilen. Varav pumpen i källaren som håller värmen där drog 8tusen kWh själv under 2024.
Duschar vi båda samma dag så drar vår VV beredare (100liter ifrån jula) ca 9-10kwh. Duschar ingen alls en dag så ca 3-5kwh.
Kollade nu å vi snittar 100-130kwh per månad på VV beredaren då jag ofta duschar på jobbet.
Två vuxna med två småttingar.
Min kollega flyttade in i ett hus ifrån 80-90talet med krypgrund med FTX på vinden, kamin och luftvärmepump. Det var en äldre dam som hade bott där. Hon hade 24tusen kWh per år. Han har kopplat ur förvärmen i ftx aggregatet å servat luftvärmepumpen samt börjat elda (då den tidigare damens gubbe dog strax efter de hade satt in kaminen). Å han har 7-8tusen kWh per år med fru å två barn.
Du nämnde att ni kommer att duscha mer och använda tvättmaskinen mer. En tvätt kostar ngt i sitl med 0,5 - 1 kWh. Att duscha kostar lite grovt 0,5 kWh per minut. Hur länge man duschar är extrem indiviuellt. Många exempel på förbrukning tar fasta på 10 minuters duschande. Jag personligen brukar stå i duschen ca 4-5 minuter, och minst halva den tiden går åt till att tvåla in sig, och med schampoo. med duschen avstängd. Det är ingen optimering jag gör för att spara på el, tycker det blir bra så.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden