10 262 läst · 51 svar
10k läst
51 svar
Vad är årsförbrukningen på el med direktverkande el och luftvärmepump?
Hur ser planlösningen ut? Om den är relativt öppen och luft/luft-värmepumpen är bra placerad på nedervåningen så skulle jag testa att ställa ner temperaturen på alla element samtidigt som jag ställer upp temperaturen på värmepumpen. Då kan ni känna av vilka rum som eventuellt blir kalla och som kan behöva stöttning av ett element, framförallt när det blir kallt utomhus.
Det va original sen huset byggdes -80. Satte in oljefyllda Lvi. Men det är inte ofta elementen går. Egentligen bara i ett rum som ligger lite avsides. Men bytte delvis för de gamla va så jäkla fula oxå. Vet nån granne som nästan helt tagit bort element och enbart kör luftvärme. Men känns ju ändå bra att ha backup. Bor i Stockholm och de få tillfällen det är -20 så behövs elementen.H hammarfest skrev:
70-tals hus (med isolering på 160mm tror jag i väggarna)på betongplatta i ett plan, 120 m2, nedre Norrland, 2 vuxna personer i huset, snittar på 20 000 kWh år, bytte till ny luftvärmepump i höstas en Mitsubishi Hero, den är grym så blir intressant att se om den hjälper till sänka, i halva huset har vi golvvärme i komfort läge/låg temperatur samt nya elradiatorer (Adax wifi)i sovrummen.H hammarfest skrev:Vi ska snart flytta in i ett 1.5 plans 70-tals hus, 116kvm, som står på betongplatta, med en luftvärmepump och sen direktverkande elradiatorer och undrar lite vad ni betalar i elkostnader för liknande hus?
Innan har det bott en gammal dam där och årsförbrukningen har legat på 13000 kwh, men det känns väldigt lågt, även för en äldre person som kanske bara duschar en gång i veckan. Eller vad tror ni?
Elradiatorerna är original just nu, såna där som blir riktigt heta när man rör vid dem. Vi hade tänkt byta ut de till olje-element med appstyrning.
Vi är två vuxna personer som duschar dagligen båda två, så bara där drar det iväg en del. Det här blir vårt första hus.
Någon som har liknande hus? Vad ligger er årsförbrukning på? Dela gärna med er så man får ett hum på vad det kan kosta!
Villa byggd 1983 på 196 m2. Välisolerad med treglasfönster. Två boende. Har 21 gr inomhus. Värmer med ny Panasonic Hze35 värmepump (luft/luft) och ett par elelement på vintern. Drog 17200 kWh under 2024, vi har allrid haft fast elpris också.H hammarfest skrev:Vi ska snart flytta in i ett 1.5 plans 70-tals hus, 116kvm, som står på betongplatta, med en luftvärmepump och sen direktverkande elradiatorer och undrar lite vad ni betalar i elkostnader för liknande hus?
Innan har det bott en gammal dam där och årsförbrukningen har legat på 13000 kwh, men det känns väldigt lågt, även för en äldre person som kanske bara duschar en gång i veckan. Eller vad tror ni?
Elradiatorerna är original just nu, såna där som blir riktigt heta när man rör vid dem. Vi hade tänkt byta ut de till olje-element med appstyrning.
Vi är två vuxna personer som duschar dagligen båda två, så bara där drar det iväg en del. Det här blir vårt första hus.
Någon som har liknande hus? Vad ligger er årsförbrukning på? Dela gärna med er så man får ett hum på vad det kan kosta!
Vi har ett liknande hus, fast på 139 kvm, byggt -78.
Vi hade direktverkande el och kamin som enda alternativ under många år. Eldade väl upp sisådär 3 kbm per år, och hade direktverkande el inställd på 17 grader som nöd-grej. Årsförbrukning för 3 personer, ca 14 000 kWh
Jag tröttnade efter några år på att ha valet att elda eller frysa.
Skaffade en luft-luft, som står på 22 grader och värmer hela huset.
Nu eldar vi i princip aldrig, huset är varmt och skönt, och vi har kvar mer eller mindre exakt samma förbrukning på runt 14 000 kWh (fast nu på 4 personer).
Och då har vi tre datorer igång konstant, smart elektronik överallt, servrar och femtioelva andra prylar.
Så 13 000 kWh för en gammal tant i ett 70-talshus med luft-luft?
Fullt rimligt!
Vi hade direktverkande el och kamin som enda alternativ under många år. Eldade väl upp sisådär 3 kbm per år, och hade direktverkande el inställd på 17 grader som nöd-grej. Årsförbrukning för 3 personer, ca 14 000 kWh
Jag tröttnade efter några år på att ha valet att elda eller frysa.
Skaffade en luft-luft, som står på 22 grader och värmer hela huset.
Nu eldar vi i princip aldrig, huset är varmt och skönt, och vi har kvar mer eller mindre exakt samma förbrukning på runt 14 000 kWh (fast nu på 4 personer).
Och då har vi tre datorer igång konstant, smart elektronik överallt, servrar och femtioelva andra prylar.
Så 13 000 kWh för en gammal tant i ett 70-talshus med luft-luft?
Fullt rimligt!
Resistiv värme är resistiv värme, hur du går från el till värme spelar väldigt liten roll på förbrukningen. Möjligen att du kan få ner temperaturen lite vid väggen vilket minskar transmissionen genom den med en bättre radiator. Appstyrningen kan eventuellt också hjälpa till med att jämna ut temperaturen i tiden om appen pratar med lämpligt placerade temperaturgivare. Sen kan det ju vara en komfortfråga att inte ha brännheta ytor hemma.H hammarfest skrev:
Vill du ha ner elförbrukningen är det värmepump som gäller.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 575 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 575 inlägg
Finns en jämförelse-sidan här på BH där användare knappar in sin förbrukning. Kanske kan ge någon fingervisning om vilken förbrukning som kan vara förväntad?
https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning
https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning
Otroligt tacksam för all input från alla er som har koll! Det ger mig ett perspektiv.
Några förtydliganden:
Jag kollade upp energideklarationen ordentligt och upptäckte att 13000kwh var det de hade UPPSKATTAT att den bostaden drar per år, men tanten hade använd bara runt 10000kwh på ett år. Vilket verkar rimligt att hon skulle dra mindre som ensam person som kanske inte använder alla rum. Plus så vet jag att hon bara duschade uppskattningsvis 1 gång i veckan. 13000-15000 kwh är kanske var jag och min sambo kommer landa på gissar jag nu på.
Fönstrena har 3 glas isoler från 2005.
LLVP är från 2015
Ingen tilläggsisolering är gjord vad jag vet.
Planlösningen på bottenvåningen är kvadratisk med cirkulär gång, alltså att man kan gå runt i en cirkel genom vardagsrum, hall, kök. Trappan är mot ena väggen, i mitten av huset som går upp till övervåningen som har en liten hall med fyra dörrar till tre sovrum och ett badrum.
Några nämnde att byta element inte hjälper och vissa säger att det kan hjälpa till viss del. Jag tänker att om man har appstyrning så kan det vara till fördel när man tex inte är hemma. Är det inte rimligt att tro att de äldre elementen drar mer än nyare element och kanske har mer ineffektiv värme? Om man skulle byta, vad är det då för element man ska gå på? (appstyrning är nog krav)
Några förtydliganden:
Jag kollade upp energideklarationen ordentligt och upptäckte att 13000kwh var det de hade UPPSKATTAT att den bostaden drar per år, men tanten hade använd bara runt 10000kwh på ett år. Vilket verkar rimligt att hon skulle dra mindre som ensam person som kanske inte använder alla rum. Plus så vet jag att hon bara duschade uppskattningsvis 1 gång i veckan. 13000-15000 kwh är kanske var jag och min sambo kommer landa på gissar jag nu på.
Fönstrena har 3 glas isoler från 2005.
LLVP är från 2015
Ingen tilläggsisolering är gjord vad jag vet.
Planlösningen på bottenvåningen är kvadratisk med cirkulär gång, alltså att man kan gå runt i en cirkel genom vardagsrum, hall, kök. Trappan är mot ena väggen, i mitten av huset som går upp till övervåningen som har en liten hall med fyra dörrar till tre sovrum och ett badrum.
Några nämnde att byta element inte hjälper och vissa säger att det kan hjälpa till viss del. Jag tänker att om man har appstyrning så kan det vara till fördel när man tex inte är hemma. Är det inte rimligt att tro att de äldre elementen drar mer än nyare element och kanske har mer ineffektiv värme? Om man skulle byta, vad är det då för element man ska gå på? (appstyrning är nog krav)
Redigerat:
Att nya element skulle vara effektivare kan man med 100% säkerhet säga nej till.H hammarfest skrev:Några nämnde att byta element inte hjälper och vissa säger att det kan hjälpa till viss del. Jag tänker att om man har appstyrning så kan det vara till fördel när man tex inte är hemma. Är det inte rimligt att tro att de äldre elementen drar mer och än nyare element och kanske har mer ineffektiv värme? Om man skulle byta, vad är det då för element man ska gå på? (appstyrning är nog krav)
Att kunna sänka under dagen/natten kan spara lite energi. Numera med effekttariffer så blir det snarare ekonomiskt omvänt. Du skulle då behöva brassa på på morgon och eftermiddag då belastning på nätet är störst och effektavgiften är hög. Och har du tim-avtal på elen blir det dubbelt upp.
En lätt sak är att se till att LLVP är i god kondition. "Ingen" rengör innerdelen tillräckligt(ffa inte gamla tanter). Förutsättningen att den ska fungera bra är att den har bra luftflöde. Man behöver inte bara rengöra filtern utan nån gång per år även göra rent kondensorn. Man blåser med luft och kör gärna en flaska värmepumpsrengöring för bästa effekt.
Nej. Alla elektriska element har 100% verkningsgrad oavsett ålder och konstruktion.H hammarfest skrev:
Det man möjligen kan spara på är att nyare element har bättre termostat som ger jämnare temperatur. Men det handlar om en besparing i storleksordningen några procent medans t ex en värmepump kan spara in 60-70 procent av elförbrukningen.
Man kan även, som du är inne på, använda smartare styrning för att sänka temperaturen i vissa rum/vissa tider. Men nattsänkning är inget nytt påfund och besparingarna man brukar göra är inte särskilt stora.
Sist men inte minst behöver varken bättre termostater eller smartare styrning innebära att man byter befintliga element. Det går att komplettera dom med t ex smarta rumstermostster.
Dock är det kanske i många fall både enklare och billigare att byta hela elementet, så i praktiken är det nog det bästa.
Elpriset norrut är betydligt billigare än i Stockholm och söderut. Det jämnar nog ut sig.G G.L. skrev:
https://www.eon.se/el/elpriser/elprisomraden
LLVP borde väl sköta det mesta av uppvärmningen. Om det inte är något fel på den.H hammarfest skrev:Vi ska snart flytta in i ett 1.5 plans 70-tals hus, 116kvm, som står på betongplatta, med en luftvärmepump och sen direktverkande elradiatorer och undrar lite vad ni betalar i elkostnader för liknande hus?
Där element behöver vara på är väl stängda utrymmen så som badrum. Dvs dit luften inte cirkulerar så lätt.
Om ni märker att andra element är på så kan det vara värt att kolla om befintlig LLVP är ok. Kan nog vara så att lameller både inne och ute behöver blåsas rena. (Gå inte på för hårt med tryckluft på tvärströmsfläkten i inomhusdelen. Den är inte så stark så den kan böja sig).
Och kanske köpa en till och värma från ett annat håll. Dom är inte så dyra. Bra med redundans också om den ena skulle krångla.
Lite ökar väl förbrukningen med två pers som gör av med el på ditt och datt. Dvs hushålls el då. Mer TV, mer dator, mer matlagning mm. Inte bara dusch.
13000 KW är ingen liten förbrukning för den ytan fra med hjälp av en luftvärmepump som borde klara det mesta av uppvärmningen. Har själv ett radhus visserligen bergvärme 2 personer i hushållet. Har nu 2 år i rad legat på ca 8600 KW per år.Huset är på 165 kvm.H hammarfest skrev:Vi ska snart flytta in i ett 1.5 plans 70-tals hus, 116kvm, som står på betongplatta, med en luftvärmepump och sen direktverkande elradiatorer och undrar lite vad ni betalar i elkostnader för liknande hus?