HOBBY ARCHITECT
P Pappa1986 skrev:
[länk]
[bild]
Billigt va?

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Billigt va?
Ruskigt billigt. Är galet sugna på att åka dit på visningen men risken är att man blir helt tagen och köper det...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
glömde du inte lite

först ser man smutsiga soffor barra hänga över en pläd lätt fixat men när många ser sånt så tror jag folk tror kan dom inte ens städa så bryr dom säkert inte om andra viktiga saker med ett hus heller
Det enda jag var säker på var det första om att du såg soffor. Resten av det du skrivit är faktiskt helt obegripligt. Om du ansträngt dig lite mer hade jag kanske förstått.

• Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
[länk]
[bild]
Asså...!! Var ska jag ens börja? Vilket hus! :love::love::love: Finns möe att bli mållös över. Fönstren! Tapeten i salongen! Kakelugnen! Siktlinjerna! De små glasveranda-flyglarna! (Jag kan t o m leva med bristen på djungel-terass.)

Kan tyvärr inte bo i Älghult, annars hade vi kunnat ses på visningen och slåss om huset ;).
(Jag har däremot sneglat och dreglat på det gamla hotellet i Älghult, som verkar vara tomt och övergivet, men den forna glansen är lätt att ana. Dock hör jag en röst (vet inte om det är min bättre hälft eller bara i mitt huvud) som säger "Vad i hela friden ska du med ett hotell i Älghult till, hade du tänkt dig?" )

• Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Hmm, har ironiskt nog nästan vägarna förbi under älgjakten. Tur att det är efter visningen…

Stora hus i riktigt små samhällen med ”långt till allt” är rimligtvis svårsålda. Dyrt underhåll och trög marknad. Det är fascinerande att de någonsin byggts.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Asså...!! Var ska jag ens börja? Vilket hus! :love::love::love: Finns möe att bli mållös över. Fönstren! Tapeten i salongen! Kakelugnen! Siktlinjerna! De små glasveranda-flyglarna! (Jag kan t o m leva med bristen på djungel-terass.)

Kan tyvärr inte bo i Älghult, annars hade vi kunnat ses på visningen och slåss om huset ;).
(Jag har däremot sneglat och dreglat på det gamla hotellet i Älghult, som verkar vara tomt och övergivet, men den forna glansen är lätt att ana. Dock hör jag en röst (vet inte om det är min bättre hälft eller bara i mitt huvud) som säger "Vad i hela friden ska du med ett hotell i Älghult till, hade du tänkt dig?" )
Hade vi inte bestämt oss för flytt till Norrland så hade vi utan tvekan köpt (om det nu inte skenar iväg)
Hade varit riktigt roligt att få förvandla denna fastighet till ett riktigt palats

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Hade kunnat bli värsta forum-eventet, den där visningen!

Jag hade gärna bott i Älghult om det inte vore för mina varannan-veckas-barn som måste gå kvar i sin skola.
Med historiska glasögon är det inte svårt att förstå att det byggdes sådana hus i vad som idag är en håla i en glesbygdskommun. Älghult hade järnväg, ett glasbruk med flera industrier i trä och järn, och en (får man anta) väl fungerande infrastruktur för 100 år sedan. Någonstans skulle det Bättre Folket i samhället bo, och då blev det till att bygga något fancy.
Det aktuella huset skulle jag tro är lättsålt, även i dessa tider och även i elområde 4. Ett hus som är något extra, men på en udda plats, är ofta mer lockande än ett tretton-på-dussinet småländskt prefabhus på Villagatan på samma udda plats.

• Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…

Jag hade gärna bott i Älghult om det inte vore för mina varannan-veckas-barn som måste gå kvar i sin skola.
Med historiska glasögon är det inte svårt att förstå att det byggdes sådana hus i vad som idag är en håla i en glesbygdskommun. Älghult hade järnväg, ett glasbruk med flera industrier i trä och järn, och en (får man anta) väl fungerande infrastruktur för 100 år sedan. Någonstans skulle det Bättre Folket i samhället bo, och då blev det till att bygga något fancy.
Det aktuella huset skulle jag tro är lättsålt, även i dessa tider och även i elområde 4. Ett hus som är något extra, men på en udda plats, är ofta mer lockande än ett tretton-på-dussinet småländskt prefabhus på Villagatan på samma udda plats.
Får se om vi åker dit, alltid roligt att titta...... ;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hade vi inte bestämt oss för flytt till Norrland så hade vi utan tvekan köpt (om det nu inte skenar iväg)
Hade varit riktigt roligt att få förvandla denna fastighet till ett riktigt palats
Jamen på'at bara :D!
Älghult är typ Norrland, di har bara ett lite annat sätt att säga "r".

Jag är nog inte den enda som vill följa din tråd om chateau d'Älghult sen!

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jamen på'at bara :D!
Älghult är typ Norrland, di har bara ett lite annat sätt att säga "r".

Jag är nog inte den enda som vill följa din tråd om chateau d'Älghult sen!
:crysmile: haha. Ja vi få se vad som händer :cool:

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…

Jag tror att många föredrar 13 på dussinet-prefabhusen pga mindre jobb, jante, billigare drift etc. Det är synd tycker jag. Fördelen är väl att rätt/en intresserad köpare ”kan få mycket för pengarna” beroende på vilken inställning man har.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tror att många föredrar 13 på dussinet-prefabhusen pga mindre jobb, jante, billigare drift etc. Det är synd tycker jag. Fördelen är väl att rätt/en intresserad köpare ”kan få mycket för pengarna” beroende på vilken inställning man har.
Jag har ingen annan källa än mitt Hemnetknarkande, men jag tycker mig ha noterat att för platser som anses ligga "ingenstans" i vårt svårt urbanocentriska land, t ex Älghult, är det inte riktigt som du beskriver. Ett hus som det länkade, som är lite spektakulärt, lite (mycket?) extra, blir fortare sålt än ett mer ordinärt hus, under förutsättning att det spektakulära huset är rimligt prissatt, alltså inga Växjö-priser i det här fallet. Prefabhusen på samma plats kan ligga ute länge till försäljning, även om det inte är fråga om några rövarpriser.
Finns gott om exempel, här i Småland kan man titta på t ex Bruzaholm, Pauliström, Fågelfors och Rörvik.

Jag har ingen annan källa än mitt Hemnetknarkande, men jag tycker mig ha noterat att för platser som anses ligga "ingenstans" i vårt svårt urbanocentriska land, t ex Älghult, är det inte riktigt som du beskriver. Ett hus som det länkade, som är lite spektakulärt, lite (mycket?) extra, blir fortare sålt än ett mer ordinärt hus, under förutsättning att det spektakulära huset är rimligt prissatt, alltså inga Växjö-priser i det här fallet. Prefabhusen på samma plats kan ligga ute länge till försäljning, även om det inte är fråga om några rövarpriser.
Finns gott om exempel, här i Småland kan man titta på t ex Bruzaholm, Pauliström, Fågelfors och Rörvik.
Det huset kan nog få sådana som inte bor på orten att flytta dit om de letar efter fint hus med lantligt läge, men platsen spelar mindre roll... Dussinhusen köps nog av folk i byn eller de som fått jobb på orten.

På attraktiva platser upplever jag att speciella hus (typ de i tråden) är mer klickade och mer eftertraktade än dussinhus, men ofta är det väl så att de antingen ÄR välrenoverade, eller kräver mkt jobb för att bli det. Så lite dyrare än en standard gipslåda är de nog oftast. Gipslådorna säljs ju ofta ett dussin om året i samma område, medan sekelskifteshusen kan vara en om året om det vill sig bra. Så är det iallafall här i området jag bor, och då är ju ändå en stor andel av husen från sekelskiftet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Driftskostnad 14500 per år låter extremt lågt även med bergvärme. 15 grader inomhus och stödeldning med kottar?

Fast visst är det ett väldigt fint ställe.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Driftskostnad 14500 per år låter extremt lågt även med bergvärme. 15 grader inomhus och stödeldning med kottar?

Fast visst är det ett väldigt fint ställe.
Ja, den kan inte stämma på långa vägar, täcker väl knappt försäkringen. Ingen som bor där, inget elabbonemang och kallställt hus kanske. Det har väl också varit en av de klassiska anledningarna till att stora gamla hus inte behöver vara så dyra i inköp. Alltså att de är dyra i drift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.