105 läst · 0 svar
105 läst
0 svar
Utvärdering av Offererade Luft/vatten värmepumpar
Hej!
Jag har tidigare fått hjälp i detta forum kring val mellan bergvärme och luft/vatten värmepump. Vi har nu landat i att vi ska köra på luft/vatten värmepump men problemet jag nu står inför är all olika information som jag får från de olika leverantörerna som jag varit i kontakt med. Min oro nu är att en leverantör kanske offererar ett system som är dimentionerat på gränsen för vårt hus för att presentera en låg kostnad. Har ni några tips på faktorer jag bör tänka på samt hur jag kan utvärdera om det offererade systemet är tillräckligt?
Hus: 189m2
byggt: 1982
Nuvarande uppvärmning: elpanna
nuvarande elförbrukning: 25000 Kwh/år
huset har 12 vattenburna radiatorer samt golvvärme i 2 badrum.
Bor i stockholm
De offererade systemen jag har fått hittills är:
- Nibe 2125S
- IVT airx409
Jag har tidigare fått hjälp i detta forum kring val mellan bergvärme och luft/vatten värmepump. Vi har nu landat i att vi ska köra på luft/vatten värmepump men problemet jag nu står inför är all olika information som jag får från de olika leverantörerna som jag varit i kontakt med. Min oro nu är att en leverantör kanske offererar ett system som är dimentionerat på gränsen för vårt hus för att presentera en låg kostnad. Har ni några tips på faktorer jag bör tänka på samt hur jag kan utvärdera om det offererade systemet är tillräckligt?
Hus: 189m2
byggt: 1982
Nuvarande uppvärmning: elpanna
nuvarande elförbrukning: 25000 Kwh/år
huset har 12 vattenburna radiatorer samt golvvärme i 2 badrum.
Bor i stockholm
De offererade systemen jag har fått hittills är:
- Nibe 2125S
- IVT airx409
Klicka här för att svara