34 811 läst · 117 svar
35k läst
117 svar
Utmaning - vem kan bygga snålaste byggställningen på lastpallar?
Här kommer lite bilder tagna i morse. Ja, räcket är inte perfekt, fick lappa ihop lite av vad jag hade men det räckte inte riktigt. Och stolparna råkade komma på fel håll. När jag upptäckte det var det redan så långt gånger att det var för jobbigt att åtgärda. Tänkte att man kunde förstärka i efterhand, men efter att ha provat med några rejäla hockeytacklingar så tyckte jag inte det behövdes. Håll till godo!
Nice! Vad blev det för höjd på den i slutändan?
Det där är ju kungligt! Såklart man kan bygga egen ställning!! Så har man väl gjort i alla tider.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag har läst att man inte ska skruva, utan istället spika, spikar brukar inte tvärt gå av, utan varna först, alltså ge efter successivt under diverse knakande.J Joakim V skrev:Byggde något liknade utav spillvirke när jag byggde garage. Men jag använde råspont istället för lastpallar. Bra att tänka på hur man skruvar ihop den så att den är lätt att skruva isär då man ska flytta den till en annan vägg. Finns också en risk att virket spricker kring skruvarna om virket är för klent. Särskilt vid 25x5 reglarna. Så se upp med det.
Du måste ha diagonala tvärstag eller förankra ordentligt i väggen.M Markus P skrev:Hej vänner!
Håller som bäst på med ett litet husbygge hemma, och nu när det vankas takarbete så ska det byggas byggställning. Det vanliga är ju att hyra en ställning, men nu när det har varit så dåligt väder så har man ju haft tid att fundera lite, och då slog mig tanken att det borde gå att bygga en själv. Någon som testat?
Fördelarna med att bygga en själv är, som jag ser det, följande:
- Kostnaden blir kanske likvärdig, men allt material kan återanvändas.
- Ett bra sätt att använda spillvirke från byggarbetsplatsen
- Alltid kul att bygga eget! =)
Jag har i princip obegränsad tillgång på lastpallar så jag tänkte att jag skulle försöka använda dem för att få ner kostnaden en smula. Jag tänker mig något sånt här (se bifogad bild). Jag har snålat på virket så mycket jag har vågat, utmaningen är ju att det ska bli så billigt som möjligt! =). Virket i bilden är följande:
grön - trall 28x120
gul - regel 45x70
röd - läkt 25x5
Om man går efter byggmax priser så landar priset på ca 1050kr om man köper allt virke nytt. I själva verket använder man ju såklart så mycket spillvirke man har först. Den tvärgående trallen kan man ju tillexempel byta ut mot det längsgående virket i en lastpall, så skippar man den kostnaden, bara att demontera några lastpallar.
Någon som kan komma på en bättre lösning för väggpartiet i exemplet? Och kanske viktigast av allt, hade ni vågat gå på denna byggställning?!
Liknande trådar
-
Hur bygga tvättstuga i ”fukt-utmanat” rum?
Tvättstuga -
Bygga in side-by-side kyl/frys med överskåp
Hemma hos -
Dörröppning ytterdörr i lättbetong - bygga ramverk träreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga bur till golfsimulator - söker kopplingar till järnrör
Socialt & Projekt -
Bygga containerhus - utmaningar, priser & regler
Artikelkommentarer