34 812 läst · 117 svar
35k läst
117 svar
Utmaning - vem kan bygga snålaste byggställningen på lastpallar?
Jag har en eller två bilder till men jag kan tillägga att de flyttade trucken då och då så att de skulle nå. Svajigt värrejohn68 skrev:
Om ni tycker att detta är anmärkningsvärt så skulle ni sett när de byggde nya lagerhallen.
Inga selar eller ställningar. Motsvarande den ni ser på bilden.
snuttjulle skrev:Jag menar att priset totalt blir lägre om man får pengar för utmärkta pall och kanske till och med över till annat än gångdelen på ställningen. Har själv flera gånger försökt använda gratis material för att göra nått billigt men det har i slutänden blivit dyrare än att köpa rätt direkt. Men handlar det bara om att just använda pall så fyll upp hela vägen och säkra dem vartefter med det du har tillgängligt.
Jag har arbetat en del på ställningar enligt det systemet som trådstartaren föreslås. Spikade av hemsågat virke. Tvåtums plankor till resten och bräder till snedsträvorna. Tvåtums plankor att gå på.
Det fungerar bra om man inte snålar på virket.
Man kan använda rundvirke direkt ur skogen till stolpar om man vill så sparar man på plankor.
Jag anser att ställningar skall spikas med blank trådspik. Skruvar är farliga för de kan utmattas och brista utan förvarning när konstruktionen sviktar och hemspikade ställningar sviktar alltid litet.
På senare år har jag skaffat begagnade hakiställningar litet i gången. Mest kasserade delar som går att reparera men som gick att få för skrotpris. Tanken är att det skall bli mindre träställningar i framtiden.
Det fungerar bra om man inte snålar på virket.
Man kan använda rundvirke direkt ur skogen till stolpar om man vill så sparar man på plankor.
Jag anser att ställningar skall spikas med blank trådspik. Skruvar är farliga för de kan utmattas och brista utan förvarning när konstruktionen sviktar och hemspikade ställningar sviktar alltid litet.
På senare år har jag skaffat begagnade hakiställningar litet i gången. Mest kasserade delar som går att reparera men som gick att få för skrotpris. Tanken är att det skall bli mindre träställningar i framtiden.
Svartjobbare? Ingen vettig människa skulle ställt sig på en truck utan riktig korg. Motviktstruckar svajar åt helvete för mycket även om du har godkänd kord där 5 meter upp.john68 skrev:
På såna där billiga byggföretag som är populära bland kunderna är det helt normalt att stå på rundsidan bakpå grävmaskinsskopan och arbeta 6 meter eller mer över mark.
Jag band ett rep om midjan och band fast det i grävmaskinsarmen för att ha någon sorts säkerhet och fick en tvåtimmars utskällning av platschefen för det med hot om lönesänkning för att jag var för feg och inte arbetade effektivt. Några veckor senare sade jag upp mig och började på ett bygge där jag fick spika mina egna träställningar.
Jag band ett rep om midjan och band fast det i grävmaskinsarmen för att ha någon sorts säkerhet och fick en tvåtimmars utskällning av platschefen för det med hot om lönesänkning för att jag var för feg och inte arbetade effektivt. Några veckor senare sade jag upp mig och började på ett bygge där jag fick spika mina egna träställningar.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Man utrustar inte huset med fästen just för att folk inte ska bygga den typen av ställningar. Du känner att den är "mycket stabil" och lägger på laster efter hand som du inte har hållfasthetsberäknat, blir lite oförsiktig och innan du hinner tänka "sparade pengar" ligger du på backen och njuter av lite reflektion i väntan på ambulansS Sven E-sson skrev:
Den protesterar för ett dåligt certifikat.R rehn skrev:
Du får trycka på "Advanced" under och bekräfta att du vill följa länken ändå.
Det är en helt säker gu.se-adress och leder dirkt till PDF:en du vill ha. För den som missat: httpswww.hantverkslaboratorium.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf är en fullödig rapport om att bygga en byggnadsställning av trä enligt gällande krav (se rapporten för specifikation av vilka krav).
Till OP:
Jag säger som så, att för all del på en egen ställning. Hela våra hus är regelkonstruktioner med ordentliga infästningar som sedan belastas med flera ton värt i takpannor och gipsskivor och allt vad det blir. Varför skulle då en ordentligt dimensionerad och byggd tillfällig regelkonstruktion precis bredvid huset helt plötsligt vara livsfarlig?
MEN: jag säger som andra, skippa lastpallarna. Hur man än bär sig åt blir det bökigt som fan när man ska montera upp/ned dem, och även om de i teorin är godkända för 1500kg så kommer de aldrig vara säkrare på ställnignen än sin infästning.
I rapporten använder de 45 x 145 som "golv", och jag hade gjort detsamma. Pengarna du sparar på lastpallar kommer inte kännas värt det när du inser hur fruktansvärt jobbigt det var.
I min oblyga ungdom byggde jag en ytterst tillfällig ställning av bara 45 x 95 regel och 25 x 120 ytterpanel. Panelen förband jag all tre brädor med varandra med tvärgående ribbor av kasserad lockpanel. Även stöttor var av lockpanel och skruvade i ca 70cm långa bitar 45 x 45 regel ordentligt neddrivna i marken med slägga. Nu var detta bara på 1.5 meters höjd. Men ändå; nästan bara återanvänt virke från ett rivet plank, bara ankarskruv och 5,4 x 70 trallskruv. Stadig som berget, lite svikt i panelen bara.
Betänk då att man gör det ordenligt enligt rapporten ovan. Genomgående C24-klassat virke, allt infäst med 8 x 70 sexkantskruv med fläns.
För övrigt hävdar de i rapporten att C24-klassat virke inte skulle vara lätt att tillgå i handeln, var det så 2011? Det påståendet låter väldigt konstigt idag.
Byggde ställningen idag, tycker inte det var speciellt jobbigt. Att hiva upp pallarna var ju i särklass det som gick snabbast, tog en kvart ungefär. Stabilt så in i norden blev det dessutom. Nästan löjligt stabil. Vore det inte för att jag ska ha vänner till att hjälpa mig med taket så hade jag nöjt mig med en mkt enklare konstruktion.torparavgrund skrev:
Total kostnad blev 0kr då jag lyckades bygga allt på spillvirke från detta och tidigare projekt