sysmali skrev:
Vad gäller om mäklaren får ny information efter utfäselsen redan är gjord? T.ex. om någon spekulant uppmärkammar att det "nya taket" är endast nya pannor.

Behöver mäklaren då ändra sin information till "delvis nytt tak"? Egentligen undrar jag om mäklaren kan undanhålla info om fel och brister i huset till spekulanter, som kommit fram under säljfasen.
Mäklaren är skyldig att informera köparen om saker som detta.
 
O
Ordet exklusivt låter som ett typiskt mäklaruttryck. Sedan så lägger jag ner diskussionen om vad nytt innebär. Vi kommer inte komma överens. Och som sagt, det finns redan en lång tråd där ordet nytt diskuteras.
 
O
thomasx skrev:
Ja, en utfästelse kan minska kravet på undersökningsplikt. Jag har själv varit med om, och fått ersättning i, just ett sådant fall.

Men nej, om man i en objektbeskrivning skriver att det är ett nytt tak, så är det nog inte att betrakta som en utfästelse som minskar undersökningsplikten.

Om det står att huset fått nytt underlagstak och ny plåt i maj 2015, då är det en utfästelse som innebär att köparen inte behöver kontrollera när taket lades. Däremot är det inte en utfästelse som frigör köparen från skyldigheten att kontrollera att taket är helt och korrekt installerat, inom ramen för undersökningsplikten.

Om det däremot stått att att huset fått nytt underlagstak och ny plåt i maj 2015, samt att taket garanterat är helt och korrekt installerat, då är det en sådan utfästelse.

Det är väldigt viktigt att inte läsa in ett jota mer än vad som faktiskt står skrivet.

Disclaimer: Ovanstående är min personliga uppfattning, och således inte att betrakta som någon juridiskt fastställd sanning.
Det låter som vi nästan är överens.... ;) Det kan inte stämma :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.