klonk skrev:
Men kan hemtjänstpersonalen verkligen vara hos henne hela dagen tills du kommer hem på kvällen?
Det normala är att de kommer ett tag på morgonen för att hjälpa till med morgonbestyr, lunch för att ordna den samt middag och eventuellt läggning, samt eventuella besök däremellan för medicingivning, men det är ovanligt, då det brukar sammanfalla med andra besök. Det kontrolleras ofta inte att maten faktiskt äts. Är man över 65 har man inte rätt till personlig assistans om inte behovet uppstått före 65. Passning ingår inte, istället installerar man elvakter, och olika larm samt trygghetslarm. Svärmor har tex rörelsevakt på spisen, den stängs av 20 minuter efter att hon lämnat den (funkar precis att koka kaffe). Mamma bor på demensboende, då pappa inte orkade med passet längre. Hon mår jättebra där och har gått upp 12 kilo. Hon säger att hon vill hem, men det sade hon när hon bodde hemma också.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
klonk skrev:
Men kan hemtjänstpersonalen verkligen vara hos henne hela dagen tills du kommer hem på kvällen?
Det finns dagvård, dit åker den demente med färdtjänst. Sedan kan man även ha avlastningsboende, så den anhöriga kan få vila sig ett tag.

TS, nu vet jag inte hur långt gången du är i byggnadsprocessen, men vad jag skulle göra är att bygga en anpassat attefallshus med badrum och pentry till din mamma och sedan själv bo i den gamla kåken. Dementa mår oftast bättre när deras bostad är ganska liten. Sedan skulle det huset passa bra till dina barn när de blir äldre och din mamma inte längre kan bo kvar hemma.

Jag hade i ärlighetens man rivet huset och styckat marken till lämpligt antal tomter för försäljning, tagit pengarna och gjort vardagen roligare för mamma och barnen i befintligt boende.

Jag har ju upplevt det som att det krävs ganska mycket för att få in sina gamla på hemmet, så har man väl kommit dit så brukar det vara olämpligt att gå tillbaka till sitt gamla boende.

Kanske göra ett attefallshus där TS bor nu, tomten verkar ju stor.

Tycker nog TS går lite för mycket på mammans känslor tillsammans med övriga situationen så tycker jag det låter vanskligt.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för alla era svar.

Som ni säkert förstår känner jag inte för att redogöra närmare för min mammas och min situation här på fourmet.

Tråden startade jag för att få hjälp med idéer angående tillbyggnad av en stuga. Jag har nu bestämt mig för att bygga ett nytt hus på tomten. Utbyggnad är inte längre aktuell.

Jag tackar för alla era förslag, synpunkter och idéer :)

Självklart behöver du inte redogöra för er situation i detalj, men fundera gärna på de erfarenheter vi andra med dementa föräldrar har, så att du inte blir allt för besviken om det inte fungerar helt enligt planerna. Tex vet jag ingen kommun som har dagverksamhet för dementa på annat ställe än i de egna lokalerna, då det kostar för mycket, men det kan ju vara olika i olika kommuner. (inget du behöver svara på, bara en info till dig)

Tycker att den lösning du kommit fram till verkar vettig, den har utrymme för den flexibilitet jag efterlyste!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.