BirgitS
Nu vet jag inte hur demensen kommer att fortskrida hos din mamma utan kan bara berätta hur det gått för min pappa. Förra hösten kunde han inte längre bo kvar hemma utan i december flyttade han till demensboende. Under vintern och fram till maj pratade han en del om radhuset han hade bott i och att han ville flytta tillbaks, men nu i sommar har han i princip inga minnen kvar av radhuset, möjligen att en del skulle komma tillbaks om han såg det men inte annars. Eftersom att bygga nytt/till är ett projekt som tar lång tid är jag tveksam till om din mamma kommer att kunna uppskatta att flytta tillbaks till stugan när det väl är dags för en flytt.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
Jag har också tänkte lite i de banor som BirgitS skriver. Men bygger du som jag föreslog, ett fristående hus ca 3 meter från get gamla, gärna lite förskjutet framåt eller bakåt så att man får en fin vinkel, så har du inte investerat särskilt mycket i det gamla torpet som på sikt ändå är billigast att riva, om hon inte är frisk nog att flytta tillbaka den dag det är klart för er att flytta in.

Jag jämför med min egen mamma, som är dement och inte bor hemma längre, då det är för tungt arbete för pappa. Han hälsar på henne dagligen, samt när det passar, så följer hon med på fester, konserter mm, och så åker vi ut till sommarstugan tillsammans ibland och rensar lite ogräs och grillar korv.

Demens kan ju utvecklas långsamt eller snabbt, går det långsamt så att hon får möjlighet att flytta hem, så är det ju jättemysigt, om du mår bättre då, och kan få anställning som en av vårdarna dessutom, men i annat fall är ju stugan ändå bevarad så att ni under byggtiden själva kan bo i den och ta hem mamman under några timmar då och då när ni känner att ni mäktar med.
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Vem är det som äger stugan? Du kallar den din mammas stuga men skriver också om att lösa ut dina syskon. Om det är din mammas stuga behöver du väl köpa den av din mamma? Och om din mamma är dement måste väl detta godkännas av hennes gode man eller dylik person, och därmed ske till marknadsvärde? Eller äger du och dina syskon redan stugan?
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Illustration av tvåvåningshus med ljusfasad på kvällen överställd på ritning av fastighetsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med markerade rum, möbler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en lägenhetsplan med uppritade möbler, indikation på kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var snabba ryck, har du verkligen tänkt igenom det hela?
Du har ju iaf 1 år framåt innan huset är klart, 2-3 miljoner för att bygga det nya huset + ev lösa ut syskon framåt, det blir ju en farlig massa pengar för ett hus?

Jag skulle aldrig i livet bygga ett hus på en tomt som jag inte till 100% äger själv, dels med tanke på hur man ska gå tillväga med lån och risken att bli osams med syskon.

Om det består av flera tomter så skulle jag börja med att dela tomterna så att du styckar av din tomt.
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Mamma har skrivit över tomen till oss barn. Vi äger 1/4 vardera (3 barn plus mor). Mamma har dessutom skrivit en fullmakt till mig för några år sedan att jag företräder henne i allt. Hon litar på mig till 100% och jag håller löften som jag gett :) Min mamma är begynnande dement - hon har inte "gått in i dimman"...

Hur som... Jag delar tomterna. Löser ut syskonen och mor från den främre tomten. Den bakre tomten fortsätter vi äga tillsammans.

Stugan och uthuset hamnar på den bakre tomten.

Mamma kan vistas i sin stuga dagtid tillsammans med hemtjänstpersonalen (dagverksamhet) och sedan komma till mig på kvällen - vistas hos mig kvälls- och nattetid. Hon får ett eget rum på BV - stort nog att jag kan sova där också för hennes trygghet.

Den dag mamma avlider löser jag ut mina syskon från bakre tomten, alternativt att min bror löser ut oss andra... och bygger ett hus där. Då rivs stugan så att det bakre huset får fri sikt ner mot vägen.

Jag tror och hoppas att 2.6 i total byggkostnad räcker - då räknar jag inte med kostnaden för tomten som jag köper loss för egna kontanta medel.

Jag känner att detta är den absolut bästa lösningen.
 
Pumba skrev:
Det var snabba ryck, har du verkligen tänkt igenom det hela?
Du har ju iaf 1 år framåt innan huset är klart, 2-3 miljoner för att bygga det nya huset + ev lösa ut syskon framåt, det blir ju en farlig massa pengar för ett hus?

Jag skulle aldrig i livet bygga ett hus på en tomt som jag inte till 100% äger själv, dels med tanke på hur man ska gå tillväga med lån och risken att bli osams med syskon.

Om det består av flera tomter så skulle jag börja med att dela tomterna så att du styckar av din tomt.

Jag kommer definitivt att äga den främre tomten till 100% innan jag bygger på den. Något annat skulle jag inte våga.
 
Pumba skrev:
Skrev du en nolla för mycket på kostnad för att lösa ut syskonen?

Vad säger banken om den kalkylen, de 800 000kr du har med dig från nuvarande boende räcker ju knappt till hälften av det du ska ge syskonen?
Nu har jag ordnat det så att jag endast löser ut dom från den främre tomten. Det blir en total kostnad på 800.000 kronor för mig. Det kan jag betala kontant utan lån.
 
Byggytan är bara 103 kvm. en liten bottenplatta håller byggkostnaden nere.
 
Jag valde förresten att sälja mina nuvarande två fastigheter i ett enda stycke.

Fastigheterna ligger nu ute till försäljning och jag håller tummarna för många spekulanter, budgivning och snabbt tillträde :)


Satellitbild över en fastighet med markering som visar gränserna, innehållande byggnader och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att bli biståndsbedömn ett demensboende innebär inte att man har begynnande demens. Du kommer behöva passa henne som ett barn, varenda sekund, dygnet runt. Du ör utbränd nu, och det kommer inte bli bättre av att jobba 24/7. Jag tycker du starkt ska fundera över detta.

Jeanette /Ssk sedan 10 år inom demensvården
 
  • Gilla
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
Spiderman skrev:
Men nu är vi lååångt utanför ämnet ;) Vi återgår till Byggahus :)
Eller inte. Vill dig inget illa, men med erfarenhet från demens måste jag avråda dig. Du har dessutom två barn att ta hand om, ett på gränsen in i vuxenlivet, det andra med autism. Dessa ska nu byta miljö, med allt vad det innebär. På toppen av det är du sjukskriven för utbrändhet. I det läget ska du ta på dig ansvaret för din mor. Som sagt, vill dig inget illa, uppfattar bara att du har fokus väldigt väldigt fel just nu.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Spiderman skrev:
Nu har jag ordnat det så att jag endast löser ut dom från den främre tomten. Det blir en total kostnad på 800.000 kronor för mig. Det kan jag betala kontant utan lån.
Jag tycker det hela låter dyrt, är en tomt i Västerås värd runt 1 miljon?
Bra läge?

Jag får en stor sjötomt för samma peng här.
 
Hej Spidrman! Med tanke på de hälotillstånd som du beskriver avråder jag från några större byggnadsåtgärder. Kanske det bästa är att underhålla stugan i befintligt skick, med bara de allra nödvändigaste modifieringar, för att den ska fungera som bostad åt din mor. Då slipper du lösa ut syskonen. Tvärtom får dom då dela undrrhållsutgifterna med dig, så att du får en besparing. Egen bostad kan du hyra eller köpa i närheten. Mvh, PerOF
.
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Spiderman skrev:
Mamma har skrivit över tomen till oss barn. Vi äger 1/4 vardera (3 barn plus mor). Mamma har dessutom skrivit en fullmakt till mig för några år sedan att jag företräder henne i allt. Hon litar på mig till 100% och jag håller löften som jag gett :) Min mamma är begynnande dement - hon har inte "gått in i dimman"...

Hur som... Jag delar tomterna. Löser ut syskonen och mor från den främre tomten. Den bakre tomten fortsätter vi äga tillsammans.

Stugan och uthuset hamnar på den bakre tomten.

Mamma kan vistas i sin stuga dagtid tillsammans med hemtjänstpersonalen (dagverksamhet) och sedan komma till mig på kvällen - vistas hos mig kvälls- och nattetid. Hon får ett eget rum på BV - stort nog att jag kan sova där också för hennes trygghet.

Den dag mamma avlider löser jag ut mina syskon från bakre tomten, alternativt att min bror löser ut oss andra... och bygger ett hus där. Då rivs stugan så att det bakre huset får fri sikt ner mot vägen.

Jag tror och hoppas att 2.6 i total byggkostnad räcker - då räknar jag inte med kostnaden för tomten som jag köper loss för egna kontanta medel.

Jag känner att detta är den absolut bästa lösningen.
Men kan hemtjänstpersonalen verkligen vara hos henne hela dagen tills du kommer hem på kvällen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.