27 874 läst · 52 svar
28k läst
52 svar
Utbilda sig till elektriker?
Jag gick ett elprogram utomlands och programmet är bedömt utav VHS som motsvarande svensk gymnasieingenjör. Jag kanske behöver komplettera med några kurser. Är det Komvux som skulle avgöra vilken komplettering behöver jag? Om jag fixar komplettering vid Komvux eller helst på distans, blir jag behörig då? Krävs nåt mer?
Kolla med ECY, dom validerar nog dina kunskaper på inskickade betyg osv.zlatan01 skrev:
http://www.ecy.com/
Efter utbildningsdelen så vidtar ca 9 månader lärlingstid på något EIO-anslutet företag (till skitlön, men ändå pengar i näven istället för studielån ). Efter lärlingstid får du ut ett yrkesbevis, men detta är långt ifrån någon form av behörighet.
Sen måste du jobba i minst fyra år under någon annans behörighet innan du kan ta lite mer kurser, skriva prov osv och slutligen lyfta din egen behörighet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
1600 tim är lärlingstiden.Mikael_L skrev:Efter utbildningsdelen så vidtar ca 9 månader lärlingstid på något EIO-anslutet företag (till skitlön, men ändå pengar i näven istället för studielån ). Efter lärlingstid får du ut ett yrkesbevis, men detta är långt ifrån någon form av behörighet.
Sen måste du jobba i minst fyra år under någon annans behörighet innan du kan ta lite mer kurser, skriva prov osv och slutligen lyfta din egen behörighet.
Definera "skitlön". Går man från 25 000 i månaden så kanske det är lite av en skitlön, men om man börjar jobba som elektriker efter gymnasiet (som det egentligen är tänkt) så kan man inte direkt klaga på lönen, (speciellt eftersom att man går från 1050 kr/månaden) det är precis som det ska vara. Nya inom ett yrke ska tjäna mycke mindre än de som har längre erfarenhet och utför jobbet snabbare.
Man kan omöjligen förvänta sig att man ska gå in med en hög lön. Det är naivt.
Jag minns att många av mina fd. klasskamrater levde i en bubbla och misstyckte mycke över lärlingslönen.
Jag hade en ganska bra ingångslön, inget jag klagar på.
//Patrik
Jag håller med dig. Man ska givetvis se lärlingstiden som en del av utbildningen, och då är det rätt schysst att man faktiskt _får_ pengar istället för att det kostar, (studielån t.ex.).Patrik_Hed skrev:Definera "skitlön". Går man från 25 000 i månaden så kanske det är lite av en skitlön, men om man börjar jobba som elektriker efter gymnasiet (som det egentligen är tänkt) så kan man inte direkt klaga på lönen, (speciellt eftersom att man går från 1050 kr/månaden) det är precis som det ska vara. Nya inom ett yrke ska tjäna mycke mindre än de som har längre erfarenhet och utför jobbet snabbare.
Man kan omöjligen förvänta sig att man ska gå in med en hög lön. Det är naivt.
Skitlön på så sätt att det inte är pengar som räcker till att leva ett vanligt liv med.
Men jag är ändå överens med dig.
För de som byter till elektrikeryrket kan det däremot kanske kännas lite bittert att få så lite pengar, rent av lite svårt att klara av att föda sig själv och ev barn, betala avgiften för bostadsrätten osv ....
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Båda sakerna är rätt. När jag flyttade till Dalarna för att gå en teknisk gymnasielinje fick jag inackordering, studiebidrag och föräldrapenning på totalt 4100:- vilket för mig var sjukt mycket! Jag klarade mig utmärkt och tyckte jag hade hur mycket pengar som helst.Mikael_L skrev:Jag håller med dig. Man ska givetvis se lärlingstiden som en del av utbildningen, och då är det rätt schysst att man faktiskt _får_ pengar istället för att det kostar, (studielån t.ex.).
Skitlön på så sätt att det inte är pengar som räcker till att leva ett vanligt liv med.
Men jag är ändå överens med dig.
För de som byter till elektrikeryrket kan det däremot kanske kännas lite bittert att få så lite pengar, rent av lite svårt att klara av att föda sig själv och ev barn, betala avgiften för bostadsrätten osv ....
Idag, 5 år senare är det inte lika enkelt. Jag jobbar som driftoperatör (3-skift) och deltidsbrandman till samma industri och samhället runtom. Det ger en hyffsad lön, men att klara sig på 10 lök skulle bli direkt svårt. Man vänjer sig rätt fort vid ett tjockare lönekuvert.. fritidsintressena tenderar att bli dyrare.. och trots att det gått fem år så har familjen inte ändrats något.. bortsett att jag blivit sambo och fått mindre utgifter...
Därför vill jag bara hylla er som vill sadla om, utbilda er till något ni vill göra och önska er all lycka! Jag tror inte jag skulle klara det... men jag önskar att jag en dag kan ta klivet!
Kör hårt!
/Christian
Fattar inte varför man efter utbildning ska behöva jobba 4år under någon med behörighet innan man kan kvitta ut egen ! luktar 1800-tal -konstigt att de saknas elektriker......
typiskt inbiten skråverksamhet, som gör det svårt för den intresserade att utbilda sig,starta företag och jobba inom el man får ju hoppas att någon ändring kommer snart
typiskt inbiten skråverksamhet, som gör det svårt för den intresserade att utbilda sig,starta företag och jobba inom el man får ju hoppas att någon ändring kommer snart
sant, men man kanske vill jobba som elektriker/installatör i eget litet företag och då krävs behörighet, sen ser jag inte vitsen med trögheten i systemet som gör att
t.ex EN har beörighet i firman 20 har det inte, istället för att man efter utbildning och viss lärlingstid/praktik får sin egen behörighet och då har alla i firman har behörighet, jag är helt övertygad om att fler skulle bli elekriker då
Sen hur många icke behöriga elektriker gör installationer på sin ledighet?
dvs olagligt fast du jobbar med det hela dagarna !
t.ex EN har beörighet i firman 20 har det inte, istället för att man efter utbildning och viss lärlingstid/praktik får sin egen behörighet och då har alla i firman har behörighet, jag är helt övertygad om att fler skulle bli elekriker då
Sen hur många icke behöriga elektriker gör installationer på sin ledighet?
dvs olagligt fast du jobbar med det hela dagarna !
Jo men erfarenheten får du ju efter ett par år i yrket... När du sen läser en kurs till för att kunna ta ut behörigheten så fastnar det bättre, dels för att du nu vet vad du eg läser om...
Tror inte det hade varit så lyckat att sitta i skolbänken ett år för att sedan direkt kunna starta en egen elfirm...
Du kan inte jämföra när någon gör ett svartjobb... På arbetstid har denna kanske både arbetsledare och sin behörige elinstallatör som kontrollera hans arbete.. Han har oftast mer färdiga handlingar att jobba efter också. Har han frågor kan han alltid gå till sin chef... Har en känsla av att kontroll före idrifttagning blir mer ordentligt utförd på dagtid med... Så nä svartjobb är inget jag förordar! Både säkerhetsmässigt och skattemässigt.
Tror inte det hade varit så lyckat att sitta i skolbänken ett år för att sedan direkt kunna starta en egen elfirm...
Du kan inte jämföra när någon gör ett svartjobb... På arbetstid har denna kanske både arbetsledare och sin behörige elinstallatör som kontrollera hans arbete.. Han har oftast mer färdiga handlingar att jobba efter också. Har han frågor kan han alltid gå till sin chef... Har en känsla av att kontroll före idrifttagning blir mer ordentligt utförd på dagtid med... Så nä svartjobb är inget jag förordar! Både säkerhetsmässigt och skattemässigt.
nu tänkte jag inte svartjobb..
grannen kanske frågsar du som är elektriker kan inte du fixa det där uttaget osv
så klipper jag din gräsmatta. vad jag menar är att i verkligheten byter man tjänster med varandra grannar,släktingar,kompisar etc, och jag tycker det är absurt att man
kan jobba hela dagarna med el och sen när man kommer hem får man i princip inte koppla hemma hos sig själv ens,
För att behörigheten ska gälla så måste ju arbetsgivaren skicka en faktura till dig
för att kunna ansvara för installationen eftersom yrkesman som jobbar med el och
inte har egen behörighet måste vara i ett anställningsförhållande/anställd i samma företag som den med behörighet.
När det gäller erfarenhet efter utbildning så får man ju den även om man skulle få ut behörigheten direkt, ansvaret hamnar ju då på dig som installatör och inte någon i företaget som i praktiken inte har en aning om vad du gör ute på fältet men får ta smällen om det händer nåt, och det menar jag är helt galet
Sen menar jag inte att man från gymnasiet går utbildning och sen kör igång en firma i det fallet kanske det är bättre att vara anställd ett tag ,men jag tror många företag sysslar med verksamhet där man ibland skulle behöva behörighet eller vill kompletera sin verksamhet med elinstallationer mm
grannen kanske frågsar du som är elektriker kan inte du fixa det där uttaget osv
så klipper jag din gräsmatta. vad jag menar är att i verkligheten byter man tjänster med varandra grannar,släktingar,kompisar etc, och jag tycker det är absurt att man
kan jobba hela dagarna med el och sen när man kommer hem får man i princip inte koppla hemma hos sig själv ens,
För att behörigheten ska gälla så måste ju arbetsgivaren skicka en faktura till dig
för att kunna ansvara för installationen eftersom yrkesman som jobbar med el och
inte har egen behörighet måste vara i ett anställningsförhållande/anställd i samma företag som den med behörighet.
När det gäller erfarenhet efter utbildning så får man ju den även om man skulle få ut behörigheten direkt, ansvaret hamnar ju då på dig som installatör och inte någon i företaget som i praktiken inte har en aning om vad du gör ute på fältet men får ta smällen om det händer nåt, och det menar jag är helt galet
Sen menar jag inte att man från gymnasiet går utbildning och sen kör igång en firma i det fallet kanske det är bättre att vara anställd ett tag ,men jag tror många företag sysslar med verksamhet där man ibland skulle behöva behörighet eller vill kompletera sin verksamhet med elinstallationer mm
Som vuxen omskolad yrkesarbetare, typ elektriker, så får du inte vanlig lärlingslön. Du får en lön där du tillgodoräknar dig arbetslivserfarenhet. Siffror har jag inga på www men det är absolut ingen lärlingslön.
Senaste killen vi anställde som var omskolad och 30+, han fick 18500. Möjligt att vi är sjysstare än vad avtal och regler säger, men något liknande har jag varit med om på annat företag också-
Senaste killen vi anställde som var omskolad och 30+, han fick 18500. Möjligt att vi är sjysstare än vad avtal och regler säger, men något liknande har jag varit med om på annat företag också-