Fortsätter på ämnet...

Går det att som "vanlig privatperson" gå någon utbildning för att få lite kunskaper om el samt utföra elinstallationer i egna hemmet? Antar iofs att det lär bli samma utbildning, man lär ju inte behöva kunna mindre. Men ja, finns det någon sådan kurs på ex högskola/universitet? Känner inte riktigt för att lägga ut 52' eller vad någon pratade om här tidigare i tråden.
 
Man kan gå elektrikerutbilding, men man får ingen behörighet för att utföra något på egenhand. För de behöver man jobba i fem år och sedan läsa kurs för att få Allmän behörighet. En sådan kurs brukar vanligtvis kosta runt 50k, men det har börjat ryktas om att det numera finns högskoleutbildningar som ger AB (allmän behörighet).

//Patrik
 
Finns många högskoleutbildningar som ger AB, ingenjörsutbildningar på flera år är kanske inget varje man vill ge sig på, men på 2-3 terminer kan man nog klara att läsa in bara behörighetskurserna, 4 stycken har jag för mig, detta finns inom vissa kommuner även på komvux-nivå.
Men nu håller elsäkerhetsverket på att rota bland reglerna så vissa förändringar är att vänta gällande behörighet.
 
Jobba i fem år!? Hjälp, det var inte nådigt... Men om det är som Slugge säger, är det då bara kurserna som behövs? Vad heter kurserna?
 
Westmale skrev:
Jobba i fem år!? Hjälp, det var inte nådigt... Men om det är som Slugge säger, är det då bara kurserna som behövs? Vad heter kurserna?
För att plocka ut en elbehörighet för att få göra elen hemma så är man tvungen att ha både praktik och teori. D.v.s kurs plus fem år inom yrket.

//Patrik
 
Westmale:

Att få plocka ut behörighet genom att enbart läsa kurser och utan att ha arbetat som elektriker x antal år kommer nog inte gå även om man nu gör om reglerna. Det skulle då förvåna mig mycket
 
Och INGEN ska tro att man kan verka som elektriker/elinstallatör bara för att man gått en behörighetskurs. Det behövs några år praktik innan man börjar få lite koll på hur det fungerar i "verkligheten"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.