Reläerna ska ha in plus på höger sida och isåfall ska shelly bryta på ingångarna på vänster sida. nu matar du reläutgångarna genom shelly som max tåler 0,1A

D
Jag hänger inte med. sorry.

Är det här upp du menar?

• Skiss av ett elektroniskt gränssnitt med kablar och uttag markerade med svart och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
D
ahh nu ser jag, tack! Ska rita om......

D
Såfär nu är det rätt va?

• Elektrisk kopplingsschema med relämodul, strömadapter och anslutningar till router och USB-step-down-konverterare.
    Skapa konto
Egentligen behöver du ju bara batteriladdaren och en sån här https://www.amazon.se/KEMO-M148A-Batteriladdare-87-60/dp/B004AUJ002 (som skyddar batteriet från djupurladdning) för att driva grejerna direkt från batteriet, inget relä, inget annat nätaggregat.
Då behöver du inte heller något annat, grejerna fungerar så länge det finns nätström eller batteriet har tillräcklig spänning, sedan bryts allt.

D
Problemet var väl då att att batteriet tar stryk eftersom det står på och laddar hela tiden som förbrukarna är inkopplade. Vi diskuterade det lite tidigare.

EDIT: sen har jag dessutom märkt att min RPI ibland hänger sig, det är inte ofta men säg att det händer 1-2 gånger per år. Då vill jag ha möjlighet att starta om den genom att bryta strömmen.

Du får ursäkta att jag inte ritade upp det i nått mer lämpligt program🤓
Elektriskt schema och reläkort för styrning, komponentanslutningar, och strömförsörjning angivna med märkningar.
Skapa konto

Ditt reläkort förutsätter jag ska ha 12v in på ingångarna..

• Älska
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ja reläkortet ska ha 12v på ingångarna.

Såhär alltså?

(förstår inte riktigt visten med den sista ändringen men men)

EDIT: Kanske går det köra lägre på IN1 och IN2 på reläkortet

• Schema för koppling av relämodul med anslutna komponenter och strömkällor; teknisk illustration.
    Skapa konto
Redigerat:
12v plus eller minus på ingångarna?

Du matade router och rp genom en "brytare" som tåler 0.1a den kommer belastas med några ampere...

D
A Alexn72 skrev:
12v plus eller minus på ingångarna?

Du matade router och rp genom en "brytare" som tåler 0.1a den kommer belastas med några ampere...
Men det ändrade jag ju där upp. När du ritade så var det ju redan fixat. Jag vet att jag placerat utgångarna lite fel där uppe på Shellyn (de potentiualfria utgångarna) men det var det som du ritade som jag inte fick ihop.

Alltså varför kan jag inte dra med det tjocka röda?

Jag tycker det blir samma sak som den andra sträckningen.

(försöker lära mig)

Tusen tack

• Elektriskt kretsschema kopplat till ett rött kretskort med komponenter och anslutningar, teknisk illustration.
    Skapa konto
D Derbyboy skrev:
Dåligt med info men det är det här reläkortet jag har:

[länk]
" Reläet aktiveras när ingången dras hög"

Hög i detta fallet betyder plus 12 v så det är då rätt inritat

D Derbyboy skrev:
Men det ändrade jag ju där upp. När du ritade så var det ju redan fixat. Jag vet att jag placerat utgångarna lite fel där uppe på Shellyn (de potentiualfria utgångarna) men det var det som du ritade som jag inte fick ihop.

Alltså varför kan jag inte dra med det tjocka röda?

Jag tycker det blir samma sak som den andra sträckningen.

(försöker lära mig)

Tusen tack
du kommer elda upp shellyns utgångar

D
Så det är avgörande att förbrukarna matas från 1 och inte från 2?

• Elektriskt schema med röda ledningar, numrerade anslutningar, gröna märkningar, och brytare.
    Skapa konto
Oj förlåt jag har tittat fel
Bortse från inlägg 82

Här är en variant av elschema
Lägg märke till att de som är förbundna har en liten prick på sig och de som inte är förbundna bara går förbi.
Man kan ju tycka att jag borde sett det men vad ska jag säga 😅 Elektriskt kopplingsschema, teknisk ritning, ledningsnät, symboler, färgkoder, fordon eller maskinrelaterat.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.