Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
"Min" kommun hämtar vatten gratis i en sjö. Det bara ligger där och väntar på att blir drucket och tvättat och spolat och vattnat med. Ledningsnätet däremot kostar stora summor att bygga och underhålla, i princip oavsett hur många liter som rinner genom varje rör.

I kommunen finns en ovanligt stor andel sommarbostäder. För att ge ägarna till dessa en ärlig chans att betala sin del av kostnaden för ledningsnätet har kommunen infört en hög fast avgift, och satt literpriset till noll.

Detta gillas av oss som bor här hela året. Och det verkar fungera, jag ser inte att det slösas med vatten mer här än på andra ställen.
Dom flesta kommuner "hämtar" nog sitt vatten gratis. Vättern är t.ex. dricksvattentäckt för rätt stora områden.

Förutom det du skriver kostar det att rena avloppsvattnet (vilket mängden av är direkt kopplat mot åtgången av dricksvatten). Förutom själva pengakostnaden är avloppsvatten en belastning på miljön, även efter det passerat reningsverket.

hsd
Även dricksvatten behöver rening

V vectrex skrev:
Dom flesta kommuner "hämtar" nog sitt vatten gratis. Vättern är t.ex. dricksvattentäckt för rätt stora områden.

Förutom det du skriver kostar det att rena avloppsvattnet (vilket mängden av är direkt kopplat mot åtgången av dricksvatten). Förutom själva pengakostnaden är avloppsvatten en belastning på miljön, även efter det passerat reningsverket.
Hmm.

Hur kommunen tar betalt av sommargästerna för avlopp har jag faktiskt inte koll på.

Mitt förra inlägg var inte menat som ett argument för noll kronor litern, utan mer en upplysning till TS om att det finns låga literpris på olika ställen i landet, och att det inte automatiskt leder till överdrivet slöseri.

Claes Sörmland
hsd hsd skrev:
Även dricksvatten behöver rening
Ofta är reningen mycket billig om råvattnet har god kvalitet. Det kan t ex röra sig om ett enkelt sandfilter och kanske pH-justering med lut samt lite klorering.

Det som kostar är i allmänhet avloppshanteringen.

Jag ska inte försvara prissättningen men jag jobbar i en kommunal bransch där vi också har fast och rörlig avgift och jag kan tänka mig hur de tänker. Troligtvis vill de ha en betydligt större fast avgift för att det är mycket lättare att räkna med hur stora intäkter man kommer ha framöver. Om det är en stor andel rörlig avgift så slår det så mycket från år till år och många utgifter man som kommun har inom vatten&avlopp kvarstår oavsett hur mycket eller lite vatten kommuninvånare använder.

Man behöver alltså få täckning för sina utgifter.

Idag kom det nya siffror.

Under flera år i rad har vattenförbrukningen bland invånarna i Uppsala kommun minskat stadigt. Från 2008 när det användes 165 liter per person till 135 liter 2019.

Men i samband med att den rörliga delen sänktes från 28 kr till 16 kr per kubik så har förbrukningen nu ökat två år i rad. Uppsala Vatten hänvisar bara till pandemin men jag tror fortfarande att det låga rörliga priset gör att folk inte värdesätter att spara på vatten. De fasta kostnaderna är ju ändå skyhöga så det spelar ingen roll för fakturan längre om man knappt använder vatten. Man betalar för möjligheten att kunna använda vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.