Hej!
Jag har drabbats av ett fuskbygge utan dess like. Den kontrollansvarige var chockad och hade aldrig sett något liknande och protokollförde allt tillsammans med de nya snickaren som måste göra om nästan allt inomhussnickeri innan han kan fortsätta med projektet. I orten där jag bygger råder en tystnadskultur fast fler har blivit lurade och fler kände till att snickare var en bluff och bedragare men ingen varnade mig. Jag fick reda på att den första snickaren inte alls var någon utbildad snickare och att hans företag var ökänt genom en vän i ett annat samhälle i samma kommun! Jag inväntar protokollet för att gå kunna vidare. Vad gör man? Hade programmet Fuskbyggarna funnits kvar hade jag kontaktat dem.
 
Vilken typ av avtal hade du och hur har du gjort med betalningarna till första firman?
 
K Kane skrev:
Vilken typ av avtal hade du och hur har du gjort med betalningarna till första firman?
Tyvärr muntligt avtal och tyvärr har jag betalat honom. En liten ort där alla känner alla så jag var inte på min vakt! Dumt, men det är lätt att vara efterklok. Jag fick sedan reda på att han inte är utbildad snickare och det märktes. Den kontrollansvarige/besiktningsmannen var chockad när han såg alla byggnadstekniska fel och har upprättat ett protokoll som jag och den nya snickaren har kompletterat med bildbevis, INNAN den nya snickaren satte igång. Han är tvungen att göra om nästan allt och den första "snickaren" får stå för kostnaderna för det som måste rättas till och göras om och det rör sig om cirka tre veckor innan den nya snickaren kan göra det han skulle från början. Det blir förmodligen en rättssak av det hela för jag tror inte att "snickare" 1 frivilligt kommer att punga ut med 120x600:-SEK.
 
Nja.. snickare 1 skulle getts möjlighet att själv avhjälpa felen..

Så om inte han har fått den möjligheten kan du inte kräva att han ska betala för att nån annan fixar..
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Tyvärr muntligt avtal och tyvärr har jag betalat honom. En liten ort där alla känner alla så jag var inte på min vakt! Dumt, men det är lätt att vara efterklok. Jag fick sedan reda på att han inte är utbildad snickare och det märktes. Den kontrollansvarige/besiktningsmannen var chockad när han såg alla byggnadstekniska fel och har upprättat ett protokoll som jag och den nya snickaren har kompletterat med bildbevis, INNAN den nya snickaren satte igång. Han är tvungen att göra om nästan allt och den första "snickaren" får stå för kostnaderna för det som måste rättas till och göras om och det rör sig om cirka tre veckor innan den nya snickaren kan göra det han skulle från början. Det blir förmodligen en rättssak av det hela för jag tror inte att "snickare" 1 frivilligt kommer att punga ut med 120x600:-SEK.
Så du har låtit snickare 2 påbörja ev. åtgärder som snickare 1 står till grund för, om förväntar dig att snickare 1 gladeligen kommer att betala för dessa tjänster?
De pengarna kommer du aldrig få se, tyvärr, utan du kommer själv få bekosta snickare 2 för alla arbeten som han gör.
Det du skulle ha gjort, är att efter besiktningen kontakta snickare 1 (som är den som haft brister i sitt utförande) och meddela vilka punkter som besiktningsmannen tycker ska åtgärdas, gärna lämna över ett besiktningsprotokoll också så snickare 1 har något underlag att gå på och sedan låta snickare 1 åtgärda problemen (om nu inte ni väljer att göra någon slags uppgörelse om att snickare 1 ersätter kostnaderna med x-antal kronor och låter någon annan åtgärda det)
Spelar ingen roll om du försöker driva ärendet rättsligt då du inte låtit snickare 1 avhjälpa eventuella brister, utan valt att ta in en annan snickare.
Egentligen borde kanske även snickare 1 varit närvarande vid själva besiktningen också tillsammans med dig och besiktningsmannen, att du istället valt att snickare 2 varit delaktig i besiktningen utan att snickare 1 vart närvarande kommer tyvärr inte heller vara till din fördel, då snickare 1 ganska uppenbart kan hävda att snickare 2 varit jävig då det ligger i snickares 2 ekonomiska intresse att hitta brister som han sedan kan debitera för att åtgärda..
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nja.. snickare 1 skulle getts möjlighet att själv avhjälpa felen..

Så om inte han har fått den möjligheten kan du inte kräva att han ska betala för att nån annan fixar..
Han tycker inte att han har gjort något fel och den klåparen släpper jag inte in i min stuga så att han kan schabbla till mer. Han är inte en riktig utbildad snickare, vilket han utgav sig för att vara så att han skulle kunna rätta till sina misstag är inte särskilt troligt. Om han inte betalar för tre veckors arbete, blir det rättssak av det.
 
L linkanbygg skrev:
Han tycker inte att han har gjort något fel och den klåparen släpper jag inte in i min stuga så att han kan schabbla till mer. Han är inte en riktig utbildad snickare, vilket han utgav sig för att vara så att han skulle kunna rätta till sina misstag är inte särskilt troligt. Om han inte betalar för tre veckors arbete, blir det rättssak av det.
Jag förstår hur känner, men risken är stor att du bara drar på dig ännu större kostnader. Det är inte förrän fuskaren fått rimlig chans att rätta till felen (oavsett om han håller med eller inte) och misslyckats som du har någon möjlighet att kräva att han ska betala för någon annans arbete.

Din chans är om du har ett mail eller mess från honom där han säger att det inte finns några fel och han därför inte tänker komma och fixa. Helst ska det vara daterat mellan besiktningen och den nya snickarens arbete.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Samp-n Samp-n skrev:
Så du har låtit snickare 2 påbörja ev. åtgärder som snickare 1 står till grund för, om förväntar dig att snickare 1 gladeligen kommer att betala för dessa tjänster?
De pengarna kommer du aldrig få se, tyvärr, utan du kommer själv få bekosta snickare 2 för alla arbeten som han gör.
Det du skulle ha gjort, är att efter besiktningen kontakta snickare 1 (som är den som haft brister i sitt utförande) och meddela vilka punkter som besiktningsmannen tycker ska åtgärdas, gärna lämna över ett besiktningsprotokoll också så snickare 1 har något underlag att gå på och sedan låta snickare 1 åtgärda problemen (om nu inte ni väljer att göra någon slags uppgörelse om att snickare 1 ersätter kostnaderna med x-antal kronor och låter någon annan åtgärda det)
Spelar ingen roll om du försöker driva ärendet rättsligt då du inte låtit snickare 1 avhjälpa eventuella brister, utan valt att ta in en annan snickare.
Egentligen borde kanske även snickare 1 varit närvarande vid själva besiktningen också tillsammans med dig och besiktningsmannen, att du istället valt att snickare 2 varit delaktig i besiktningen utan att snickare 1 vart närvarande kommer tyvärr inte heller vara till din fördel, då snickare 1 ganska uppenbart kan hävda att snickare 2 varit jävig då det ligger i snickares 2 ekonomiska intresse att hitta brister som han sedan kan debitera för att åtgärda..
Bristerna är dokumenterade, INNAN snickare 2 satte igång. De är dokumenterade av den som är kontrollansvarig, INNAN snickare 2 påbörjade sitt arbete. Och några eventuella brister rör det sig inte om, De är dokumenterade i skrift och bild och de är grova och grundläggande. Protokollet kommer jag att visa för "snickare" 1 samt bildbevis. Jag fick i efterhand veta att han inte är en utbildad snickare, vilket han utgav sig för att vara. Det rör sig alltså om bedrägeri. Att han skulle kunna rätta till sina fel och göra rätt, är orealistiskt att förvänta sig. Givetvis kommer han inte att göra rätt för sig. Han har brustit i annat också, bl.a. har han sagt att han har gjort vissa saker, vilket han inte har gjort. Tyvärr kunde jag inte följa arbetet på nära håll, vilket jag kunde göra med de andra två byggprojekten. Då hade jag upptäckt fuskbygget och lögnerna mycket tidigare. Så vad jag borde ha gjort, är inget jag kan älta eller gräva ner mig i. Nu gäller det vad jag kan göra nu för att få klart mitt fina bygge i fjällvärlden.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Du har säkert helt rätt i att han är ohederlig och inte kapabel att fixa det, men du har en uppförsbacke om ni kommer till rätten.

”Som ombud till den åtalade har jag två frågor: Fick han eller fick han inte möjlighet att rätta till felen och är snickare en skyddad titel eller inte?”

Jag sympatiserar såklart inte med klåparen, men vill att du ska veta vad du kommer kunna möta om du tänker lägga tid och pengar på att få rätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag förstår hur känner, men risken är stor att du bara drar på dig ännu större kostnader. Det är inte förrän fuskaren fått rimlig chans att rätta till felen (oavsett om han håller med eller inte) och misslyckats som du har någon möjlighet att kräva att han ska betala för någon annans arbete.

Din chans är om du har ett mail eller mess från honom där han säger att det inte finns några fel och han därför inte tänker komma och fixa. Helst ska det vara daterat mellan besiktningen och den nya snickarens arbete.
Jo, ökade kostnader för min del blir det oavsett för en rättsprocess kan ta lång tid. Men, som sagt, han kommer inte i närheten av mitt bygge. Jag släpper inte in honom i min stuga. Att sedan, som någon antyder, det skulle ligga i den nya snickarens intresse att hitta fel, stämmer inte. Han har fullt upp men han är noggrann och vill inte sätta upp gipsskivorna innan han har monterat OSB-skivorna korrekt och även rättat till reglarna och isoleringen bakom. Väggarna som var täckta av OSB-skivor buktade ut och var ojämna (bildbevis!) så det vore oansvarigt att inte granska vad som dolde sig bakom dem och varför väggarna buktade ut, innan man sätter upp gipsskivorna. Den nya snickaren hade bara 1,5 vecka på sig, innan han skulle iväg till nästa projekt och han prioriterade mitt bygge. Bra snickare kan välja och vraka bland uppdragen!
 
L linkanbygg skrev:
Han tycker inte att han har gjort något fel och den klåparen släpper jag inte in i min stuga så att han kan schabbla till mer. Han är inte en riktig utbildad snickare, vilket han utgav sig för att vara så att han skulle kunna rätta till sina misstag är inte särskilt troligt. Om han inte betalar för tre veckors arbete, blir det rättssak av det.
Tråkig historia men som vissa andra anmärker på kommer du inte vinna framgång juridiskt eller i rätten. Försök få till en förlikning utomrättsligt och gå vidare i livet.
 
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har säkert helt rätt i att han är ohederlig och inte kapabel att fixa det, men du har en uppförsbacke om ni kommer till rätten.

”Som ombud till den åtalade har jag två frågor: Fick han eller fick han inte möjlighet att rätta till felen och är snickare en skyddad titel eller inte?”

Jag sympatiserar såklart inte med klåparen, men vill att du ska veta vad du kommer kunna möta om du tänker lägga tid och pengar på att få rätt.
Tack för råd. Jag är helt medveten om detta och det kommer inte att fördröja mitt bygge. Det är en så vacker plats med en bäck som rinner igenom tomten, med en led upp på fjället i anslutning till tomten samt en vidunderlig utsikt över Kultsjön och Marsfjällen. Så någon klåpare ska inte får förstöra det för mig.
 
  • Älska
Hep
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkig historia men som vissa andra anmärker på kommer du inte vinna framgång juridiskt eller i rätten. Försök få till en förlikning utomrättsligt och gå vidare i livet.
Ha, ha, jag har gått vidare och fullföljer bygget som det var tänkt. Det andra får liksom löpa vid sidan om. Ingen idé att älta och med det rättsliga kommer jag att gå sakta, noggrant och strategiskt fram och tänka mig noga för och jag har mycket bra juridisk och ekonomisk rådgivning!
 
Hep Hep skrev:
Du har säkert helt rätt i att han är ohederlig och inte kapabel att fixa det, men du har en uppförsbacke om ni kommer till rätten.

”Som ombud till den åtalade har jag två frågor: Fick han eller fick han inte möjlighet att rätta till felen och är snickare en skyddad titel eller inte?”

Jag sympatiserar såklart inte med klåparen, men vill att du ska veta vad du kommer kunna möta om du tänker lägga tid och pengar på att få rätt.
Jo, ett tillägg! Det handlar om att göra om nästan allt inomhussnickeri, inte bara rätta till lite småfel!
 
L linkanbygg skrev:
Jag släpper inte in honom i min stuga.
Men han kan svara att han skulle lägga ut det på underentreprenör som han anlitar... Det är väldigt svårt att få ut några pengar om han inte ges möjlighet att rätta till problemet.
 
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.