H Hullefar skrev:
Spännande, vilken sten använde du?
Vanlig eldfast "tegelsten".

A Anders_Nilsson skrev:
Jag kollade till min Contura 510 och en fläkt som passar 500-serien kostar 2750 kr så jag passar det.testa om du kan få till en vanlig kanalfläkt istället
Contura 500-serien är såpass modern att det inte finns något som är värt att modifiera.

Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Contura kallar sina värmemagasin för powerston , det är olivinsten som gjuts till passande former .

Verkar som ordet PowerStone är ett mycket vedertaget namn för tillverkare av eldstäder .
Verkar väl snarare som att det är ett hittepå namn.
Olivivinsten, täljsten, granit, gnejs etc. Är verkliga namn, powerstone finns det inget som heter…

Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Verkar väl snarare som att det är ett hittepå namn.
Olivivinsten, täljsten, granit, gnejs etc. Är verkliga namn, powerstone finns det inget som heter…
https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/tillbehor/varmemagasin

Du hittar även namnet hos Norska - Finska tillverkare
Tycker du att Bluetooth också är ett hittepånamn :rofl:

Nissens
[länk]

Du hittar även namnet hos Norska - Finska tillverkare
Tycker du att Bluetooth också är ett hittepånamn :rofl:
Bluetooth är namnet på en standard namngett av de som tog fram den, Powerstone är knappast det.

Powerstone är tydligen detsamma som betong. :crysmile:

Ungefär som att man kallar gjuten plast för ”gjutmarmor”. Försäljningstrick helt enkelt.

• Gilla
lat
  • Laddar…
Till skillnad mot "Powerstone", så är Bluetooth oerhört noga definierat/standardiserat vad det är för något & hur det funkar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Om du lyckas hitta ngn behållare (metall) som får plats uppepå kaminen så kan du fylla den med vatten .
Vatten är en mycket bättre värmelagrare än sten .

Täljstenens specifika värmekapacitet är ca 0.98 Joule/kg - vatten har 4.18 J/kg
Jag kan inget om lagring av värme men en fundering, borde inte det tätaste materialet lagra mest värme ex gråsten el köldbeständigt tegel.

K kortis skrev:
Jag kan inget om lagring av värme men en fundering, borde inte det tätaste materialet lagra mest värme ex gråsten el köldbeständigt tegel.
Nej, det handlar om materialets värmekapacitivitet som är en fysikalisk egenskap för varje material. Vatten är extremt bra på att lagra värme

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Tomture61
K kortis skrev:
Täljstenens specifika värmekapacitet är ca 0.98 Joule/kg - vatten har 4.18 J/kg .

Vatten kokar vid 100 gr så utan trycktank är max 100 gr vad vatten kan absorbera i värmeenergi .
Täljsten tex tar mindre plats än 1 kg vatten och kan uppnå högre temp än 100 gr .
Men en täljstensugn på 1500 kg är inte 100 gr eller mer på utsidan , vid eldhärden kan det mycket väl vara över 100 gr , men värmen i stenen avtar ju längre ut från eldhärden man kommer (sten är en trög värmeabsorbent jämfört med vatten)

Så därav är vatten den bästa värmelagraren + den kan transporteras i tex rör .

Redigerat:
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.