12 964 läst · 53 svar
13k läst
53 svar
"Uppgradera" kaminen inför fimbulvintern
Jag har köpt en USB-fläkt från Kjell, den är 20 cm och blåser mycket mer än de fläktarna som drivs av en plteir-platta.H Hullefar skrev:Vi har en Contura 550 som är trevligt placerad mitt på bottenvåningen i en 70-talsvilla med öppen planlösning.
Den värmer finfint på vintern och kommer väl till pass nu när det blir odrägligt dyrt med elen. Men jag undrar om det finns något vettigt sätt att uppgradera den så att den blir ännu bättre?
Vi har en sån där självdrivande fläkt på den och tänkte köpa en till för att sprida värmen lite. Men kan man få den att hålla värmen längre... t.ex. någon insats, kan man lägga in täljsten eller annan sten i brännkammaren?
Gör denna ([länk]) någon skillnad? Eller är det bara för dekoration?
Sen under kaminen har vi en tilluftsventil från ett rör i grunden, men den är liksom i golvet, sen är det fritt upp till kaminen (man ska väl lägga ved där under), är det meningen att det ska gå ett rör där? Ibland blir det drag där på golvet så kaminen drar in kalluft som sprids i rummet istället för att sugas in.
Tacksam för tips!
Min fläkt startar av ett relä med en temp givare på. Givaren är placerad uppe på kaminen och är inställd på att starta fläkten när kaminen är +30C.
Fläkten är inte gjord för att stå på en kamin, men den har kört varje vinter sedan 2018 nu, och snurrar än.
Fläkten kostade 49:- på Kjell.
Relä: 250:-
Funktionen är överlägsen plteir fläktarna som knappt blåser något, men ändå kostar satan
Tvärtom, många kaminer saknar värmemagasin. Det är ju det tråden handlar om.Huggabuggaa skrev:
Att kalla värmemagasin för ”powerstone” känns märkligt och påhittat av någon marknadsförare, det är knappast något vedertaget namn, därför frågade jag om det. Är det en killgissning från din sida? Villka egenskaper har ”powerstone”?
Jämför med tex ”täljsten” som inte är synonymt med värmemagasin, utan är en sten med vissa egenskaper.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Täljsten
Redigerat:
Ja att namnet säkert är påhittat kan vi nog vara överens om, men skit i namnet.Nissens skrev:Tvärtom, många kaminer saknar värmemagasin. Det är ju det tråden handlar om.
Att kalla värmemagasin för ”powerstone” känns märkligt och påhittat av någon marknadsförare, det är knappast något vedertaget namn, därför frågade jag om det. Är det en killgissning från din sida? Villka egenskaper har ”powerstone”?
Jämför med tex ”täljsten” som inte är synonymt med värmemagasin, utan är en sten med vissa egenskaper.
[länk]
Det är väl egenskapen man är ute efter.
Efter en snabbt sökning hittade jag minst 4 olika tillverkare som har värmemagasin som tillbehör för deras kaminer.
Sen av vad just denna ” stenen ” är gjord på, det kan jag inte svara på
ööh självklart? Jag menar att det inte kyler under kaminen som ett svar till trådstartarens fråga. Självklart eldar jag med luft utifrån och inte med uppvärmd luft från rummet.Nissens skrev:
Om man har självdragsventilation (S) så är det oftast nackdel med att ta förbränningsluften direkt utifrån, utan då är det oftast fördel att ta förbränningsluften från rummet.M Mattias H skrev:
Har man däremot F/FX/FT/FTX så är det bättre att ta luften direkt utifrån, dels slipper/minskar risken att det ryker in vid uppstart.
Energimässigt så åtgår det lika mycket energi att värma upp förbränningsluften från utetemperaturen till förbränningstemperatur som det åtgår att värma upp ”utetemperatur till rumstemperatur å vidare till förbränningstemperatur”
Jag har dock läst att det är just vid självdrag man vill ha tilluft till kaminen. Annars skulle det ökade draget från kaminen riskera dra in så mycket extra kalluft utifrån att huset kyls ned och blir dragigt.Demmpa skrev:Om man har självdragsventilation (S) så är det oftast nackdel med att ta förbränningsluften direkt utifrån, utan då är det oftast fördel att ta förbränningsluften från rummet.
Har man däremot F/FX/FT/FTX så är det bättre att ta luften direkt utifrån, dels slipper/minskar risken att det ryker in vid uppstart.
Energimässigt så åtgår det lika mycket energi att värma upp förbränningsluften från utetemperaturen till förbränningstemperatur som det åtgår att värma upp ”utetemperatur till rumstemperatur å vidare till förbränningstemperatur”
Ja hur som helst så har vi redan tilluft under kaminen, och dessutom mekanisk frånluft men det "ska" alltså sitta en slang där till kaminen. Får ringa en kaminbutik och kolla.
Har staplat eldfast sten inne i kaminen, håller värmen bättre samt minskar hettan på utsidan för barnbarn mm.H Hullefar skrev:Vi har en Contura 550 som är trevligt placerad mitt på bottenvåningen i en 70-talsvilla med öppen planlösning.
Den värmer finfint på vintern och kommer väl till pass nu när det blir odrägligt dyrt med elen. Men jag undrar om det finns något vettigt sätt att uppgradera den så att den blir ännu bättre?
Vi har en sån där självdrivande fläkt på den och tänkte köpa en till för att sprida värmen lite. Men kan man få den att hålla värmen längre... t.ex. någon insats, kan man lägga in täljsten eller annan sten i brännkammaren?
Gör denna ([länk]) någon skillnad? Eller är det bara för dekoration?
Sen under kaminen har vi en tilluftsventil från ett rör i grunden, men den är liksom i golvet, sen är det fritt upp till kaminen (man ska väl lägga ved där under), är det meningen att det ska gå ett rör där? Ibland blir det drag där på golvet så kaminen drar in kalluft som sprids i rummet istället för att sugas in.
Tacksam för tips!
Contura kallar sina värmemagasin för powerston , det är olivinsten som gjuts till passande former .Nissens skrev:Tvärtom, många kaminer saknar värmemagasin. Det är ju det tråden handlar om.
[länk]
Verkar som ordet PowerStone är ett mycket vedertaget namn för tillverkare av eldstäder .
Redigerat: