Vi har en Contura 550 som är trevligt placerad mitt på bottenvåningen i en 70-talsvilla med öppen planlösning.
Den värmer finfint på vintern och kommer väl till pass nu när det blir odrägligt dyrt med elen. Men jag undrar om det finns något vettigt sätt att uppgradera den så att den blir ännu bättre?
Vi har en sån där självdrivande fläkt på den och tänkte köpa en till för att sprida värmen lite. Men kan man få den att hålla värmen längre... t.ex. någon insats, kan man lägga in täljsten eller annan sten i brännkammaren?
Gör denna (https://www.eldkraft.se/produkt/Stentopp-till-Contura-550586) någon skillnad? Eller är det bara för dekoration?
Sen under kaminen har vi en tilluftsventil från ett rör i grunden, men den är liksom i golvet, sen är det fritt upp till kaminen (man ska väl lägga ved där under), är det meningen att det ska gå ett rör där? Ibland blir det drag där på golvet så kaminen drar in kalluft som sprids i rummet istället för att sugas in.
Tacksam för tips!
Den värmer finfint på vintern och kommer väl till pass nu när det blir odrägligt dyrt med elen. Men jag undrar om det finns något vettigt sätt att uppgradera den så att den blir ännu bättre?
Vi har en sån där självdrivande fläkt på den och tänkte köpa en till för att sprida värmen lite. Men kan man få den att hålla värmen längre... t.ex. någon insats, kan man lägga in täljsten eller annan sten i brännkammaren?
Gör denna (https://www.eldkraft.se/produkt/Stentopp-till-Contura-550586) någon skillnad? Eller är det bara för dekoration?
Sen under kaminen har vi en tilluftsventil från ett rör i grunden, men den är liksom i golvet, sen är det fritt upp till kaminen (man ska väl lägga ved där under), är det meningen att det ska gå ett rör där? Ibland blir det drag där på golvet så kaminen drar in kalluft som sprids i rummet istället för att sugas in.
Tacksam för tips!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Sten behöver du hundratals kilo för att det ska ha någon form av värmehållande effekt, så det blir bara dekorativt...
Osäker på om jag vågar lova om den ska vara öppen från golv till kamin men min är kopplad direkt under kaminen till ytterväggen för att ta luften direkt utifrån… Men det där med att ändra på förutsättningarna till ventilation av grunden är lite vanskligt…H Hullefar skrev:
Ja alltså det sitter en ventil i golvet precis under kaminen, denna är kopplad via rör i krypgrunden till utomhus. Men det drar rätt mycket från den när den är öppen, så jag vet inte om det egentligen ska gå ett rör/slang från ventilen upp 4-5 dm till kaminen?Allan J skrev:
Har du uteventilen kopplad med rör direkt in i kaminen?
Det kan nog vara olika hur tilluften ska anslutas. Finns det utrymme och ett "uttag" för tilluftsslag i kaminen? Vi har en kakelugn med tilluft via krypgrund och där går tilluftsröret direkt upp till brännkammaren. Går det kanske att hitta skisser på kaminen på nätet?
Om du lyckas hitta ngn behållare (metall) som får plats uppepå kaminen så kan du fylla den med vatten .H Hullefar skrev:Vi har en Contura 550 som är trevligt placerad mitt på bottenvåningen i en 70-talsvilla med öppen planlösning.
Gör denna ([länk]) någon skillnad? Eller är det bara för dekoration?
Tacksam för tips!
Vatten är en mycket bättre värmelagrare än sten .
Täljstenens specifika värmekapacitet är ca 0.98 Joule/kg - vatten har 4.18 J/kg
Redigerat:
H Hullefar skrev:Ja alltså det sitter en ventil i golvet precis under kaminen, denna är kopplad via rör i krypgrunden till utomhus. Men det drar rätt mycket från den när den är öppen, så jag vet inte om det egentligen ska gå ett rör/slang från ventilen upp 4-5 dm till kaminen?
Har du uteventilen kopplad med rör direkt in i kaminen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Contura har fläktar som man kan montera under eldstaden för att cirkulera och sprida värmen mer
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Jag kollade till min Contura 510 och en fläkt som passar 500-serien kostar 2750 kr så jag passar det.Huggabuggaa skrev:
Contura 500-serien är såpass modern att det inte finns något som är värt att modifiera.
Täljstenens densitet är nära 3000 kg/m3 så siffrorna är inte så hemskt dåliga som det först verkar.Tomture61 skrev:
Bäst vore förstås att ha vattenmantling och en acumulatortank på 3000 liter någonstans.
Men täljsten är ju absolut bättre än inget alls.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag skaffade extra täljsten till min, han som monterade visade diagram att att uppvärmningen blev mycket mindre temoeraturtoppar, men tror att för min kamin så kan man ha fläkt eller extra stenmagasin, inte bådadera.
För att få en liten jämförelse lagras i 500 liter vatten drygt 30 kWh om man utgår från att 30 gradigt vatten värms upp 50 grader till 80 grader. Skall sten (och då även täljsten) värmas upp så den innehåller samma mängd värme innebär det att vi behöver över 2000 kg sten för att motsvara en vattentank på 500 literK Kallebo skrev:
http://www.nordicheating.se/information/allmaen-information/om-vaerme-och-energi.aspx