Fick precis information om att OVK-kontrollen underkänts för min lgh. Motivationen var avsaknad av ventilation i sovrum.
Det är ett sovrum som avdelats till två sovrum där det finns aktiv tilluft i ena rummet, i väggen mellan rummen är det installerat ett ventilationsgaller. Lösningen har godkänts i tidigare kontroller upprepade gånger. Vad jag kan läsa mig till krävs det inte enligt reglerna direkt tilluft i varje rum, även om det kan vara att föredra. Men kanske har jag missförstått? Lgh byggd 1980.
Tacksam er input innan jag kontaktar kontrollerande firma.
Det är ett sovrum som avdelats till två sovrum där det finns aktiv tilluft i ena rummet, i väggen mellan rummen är det installerat ett ventilationsgaller. Lösningen har godkänts i tidigare kontroller upprepade gånger. Vad jag kan läsa mig till krävs det inte enligt reglerna direkt tilluft i varje rum, även om det kan vara att föredra. Men kanske har jag missförstått? Lgh byggd 1980.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Det intressanta är ju hur ventilationsprojekteringen ser ut för detta rum. OVKn får ju inte överpröva den utan ska enbart se att ventilationen i byggnaden följer projekteringen. Finns ingen projektering för denna ombyggnad så blir det ju knepigare, då får OVKn gå tillbaka till projekteringen från 1980.
Föreningens styrelse har skyldighet att förse OVK-firman med projekteringsunderlaget så att OVKn kan genomföras.
Föreningens styrelse har skyldighet att förse OVK-firman med projekteringsunderlaget så att OVKn kan genomföras.
Jag tycker det vore intressant att se en ungefärlig planlösning med de olika ventilerna (till, från, galler) inritade. Det kan ju visa om gallret har någon betydelse.
Men det händer ju att kontrollanten missförstår eller missar något så det blir fel resultat.
Men det händer ju att kontrollanten missförstår eller missar något så det blir fel resultat.
Det vore väl bra om tilluft ordnades i sovrummet. Känns fräschare än utan.H Hålihand skrev:Fick precis information om att OVK-kontrollen underkänts för min lgh. Motivationen var avsaknad av ventilation i sovrum.
Nu handlade det inte om upplevd luftkvalitet. Den är bra. Så inga ytterligare svar kring vad som vore bra.
Min fråga gällde reglering kring ventilation. Om jag förstått rätt är det inte krav på direkt tilluft. Önskar bekräfta eller avfärda det för att kunna gå vidare.
Min fråga gällde reglering kring ventilation. Om jag förstått rätt är det inte krav på direkt tilluft. Önskar bekräfta eller avfärda det för att kunna gå vidare.
I sig har du nog rätt i att överluft från ett sovrum till ett annat uppfyller reglerna i BBR. Sen är det en annan sak om flöden osv. uppfyller kraven, men jag förstår det å andra sidan som att det inte är det anmärkningen handlar om(?)H Hålihand skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Överluft anges som en möjlig lösning i BBR eftersom det rör sig om två rum med samma eller lägre krav på luftkvalitet (BBR 6:2523).
Om luften när dörrarna är stängda till sovrummen rör sig från sovrummet med tilluft (sovrum 1), via gallret i väggen till sovrum 2 och sen ut genom t ex en spalt i dörren i sovrum 2 så torde det vara tillfylles. Eftersom det har projekterats på detta sätt ska det godkännas vid en OVK.
Det enklaste är att styrelsen för BRFen noterar att OVK-nedslaget är osakligt eftersom ventilationen inte har ändrats sen projekteringen och fungerar som där avsett. Gallret är t ex inte blockerat av av föroreningar eller förbyggt.
Sen är frågan utagerad.
Om luften när dörrarna är stängda till sovrummen rör sig från sovrummet med tilluft (sovrum 1), via gallret i väggen till sovrum 2 och sen ut genom t ex en spalt i dörren i sovrum 2 så torde det vara tillfylles. Eftersom det har projekterats på detta sätt ska det godkännas vid en OVK.
Det enklaste är att styrelsen för BRFen noterar att OVK-nedslaget är osakligt eftersom ventilationen inte har ändrats sen projekteringen och fungerar som där avsett. Gallret är t ex inte blockerat av av föroreningar eller förbyggt.
Sen är frågan utagerad.
Jag tolkar det som att tidigare ägare till lgh har ändrat planlösningen? Dvs det är inte projekterat så från början?Claes Sörmland skrev:
Överluft anges som en möjlig lösning i BBR eftersom det rör sig om två rum med samma eller lägre krav på luftkvalitet (BBR 6:2523).
Sen är frågan utagerad.
Skulle lika gärna kunna vara tidigare ägare som ändrat utan att styrelsen informerats?Claes Sörmland skrev:
Så här skriver TS:
”Uppdelningen av rummet gjordes innan jag flyttade in. Vet inte om det diskuterades med föreningen.”
TS kanske kan förtydliga?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Då är det ju en annan situation. Då är ju inte problemet OVK så mycket som att det saknas styrelsens tillstånd för ändringen av lägenhetens ventilation.D DE73 skrev: