17 897 läst · 254 svar
18k läst
254 svar
Underhåll på reaktor höjer elpriserna igen
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Texten du nämner har en faslig massa referenser. Men jag hittade inte den källan i referenslistan. Men en gissning är att källan är den hör rapporten.S Styrman_jansson skrev:
https://www.svk.se/siteassets/om-os...dre/kraftbalansrapport---rapport-20150624.pdf
Dör står det.
”Fr.o.m. denna kraftbalansrapport använder Svenska kraftnät därför medianvärdet för vindkraftens producerade effekt under 90 procent av tiden de fem senaste vinter säsongerna (16/11 -15/3).
Det innebär en tillgänglighetsfaktor för vindkraften om 11 %. Därmed beräknas 664 MW vindkraft vara tillgänglig under timmen med högst förbrukning kommande vinter.”
Det står med andra ord helt fel i rapporten från KTH som du länkade till.
För er andra som inte är ideologiskt hatiska mot vindkraftverk kan vi glädjas över att den i februari producerade lika mycket ström som kärnkraften i Sverige. Dock helt utan att lämna avfall som tar 100000 år att bli av med och kostar pengar.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/svensk-vindkraft-lika-stor-som-karnkraften
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/svensk-vindkraft-lika-stor-som-karnkraften
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Var inte tillgänglighetsfaktorn 11%?D Daniel 109 skrev:Texten du nämner har en faslig massa referenser. Men jag hittade inte den källan i referenslistan. Men en gissning är att källan är den hör rapporten.
[länk]
Dör står det.
”Fr.o.m. denna kraftbalansrapport använder Svenska kraftnät därför medianvärdet för vindkraftens producerade effekt under 90 procent av tiden de fem senaste vinter säsongerna (16/11 -15/3).
Det innebär en tillgänglighetsfaktor för vindkraften om 11 %. Därmed beräknas 664 MW vindkraft vara tillgänglig under timmen med högst förbrukning kommande vinter.”
Det står med andra ord helt fel i rapporten från KTH som du länkade till.
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Javisst går det bra att göra el med vindkraft. Riktigt bra ibland. Och ibland mindre bra;O Ossian K Olsson skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0GgJ82/faktorerna-bakom-de-chockhojda-elpriserna
Jag är inte patologiskt emot vindkraft. Jag tror bara på att se det för vad det är.
Beträffande miljöaspekten så läs gärna KTH rapporten. Det finns baksidor med vindkraft med.
Du hänvisar till en uppsats med 8 år gamla källor. Du missar vad som hänt med vindkraftverken sedan dess.S Styrman_jansson skrev:
Men du är väl bara en av alla de gubbar som tror att kärnkraften kommer få tillbaka 30 öre/kHw och allt blir frid och fröjd.
Lämnar här, för detta kommer ändå bara bli en lång tråd av bittra gubbar som spyr ut det enda efter det andra utan någon riktig koll…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 760 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 760 inlägg
Om det är så att vindkraften levererar 11% av sin potentiella kapacitet de timmar (hur många?) som elförbrukningen är som högst så är det ju galet att dra slutsatsen att vindkraften levererar 11% generellt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Det är naturligtvis helt riktigt och OK att ha synpunkter på källor, snyggt så.O Ossian K Olsson skrev:Du hänvisar till en uppsats med 8 år gamla källor. Du missar vad som hänt med vindkraftverken sedan dess.
Men du är väl bara en av alla de gubbar som tror att kärnkraften kommer få tillbaka 30 öre/kHw och allt blir frid och fröjd.
Lämnar här, för detta kommer ändå bara bli en lång tråd av bittra gubbar som spyr ut det enda efter det andra utan någon riktig koll…
Men det är Jättetråkigt när det hela landar i personangrepp och allmänt raljerande. Tyvärr kan jag inte säga att jag inte förväntade mig detta, men man kunde ju hoppas att inte känslorna skulle ta över.
Beträffande vindkraft och miljö har det faktiskt hänt relativt lite de senaste åren. Eller på pappret har det hänt mycket, många tillverkare säger att de är upp till 90% återvinningsbara. Men få kan på påvisa att så faktiskt kommer ske. Många av processerna finns inte eller är jättedyra. Jag kan se om kan gräva fram rapporten kring detta…
För övrigt är jag inte emot vindkraft, jag tycker vi ska ha det. Men återigen vi måste se tekniken för vad den är och anpassa nyttjandet efter dess egenskaper.
Tyvärr så är ju inte lönsamheten något vidare:O Ossian K Olsson skrev:
https://www.affarsvarlden.se/reportage/kris-for-svensk-vindkraft-kinesisk-jatte-bloder-pengar
Vilket inte är så svårt att förstå när man producerar som bäst när priset är lågt och nästan inget när priset är högt.
Just det är kanonbra för både export av el och industri som förstår att nyttja systemet istället för att stå bredvid.mnils skrev:
speciellt jämfört med kärnkraft som jag ett jämnt pris, både på att producera och det som produceras.
Siffran 11% stämmer. Men beskrivningen av vad siffran betyder ser jag som galen.S Styrman_jansson skrev:
”Tillgänglighetsfaktorn hittades på svenska kraftnäts rapport från 2015 där tillgänglighetsfaktorn är medianvärdet för vindkraftens producerade effekt under de fem senaste vintersäsongerna 2011–2015. Denna tillgänglighetsfaktor på 11 % är alltså ett medianvärde av tillgängligheten av installerad effekt under årets mest el-konsumerande timme.”
Det är alltså inte ett medianvärde på producerat effekt. Det är ett medianvärde för 90% percentilen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Vad är det som du anser är galet?D Daniel 109 skrev:Siffran 11% stämmer. Men beskrivningen av vad siffran betyder ser jag som galen.
”Tillgänglighetsfaktorn hittades på svenska kraftnäts rapport från 2015 där tillgänglighetsfaktorn är medianvärdet för vindkraftens producerade effekt under de fem senaste vintersäsongerna 2011–2015. Denna tillgänglighetsfaktor på 11 % är alltså ett medianvärde av tillgängligheten av installerad effekt under årets mest el-konsumerande timme.”
Det är alltså inte ett medianvärde på producerat effekt. Det är ett medianvärde för 90% percentilen.
11% är INTE medianvärdet för vindkraftens effekt under den timmen med mest effektbehov. Det är siffran för den lägsta effekt vindkraften producerar 90% av tiden under vintern. Det är den effekt SVK räknar med att vindkraften kan leverera vid maxlast.
Edit: Min enhet dog mitt i postandet.
Edit: Min enhet dog mitt i postandet.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Ursäkta, jag snubblade på knapparna och enhetens batteri tog slut. Nu står det det jag tänkte skriva i inlägget.
Siffran är relevant, men står inte för det som påstås i rapporten.
Siffran är relevant, men står inte för det som påstås i rapporten.