20 312 läst · 33 svar
20k läst
33 svar
Undercentral från 4 ledare Huvudcentral
Elektrikern satte en kopplingsplint i centralen eks525 tror jag den heter så därifrån kommer jag att gå med faserna, sen tar jag pe+n från Pen skenan.
Och för att förtydliga så skrev jag fel det är ingen kabel utan alltså 3x6 rk + 1x10rk. Jag har mina misstankar om att inkommande kabel till huset är en 5 ledare då gatan grävdes om och för fyra år sedan. Men tyvärr är mätartavlan plomberad så jag kan ej öppna och kolla.
Tack för alla svar!
Och för att förtydliga så skrev jag fel det är ingen kabel utan alltså 3x6 rk + 1x10rk. Jag har mina misstankar om att inkommande kabel till huset är en 5 ledare då gatan grävdes om och för fyra år sedan. Men tyvärr är mätartavlan plomberad så jag kan ej öppna och kolla.
Tack för alla svar!
Finns det ett befintligt fyrledarsystem i huset, då ansluter man huset TN-c 4 ledarsystem. Man får aldrig föra in TN-S 5 ledarsystem i huset för att sedan koppla ihop inkommande Nolla och skyddsjord till en PEN ledare i huset.
Tvärtom går däremot bra.
Tvärtom går däremot bra.
Vi fick helt ny matning till sommarstugan i somras. Hela vägen från transformator då de gräver ner allt i området. Där fortsatte man med fyraledare. Verkade vara standard i hela deras nät. Det blir såklart mindre koppar än fem ledare i ett stort nät. De la 4x50 koppar de 150m från kopplingsskåp vid väg och skarvade till 4x10 sista metrarna till mätskåp. De hade grövre från transformatorn till kopplingsskåp. Gissar att de gör något liknande även i villaområden om det inte är jättetätt mellan husen.
I ett befintligt område blir ett femledarsystem TN-S helt fel eftersom elnätsleverantören hade behövt bygga om till gruppcentralsnivå i många fastigheter. Dom hade även behövt felsöka diverse jordfel nolla - skyddsjord. Med dessa stora förändringar hade det kanske tillkommit krav på montage av jordfelsbrytare.tgr_se skrev:Vi fick helt ny matning till sommarstugan i somras. Hela vägen från transformator då de gräver ner allt i området. Där fortsatte man med fyraledare. Verkade vara standard i hela deras nät. Det blir såklart mindre koppar än fem ledare i ett stort nät. De la 4x50 koppar de 150m från kopplingsskåp vid väg och skarvade till 4x10 sista metrarna till mätskåp. De hade grövre från transformatorn till kopplingsskåp. Gissar att de gör något liknande även i villaområden om det inte är jättetätt mellan husen.
Vill någon ny abbonent ha TN-S, skapar man bara ett TN-c-s system Man ansluter helt enkelt kundens nolla och skyddsjord till skåpets PEN ledarskena.