Kopplas kabeln in via säkringar i centralen är det en grupp, då tas nolla från N-skenan annars inte. Vid ev femledare in till HC får man se upp och lägga nollan rätt beroende på ev JFB i HC och om man lägger vidarematningen som grupp eller ej.

Känner man sig minsta osäker så tänk några varv till, kan bli dumt annars och inte säkert att det märks direkt heller.
 
Redigerat:
ressof skrev:
[bild]
Så det är ok att koppla enligt denna skiss, jag är en fena på Paint ;)
Om man ser till din skiss och inte tänker på koppling av nolla mm finns en annan sak som kanske är ett förbiseende från din sida men mycket vanligt att det blir så i praktiken. Standard för fasföljd är uppifrån och nedåt, vänster till höger och i din skiss blir det då skiftat i UC. Finns lite trådar här som tar upp lite olika ting kring detta och tyvärr verkar det som att inte ens de som jobbar som elektriker försöker hålla detta genom en anläggning. Mycket irriterande att ansluta någon trefasmotordriven maskin och få olika riktning i olika uttag, borde vara regel 1A att hålla detta riktigt i samma anläggning.

Borde kunna minska mängden omkopplingar och puleri i handskar osv som även kan ge andra faror. Bäst är att hålla sig till faslikhet också och inte bara fasföljden, enkelt att fördela om laster då om det behövs och man har flera centraler. Men ser man till svaren från vad jag tror är elarbetare i trådar kring en sån sak som färger på tex FK är det nog en ren utopi att få någon förståelse för detta.
 
  • Gilla
mortirolo och 1 till
  • Laddar…
Därför tycker jag att man ansluter ny matning i egen kapsling.

Då blir allt bra synligt och rätt.
 
ressof skrev:
Om man inte hade kopplat faserna till UC på säkringarna utan på Huvudbrytaren på HC och sedan kopplar in en JFB så är det farligt men om man använder säkringarna så bryter ju den nyinkopåplade JFB i HC strömmen oxå.
Där satt den! En felaktig koppling kan fungera utmärkt nu, men bli ödesdiger senare när man glömt bort den.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Claesk skrev:
Därför tycker jag att man ansluter ny matning i egen kapsling.

Då blir allt bra synligt och rätt.
Det där måste balanseras lite. Att sätta en egen skarvbox "i onödan" innebär att man inför en ytterligare skarv eller kopplingspunkt för faser PEN osv. Eftersom varje kopplingspunkt är en potentiell felkälla, så skall man inte införa kopplingar bara av princip.

Har du en central med en huvudbrytare som är lämplig för vidarekoppling, så är det en utmärkt plats för vidarekoppling.

Om brytaren inte ha plats för flera trådar så är det en jättedålig lösning. En extra tråd i en kopplingspunkt som är avsedd för en tråd är en mycket större felkälla än en extra koppling i en box.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Precis. Allt hänger på hur huvudbrytare ser ut och utrymme i central.
 
Väcker en gammal tråd, håller på att bygga garage och har då dragit ut en 5g6 enligt rekomendationer från elektriker. Hade även tidigare i år en elektriker här och bytte elcentral i huset till en ny med automatsäkringar. Frågade då denna elektriker hur och vart man ska koppla in den kommande 5-ledaren till ut till garaget då nuvarande kabel till centralen i huset är 3g6+10. Det svar jag fick var att jag skulle lägga in både N och Jord på PE-skenan men i undercentralen i garaget ska jag lägga in dom på varsin skena, stämmer detta?
 
Ja det stämmer, men beror på hur fasledarna kopplas in. Din central i huset är matad med TN-C (gemensam PE och N) medan till central i garaget blir matad med TN-S där du har separerat PE och N i två separata ledare i kabeln. Att både PE och N i garagekabeln kopplas till PE-plinten beror troligen på att det är den enda plint du har som innehåller både PE och N. Du har givetvis en N-plint i husets central men den är upptagen till husets grupper och är kanske kopplad via en JFB, så den plinten får absolut inte användas. Vi hade en tråd nyligen kring denna fråga.

Svaret förutsätter att faserna kopplas in "före" husets central, före dess huvudbrytare. Kabeln till garaget ska alltså inte behöva någon säkring utan den ska kunna skyddas av mätarsäkringen, närmare bestämt att den största möjliga mätarsäkringen som normalt blir 25 A, men det behöver givetvis kontrollräknas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och att det skulle gå en kabel som är 3g6+10 måste vara en missuppfattning för någon sådan kabel existerar inte, kan det vara MK eller RK i rör?
 
Ja exakt fel av mig det är förstås rk
 
En underlig matarkabel som du har. 3 x 6 + 10 har jag inte sett. Den brukar vara EKKJ 3 x 6+6 d.v.s 3 fasledare + Kopparfläta som PEN. Reglerna om minst 10 mm2 PEN ledare kom på 1990 talet. Innan var det vanligt att PEN var 6 mm2 eller tunnare .

Idag använder man vanligtvis 5 ledarsystem och behöver då inte tillämpa regeln om min 10 mm2 PEN.
 
Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
En underlig matarkabel som du har. 3g6 + 10 har jag inte sett. Den brukar vara EKKJ 3g6+6 d.v.s 3 fasledare + Kopparfläta som PEN. Reglerna kring minst 10 mm2 PEN ledare kom på 1990? talet. Innan var det vanligt att PEN var 6 mm2 eller tunnare .

Idag använder man vanligtvis 5 ledarsystem.
Vilken underlig kabel... EKKJ 3g6+6 har jag aldrig stött på heller :)

Den heter EKKJ 3x6+6 :) :)

g = innehåller jordkabel märkt med grön/gul ledare.
 
Dock så existerar det jordkabel med g/g ledare tex i PEX kablar. ;)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Mikael_L
I garaget lägger du de på varsin skena, men nollan (och faserna) ska gå genom JFB innan nollskenan.

I matande ände kan det vara OK att antingen sätta både på PE-skenan, likväl kan det ses som OK att sätta de på resp skena.
Sitter det JFB i matande central kan matningen till UC inte ta sin nolla ifrån den JFB-skyddade nollskenan i matande central. Antingen ifrån PEN, eller en nollskena som har direkt kontakt med PE/PEN.

Fast det är kanske bäst att sätta båda på PE-skenan ifall:
* Matande kabel är 4-ledare (dvs PEN iställetför PE + N)
* PE-skenan känns som en PEN-skena, dvs inte uppdelad i flera delar eller något annat som ger känsla av att det är en renodlad PE.


edit:
Ooops, så här blir det när man börjar skriva ett inlägg, men skriver färdigt först 2 timmar senare ... :surprised:
 
Redigerat:
Man bör lägga skyddsledaren respektive nolla under varsin skruv i centralen. Risken är annars att en glappkontakt vid skruven kan göra skyddsjordarna i garaget spänningsförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.