Hej

Ska sätta in en undercentral i huset med JFB som ska matas från en Huvudcentral som är en 4 ledar central utan JFB. Jag har dragit en 5G6 kabel mellan centralerna. Nu undrar jag hur den ska kopplas in i de båda centralerna?

Ska man koppla in jord+nolla i huvudcentralen (jordplint och nollplint sammankopplade) och jord+nolla i undercentralen (jordplint och nollplint separerade)?
 
Ja med förtydligande. I undercentralen har du ju en jordfelsbrytare. Då skall nollan gå igenom jordfelsbrytaren innan den kopplas till noll skenan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Problemet är väl var han kopplar in faserna.
Alla HB är inte godkända för vidarkoppling.

Och är det godkänt att gå från Tn-c till Tn-s i en central?

Vilka regler för uppmärkning?
 
Var skulle du annars göra en uppdelning TN-C till TN-S?
 
Vet inte. Bara undrar. En central är bra och säker plats. Behövs det någon uppmärkning?

Var ska faserna plockas ut? Alla huvudbrytare är inte godkända för det.
 
V
Kör så det "ryker"... Vad skulle kunna gå fel?
 
hcuc.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det är ok att koppla enligt denna skiss, jag är en fena på Paint ;)
 
  • Gilla
wiklas
  • Laddar…
Ja, det blir bra. Jag skulle dock vilja att du själv förklarar, för din egen förståelse, varför det går bra att ta ut N-ledaren ifrån N-skenan i huvudcentralen i detta fall så som det är ritat.
 
  • Gilla
tellet11 och 1 till
  • Laddar…
PE och N är ju sammankopplade i HC, så istället för att ha en 10mm2 PEN kabel och dela upp i UC så drar jag en 6mm2 PE och en 6mm2 N kabel.
 
Fel svar.
Det finns ett fall där det är direkt farligt att utgå med N-ledaren ifrån N-skenan i huvudcentralen, där man bör utgå ifrån PE-skenan med både N- och PE.
Det har inte förekommit några pekpinnar i denna tråd (ännu) så det vore bra att förekomma dessa med att vara 100.0% införstådd med hur detta fungerar.
Ledtråd: Eftersom du använder en 5G6 så behöver den egentligen inte avsäkras i huvudcentralen utan skulle kunna kopplas in direkt antingen före eller efter huvudbrytaren.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kan det ha att göra med att huvudcentralen i detta fall inte har JFB?
Hade den haft JFB så hade det vart mycket farligt att koppla faserna parallellt på tex huvudcentralens huvudbrytare (spänningen bryts ej om JFB löser ut) och nollan på N-skenan (tappar kontakt med N om JFB löser ut).
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det farliga är väl när nollan bryts men inte faserna, så om man tar bort byglingen mellan jord och nolla.
 
Ja, men detta "fenomen" kan även uppstå om matande central har en JFB, tex det scenario som jag beskriver här ovan.
 
Om man inte hade kopplat faserna till UC på säkringarna utan på Huvudbrytaren på HC och sedan kopplar in en JFB så är det farligt men om man använder säkringarna så bryter ju den nyinkopåplade JFB i HC strömmen oxå.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.