Hej
Ska sätta in en undercentral i huset med JFB som ska matas från en Huvudcentral som är en 4 ledar central utan JFB. Jag har dragit en 5G6 kabel mellan centralerna. Nu undrar jag hur den ska kopplas in i de båda centralerna?
Ska man koppla in jord+nolla i huvudcentralen (jordplint och nollplint sammankopplade) och jord+nolla i undercentralen (jordplint och nollplint separerade)?
Ska sätta in en undercentral i huset med JFB som ska matas från en Huvudcentral som är en 4 ledar central utan JFB. Jag har dragit en 5G6 kabel mellan centralerna. Nu undrar jag hur den ska kopplas in i de båda centralerna?
Ska man koppla in jord+nolla i huvudcentralen (jordplint och nollplint sammankopplade) och jord+nolla i undercentralen (jordplint och nollplint separerade)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Ja i princip är det så man gör. Utgå med både N och PE ifrån PE-skenan, och anslut andra änden till varsin N/PE-skena.
Här finns mer prat:
http://www.byggahus.se/forum/el/220265-fraga-om-anslutning-till-uc.html
Här finns mer prat:
http://www.byggahus.se/forum/el/220265-fraga-om-anslutning-till-uc.html
Moderator
· Stockholm
· 52 323 inlägg
Ja med förtydligande. I undercentralen har du ju en jordfelsbrytare. Då skall nollan gå igenom jordfelsbrytaren innan den kopplas till noll skenan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Var skulle du annars göra en uppdelning TN-C till TN-S?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Ja, det blir bra. Jag skulle dock vilja att du själv förklarar, för din egen förståelse, varför det går bra att ta ut N-ledaren ifrån N-skenan i huvudcentralen i detta fall så som det är ritat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Fel svar.
Det finns ett fall där det är direkt farligt att utgå med N-ledaren ifrån N-skenan i huvudcentralen, där man bör utgå ifrån PE-skenan med både N- och PE.
Det har inte förekommit några pekpinnar i denna tråd (ännu) så det vore bra att förekomma dessa med att vara 100.0% införstådd med hur detta fungerar.
Ledtråd: Eftersom du använder en 5G6 så behöver den egentligen inte avsäkras i huvudcentralen utan skulle kunna kopplas in direkt antingen före eller efter huvudbrytaren.
Det finns ett fall där det är direkt farligt att utgå med N-ledaren ifrån N-skenan i huvudcentralen, där man bör utgå ifrån PE-skenan med både N- och PE.
Det har inte förekommit några pekpinnar i denna tråd (ännu) så det vore bra att förekomma dessa med att vara 100.0% införstådd med hur detta fungerar.
Ledtråd: Eftersom du använder en 5G6 så behöver den egentligen inte avsäkras i huvudcentralen utan skulle kunna kopplas in direkt antingen före eller efter huvudbrytaren.
Kan det ha att göra med att huvudcentralen i detta fall inte har JFB?
Hade den haft JFB så hade det vart mycket farligt att koppla faserna parallellt på tex huvudcentralens huvudbrytare (spänningen bryts ej om JFB löser ut) och nollan på N-skenan (tappar kontakt med N om JFB löser ut).
Hade den haft JFB så hade det vart mycket farligt att koppla faserna parallellt på tex huvudcentralens huvudbrytare (spänningen bryts ej om JFB löser ut) och nollan på N-skenan (tappar kontakt med N om JFB löser ut).
Om man inte hade kopplat faserna till UC på säkringarna utan på Huvudbrytaren på HC och sedan kopplar in en JFB så är det farligt men om man använder säkringarna så bryter ju den nyinkopåplade JFB i HC strömmen oxå.