Så i måndags var det dags. Dagen började med plusgrader och relativt lugna förhållanden vilket gjorde att arbetet fortlöpte bra. Inom 3 timmar stod alla ytterväggar på plats, vilket såklart var en häftig upplevelse. De längsta väggarna var ca 7 meter långa vilket gjorde progressen påtaglig.
Framåt eftermiddagen friskade det på med vindbyar på en bra bit över 20m/s vilket gjorde pålyftet av takstolar svårare och arbetsförhållanden mindre trevliga, men samtliga hamnade på plats utan några olyckor.
Dag två färdigställdes takkonstruktionen med två massiva limträbalkar varpå arbetet med att lägga råspontluckor kunde inledas. På grund av att dag blev långdragen gav byggarna upp relativt tidigt dag två och endast halva taket var då täckt med råspont. Under eftermiddag och kväll kom regnet vilket gjorde mig mycket ängslig då jag kunde se hur väggarna på insidan blev blöta, likaså mycket av det material som ingick i stomleveransen. Blev lugnad av byggarna som menar att det kommer torka.... även KA menade att det inte var någon större fara.
Dag tre låg råsponten på plats varpå takpappen skulle läggas. Skulle gissa att ungefär halva taket fick papp innan snön vräkte ned. Sen åkte vi hem och lämnade bygget helt i snickarnas händer, jag blev helt enkelt för stressad över att se förödelsen Tänker ändå att vi får vara tacksamma över att det blev minusgrader och snö istället för ösregn. Snö går att sopa bort...
Otroligt häftig känsla att se huset ta form! Nu ser vi fram emot att själva få börja med insidan bortåt februari/mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Framåt eftermiddagen friskade det på med vindbyar på en bra bit över 20m/s vilket gjorde pålyftet av takstolar svårare och arbetsförhållanden mindre trevliga, men samtliga hamnade på plats utan några olyckor.
Logga in
Skapa konto
Dag två färdigställdes takkonstruktionen med två massiva limträbalkar varpå arbetet med att lägga råspontluckor kunde inledas. På grund av att dag blev långdragen gav byggarna upp relativt tidigt dag två och endast halva taket var då täckt med råspont. Under eftermiddag och kväll kom regnet vilket gjorde mig mycket ängslig då jag kunde se hur väggarna på insidan blev blöta, likaså mycket av det material som ingick i stomleveransen. Blev lugnad av byggarna som menar att det kommer torka.... även KA menade att det inte var någon större fara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag tre låg råsponten på plats varpå takpappen skulle läggas. Skulle gissa att ungefär halva taket fick papp innan snön vräkte ned. Sen åkte vi hem och lämnade bygget helt i snickarnas händer, jag blev helt enkelt för stressad över att se förödelsen Tänker ändå att vi får vara tacksamma över att det blev minusgrader och snö istället för ösregn. Snö går att sopa bort...
Otroligt häftig känsla att se huset ta form! Nu ser vi fram emot att själva få börja med insidan bortåt februari/mars.
Nu måste jag fråga: i vårat entreprenadkontrakt står att en av fakturorna skall betalas när huset är utvändigt klart.
Nu har vi fått en faktura för utvändigt klart trots att plåten på taket ej är lagt, istället har de gjort ett mindre avdrag till senare för taket.
Är inte syftet med den typen av avtal att det ska finnas ett slags ömsesidigt intresse av att göra klart en fas innan en faktura betalas?
Borde jag ifrågasätta denna faktura eller bara betala och inte bry mig?
Nu har vi fått en faktura för utvändigt klart trots att plåten på taket ej är lagt, istället har de gjort ett mindre avdrag till senare för taket.
Är inte syftet med den typen av avtal att det ska finnas ett slags ömsesidigt intresse av att göra klart en fas innan en faktura betalas?
Rot får inte användas av bygge av hus? Eller är de så att dom skickat iväg den för du ska fö utnyttjar 2020 rot?Antracith skrev:Nu måste jag fråga: i vårat entreprenadkontrakt står att en av fakturorna skall betalas när huset är utvändigt klart.
För större byggen heter det prestationsbunden betalningsplan. Entreprenören har rätt att ta betalt för det som är utfört.
Om ni har en punkt som heter utvändiga arbeten så ska hela vara utförd innan det faktureras. Annars får man vara överens om hur mycket som dras av för det som återstår. Men då ska det som dras av vara rimligt belopp. Och båda parter ska vara med på beloppen. FÖRE fakturan skickas.
Om ni har en punkt som heter utvändiga arbeten så ska hela vara utförd innan det faktureras. Annars får man vara överens om hur mycket som dras av för det som återstår. Men då ska det som dras av vara rimligt belopp. Och båda parter ska vara med på beloppen. FÖRE fakturan skickas.
Härligt att höra!
Det är denna sortens återkoppling som gör det så stimulerande att bidra med sin kunskap här på Byggahus
Världens bästa forum!
Ping @Marlen Eskilsson
Det är denna sortens återkoppling som gör det så stimulerande att bidra med sin kunskap här på Byggahus
Världens bästa forum!
Ping @Marlen Eskilsson
Ja, men det är så sjukt värdefullt för en annan som är helt grön på att låta bygga hus och ha den typ av kontakt med entreprenörer och företag som man har!Åsa Lund skrev:
Hej forumet!
Det går långsamt med bygget, byggarna började för ett par veckor sedan och har skottat av takpappen och täckt taket med presenningar samt plastat insida tak i förberedelse för isolering med lösull nästa vecka.
Nu behöver jag ert stöd igen;
Häromdagen hörde byggarna av sig och meddelade att de vill flytta på en vägg då golvvärmefördelarskåpet kommer upp 5-10 cm fel i plattan. Det har alltså blivit tokigt i samband med rördragning/gjutning och rören skulle nu alltså komma upp utanför väggen istället för i den, där man via en lucka skall ha åtkomst till denna.
Jag svarade då att vi inte ville att de flyttade på någon vägg eftersom att det är ganska så små rum i stugan och detta sovrum som redan är tajt skulle påverkas för negativt av detta. På väggen vinkelrätt till väggen som man vill flytta sitter ett fönster som är centrerat på väggen och är tänkt att vara över sänggaveln. Skulle man flytta väggen så kommer fönstret inte längre att vara centrerat och sängen skulle stå snett under fönstret och rummet skulle tappa sin tänkta design.
Jag undrade då om det inte fanns någon annan lösning och fick till svar att det går att bila upp i plattan men att det är mycket jobb och lite riskfyllt. Nu antyder man att det finns en lag som säger att fel som är dyrare att åtgärda än vad det är värt, behöver inte åtgärdas.
Jag får smått ångest över detta, det känns som att de kör över oss och förstör vårat sovrum, som kommer bli mycket svårt att möblera... Hur kan de värdera att det är dyrare att åtgärda än vad det skadar? Hur kan vi hävda att skadan på rummet är större än vad åtgärden kostar? Ska vi bara acceptera att de gjort ett relativt grovt fel och tänker låter det vara?
Det går långsamt med bygget, byggarna började för ett par veckor sedan och har skottat av takpappen och täckt taket med presenningar samt plastat insida tak i förberedelse för isolering med lösull nästa vecka.
Häromdagen hörde byggarna av sig och meddelade att de vill flytta på en vägg då golvvärmefördelarskåpet kommer upp 5-10 cm fel i plattan. Det har alltså blivit tokigt i samband med rördragning/gjutning och rören skulle nu alltså komma upp utanför väggen istället för i den, där man via en lucka skall ha åtkomst till denna.
Jag svarade då att vi inte ville att de flyttade på någon vägg eftersom att det är ganska så små rum i stugan och detta sovrum som redan är tajt skulle påverkas för negativt av detta. På väggen vinkelrätt till väggen som man vill flytta sitter ett fönster som är centrerat på väggen och är tänkt att vara över sänggaveln. Skulle man flytta väggen så kommer fönstret inte längre att vara centrerat och sängen skulle stå snett under fönstret och rummet skulle tappa sin tänkta design.
Jag undrade då om det inte fanns någon annan lösning och fick till svar att det går att bila upp i plattan men att det är mycket jobb och lite riskfyllt. Nu antyder man att det finns en lag som säger att fel som är dyrare att åtgärda än vad det är värt, behöver inte åtgärdas.
Jag får smått ångest över detta, det känns som att de kör över oss och förstör vårat sovrum, som kommer bli mycket svårt att möblera... Hur kan de värdera att det är dyrare att åtgärda än vad det skadar? Hur kan vi hävda att skadan på rummet är större än vad åtgärden kostar? Ska vi bara acceptera att de gjort ett relativt grovt fel och tänker låter det vara?
Det är väll så att om de klarar att bila fram det utan att något går sönder, så är kostnaden inte så hög. Men det är en rätt stor risk att bila upp ingjutna plaströr utan att ha sönder dem. Går det sönder så vet jag inte om man kan skarva slangarna, för annars får ju plattan bilas upp och golvvärmen bytas ut.Antracith skrev:Hej forumet!
En jobbig sist och jag vet inte vad som är bäst.
Fråga snickaren vad de uppskattar kostnaden till, eftersom den är för hög för att göra om, och kräv det i prisavdrag?
Du har aldeles säkert rätt i det du säger. Det tråkiga med prisavdrag är ju att det inte gör huset bättre, vi ska trots allt bruka det för en lång tid framöver. Även om vi skulle få ett prisavdrag på 100k (vilket vi självklart inte kommer få) så skulle det inte kännas "värt" i förhållande till hur det påverkar huset.Ramnemark skrev:Det är väll så att om de klarar att bila fram det utan att något går sönder, så är kostnaden inte så hög. Men det är en rätt stor risk att bila upp ingjutna plaströr utan att ha sönder dem. Går det sönder så vet jag inte om man kan skarva slangarna, för annars får ju plattan bilas upp och golvvärmen bytas ut.
En jobbig sist och jag vet inte vad som är bäst.
Fråga snickaren vad de uppskattar kostnaden till, eftersom den är för hög för att göra om, och kräv det i prisavdrag?
Jag förstår er. Men jag hade fört en dialog med snickarna om att ni inte accepterar lösningen och de får fundera på andra alternativ eller räkna med ett stort prisavdrag. Det är dessutom VVSaren som gjort bort sig och bör stå för kalaset, så byggaren kan ju trycka på den firman.Antracith skrev:Du har aldeles säkert rätt i det du säger. Det tråkiga med prisavdrag är ju att det inte gör huset bättre, vi ska trots allt bruka det för en lång tid framöver. Även om vi skulle få ett prisavdrag på 100k (vilket vi självklart inte kommer få) så skulle det inte kännas "värt" i förhållande till hur det påverkar huset.
Har du någon planlösningsbild så man ser hur mycket det påverkar. Är det 5 eller 10cm som väggen flyttas? Det är rätt stor skillnad
Tack för svar! Jag ska fortsätta att hålla en sansad dialog med entreprenören, håller tummarna och ber att de vill vara oss till viljes.
De menar att det rör sig om ca 10 cm.
Det gäller alltså sovrummet i det övre högra hörnet och väggen i fråga är den nedre där "gvf" syns inritad. Fönstret på gaveln (väggen åt höger) är ett 50 högt, 140 brett fönster som är tänkt att vara rakt över sänggaveln. Vi har tänkt att ha en 160 säng eftersom en 180 säng skulle bli alldeles är tajt. Om väggen flyttas får det kanske bli en 140 säng, men ett känns inte värst kul.
Sen kan väll tilläggas att det lär handla om att bredda väggen, inte flytta den för att inte påverka hur korridoren utanför blir.
Det gäller alltså sovrummet i det övre högra hörnet och väggen i fråga är den nedre där "gvf" syns inritad. Fönstret på gaveln (väggen åt höger) är ett 50 högt, 140 brett fönster som är tänkt att vara rakt över sänggaveln. Vi har tänkt att ha en 160 säng eftersom en 180 säng skulle bli alldeles är tajt. Om väggen flyttas får det kanske bli en 140 säng, men ett känns inte värst kul.
Sen kan väll tilläggas att det lär handla om att bredda väggen, inte flytta den för att inte påverka hur korridoren utanför blir.
Logga in
Skapa konto
En lösning kan ju vara att bara "lokalt" bredda väggen just där skåpet skall sitta. Skåpet borde vara ungefär 110 cm högt och 80 cm brett och då kan man göra det till en liten hylla. Det blir kanske trångt att gå förbi just där men du tappar inte så mycket i övriga rummet. Det är riktigt mycket jobb att bila upp och flytta rören. Men Det kan det vara värt. Men som sagt. En liten utbyggnad som blir en hylla i rummet kan ju vara ett alternativ. Ska se om jag hittar en bildAntracith skrev:Tack för svar! Jag ska fortsätta att hålla en sansad dialog med entreprenören, håller tummarna och ber att de vill vara oss till viljes.
[bild]
Dåligt med uppdateringar här, det här bygget har sugit musten ur mig och inlägg här har inte blivit prio.G Greatstomp skrev:En lösning kan ju vara att bara "lokalt" bredda väggen just där skåpet skall sitta. Skåpet borde vara ungefär 110 cm högt och 80 cm brett och då kan man göra det till en liten hylla. Det blir kanske trångt att gå förbi just där men du tappar inte så mycket i övriga rummet. Det är riktigt mycket jobb att bila upp och flytta rören. Men Det kan det vara värt. Men som sagt. En liten utbyggnad som blir en hylla i rummet kan ju vara ett alternativ. Ska se om jag hittar en bild
Väggen i sovrummet slutade såhär; det bilades lite, så pass att väggen endast behövde breddas med ett lager 45 reglar. På dessa bestämde vi oss för att hoppa över spånskiva bakom panelen för att minimera effekten av breddningen. Känns ok.
Huset börjar nu bli klart, vi har faktiskt fått slutbesked och haft slutbesiktning med byggarna har ganska mycket kvar att åtgärda.
Det har varit mycket problem på vägen, ytterväggarna lutar utåt, hörnen mellan innerväggarna är långt från 90 grader, golvbrunnen i badrummet är snett monterad, plattan som fått flytspackel är så ojämn att parketten sviktar, repiga fönster, en limträbalk i taket hade glömts bort, skorstenen monterades upp och ner (!), värmepannan som stod utomhus i över tre månader välte när kärlen gick ur - sedan har de installerat den ändå...
Många av dessa problem är ännu inte åtgärdade och flera tänker de inte åtgärda.
Jag återkommer med lite bilder!