Storsnasen 1463 möhT tobbbias skrev:
Har du koll på om effekten är bättre ju varmare det är? Om vi säger att vi är i stugan var annan helg, vilken temperatur blir mest energieffektiv att ha på? En tanke har varit att ha värmen ställd på 16 i stort sett permanent (har precis som du säger läst att 16 är lägsta nivå för F370) och sedan njuta av kaminvärmen när vi är på plats.L lordi skrev:
Det här med kostnader är ju väldigt beroende på. En del hustillverkare har priser på sina hus/byggsatser på sina hemsidor, andra inte. Jag skulle säga att det är lika bra att de inte har några priser presenterade, dessa säger nämligen nästan ingenting. Det är så olika vad som ingår, vissa har bara stommen, andra komplett byggsats med "allt", andra inkluderar även material för grunden. Det alla delar är att det såklart aldrig är med några tillval, utan det är ofta rätt basic.C CK’s skrev:
Nu har vi precis börjat, och slutkostnaden kommer säkert att bli en annan än vad vi nu tror/hoppas. Skulle vi ha låtit byggare göra allt hade det sannolikt landat på ca 2,7-2,8 milj för färdigt hus med grund och markarbete. Vi kommer att spara en hel del på det vi kommer att göra själva av sådant som tar tid men inte är överdrivet komplicerat.
Sen kostar tomt och allt det ickemateriella = bygglov, kontrollansvarig, besiktningar, utsättning, nybyggnadskarta, pantbrev, ränta på byggkredit... I runda slänga rör sig alla dessa kostnader kring 150k utöver tomt.
Våra ritningar var klara i mitten av april varpå vi sökte bygglov i slutet av april. Så drygt 5 månader (ca 23 v) från färdig ritning till första spadtaget. Dock så började vi med ritningarna redan i februari någonstans om jag minns rätt, men att det tog sån tid berodde mycket på oss och att det tog tid att landa i en ritning som vi kände oss nöjda med.
Sen ska tilläggas att vi började leta husbyggare i september -19 och jobbade på ganska bra innan vi bestämde oss i februari/mars.
Alltså, nu har jag svårt att släppa det här med FLVP...
F730 är en bra mycket nyare pump, med helt annan kapacitet, om jag fick till det, skulle den göra jobbet för detta fritidshus så pass mycket bättre är det skulle vara värt säg 20k extra?
Leder 100% elpatrons-gång i en FLVP som F370 till mindre effektiv uppvärmning än direktverkande el?
En tanke är att köra på F370 som vi nu "har" och vid behov komplettera med en traditionell luftvärmepump om ett år eller två när vi haft tid att utvärdera funktionen.
Att inte köra FLVP är inte aktuellt, det kommer vi inte att komma ifrån så det scenariot behöver inte lyftas, jag har förstått att FLVP inte är lämpligt för fritidshus vid det här laget
F730 är en bra mycket nyare pump, med helt annan kapacitet, om jag fick till det, skulle den göra jobbet för detta fritidshus så pass mycket bättre är det skulle vara värt säg 20k extra?
Leder 100% elpatrons-gång i en FLVP som F370 till mindre effektiv uppvärmning än direktverkande el?
En tanke är att köra på F370 som vi nu "har" och vid behov komplettera med en traditionell luftvärmepump om ett år eller två när vi haft tid att utvärdera funktionen.
Att inte köra FLVP är inte aktuellt, det kommer vi inte att komma ifrån så det scenariot behöver inte lyftas, jag har förstått att FLVP inte är lämpligt för fritidshus vid det här laget
Att köra 100% på elpatron kostar nog ungefär detsamma som direktverkande el. Möjligen att direktverkande el har ytterst lite bättre verkningsgrad (1:1 brukar man säga), då man slipper ha en cirkulationspump som pumpar runt vatten.Antracith skrev:Alltså, nu har jag svårt att släppa det här med FLVP...
Angående eldande i kaminen, som du frågade om, så visst blir värmepumpen något effektivare med varmare luft, men å andra sidan behöver den ju inte värma något när kaminen står för värmen.
En 730 har ett högre COP ja, men man måste vara noga med att isolera avluftskanalen noga mot kondens då lufttemperaturen kan gå ner mot -16 grader. Tveksamt om det är lönsamt med den här i ett fritidshus där man sänker temperaturen under längre perioder.
Det är nog bättre att lägga de extra pengarna på en luft/luft-pump för underhållsvärme. Den går ju dessutom att kyla med på sommaren.
Vår granne i fjällen (också Jämtland) har kört med frånluftsvärmepump likt eran, tror det är en likadan. Dom byggde nytt för ca sex år sedan men har klagat varje år på hög elförbrukning. Ca 100kvm, välisolerat hus. Nu har dom bestämt sig för att komplettera med en luft/luft värmepump för att försöka få ner kostnaderna. Som ovan skriver tror jag det kanske är smartast för er att göra likadant.
Själv kommer jag köra med luft/luft värmepump tillsammans med FTX-ventilation.
Själv kommer jag köra med luft/luft värmepump tillsammans med FTX-ventilation.
Medlem
· Västernorrland
· 12 inlägg
Först och främst, kul med fjällstuga!! Har sneglat på ladan 82 och gillar modellen. Du skriver att du är osäker om du får dela ritningen och det är fine, men du skulle inte kunna "skissa" upp en ritning på planlösningen och hur ni tänkt er?
Tack för svaren! Vi har landat i att vi avvaktar en säsong innan vi kompletterar med ytterligare uppvärmning, så får vi se vilken förbrukning vi landar på. Då blir det också möjligt att utvärdera effekten av en eventuell luft/luft pump som komplement.
Fick grönt ljus från värsåsvillan att dela ritningar:
Planlösning loft - vi kommer, som tidigare beskrivet, sannolikt att köra på en tv-hörna längst till vänster på loftet och skapa en lite avskärmad del med två sängar vi gaveln. Exakt hur vi utformar detta har vi ännu inte bestämt.
Planlösning bottenplan - Köket kommer inte att vara ett vinkelkök utan mer paralellkök. Som ni ser har storstugan prioriterats avseende antal kvadratmeter vilket resulterat i relativt små sovrum och badrum. För oss är det i storstugan man är, sovrummen ska vara tillräckliga, inte mer. För att kompensera den begränsade ytan i sovrummen har de istället fått generöst med fönster.
Fasaden mot fjället - på orginal "Ladan 82" så går fönstren hela vägen ner till golvet. Vi valde att ta bort denna del av fönstren så vi har en tanke om långbänkar längs fönstren på insidan. Den nedre delen av fönstrena hade också behövt vara laminerad (?) och därmed relativt dyra.
Nu ska jag se om jag kan få lite hjälp;
Vi kommer att ha panel på insidan av huset, men vi har inte hittat den panel vi vill ha, kanske är det inte möjligt, men vi ska se vad ni har att föreslå. Vi skulle vi få till looken av timmerstuga på insidan (just avseende panelens utseende). Då menar jag inte rundtimmer utan det mer plana utseendet, men med en ordentlig fas mellan varje bräda. Misstänker att det kan komma krävas relativt tjocka brädor... Bilad timmerpanel hittar man relativt ofta, men bilad vill vi absolut inte ha. Ge mig icke-bilad timmerpanel tack!
Fick grönt ljus från värsåsvillan att dela ritningar:
Planlösning loft - vi kommer, som tidigare beskrivet, sannolikt att köra på en tv-hörna längst till vänster på loftet och skapa en lite avskärmad del med två sängar vi gaveln. Exakt hur vi utformar detta har vi ännu inte bestämt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning bottenplan - Köket kommer inte att vara ett vinkelkök utan mer paralellkök. Som ni ser har storstugan prioriterats avseende antal kvadratmeter vilket resulterat i relativt små sovrum och badrum. För oss är det i storstugan man är, sovrummen ska vara tillräckliga, inte mer. För att kompensera den begränsade ytan i sovrummen har de istället fått generöst med fönster.
Logga in
Skapa konto
Fasaden mot fjället - på orginal "Ladan 82" så går fönstren hela vägen ner till golvet. Vi valde att ta bort denna del av fönstren så vi har en tanke om långbänkar längs fönstren på insidan. Den nedre delen av fönstrena hade också behövt vara laminerad (?) och därmed relativt dyra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska jag se om jag kan få lite hjälp;
Vi kommer att ha panel på insidan av huset, men vi har inte hittat den panel vi vill ha, kanske är det inte möjligt, men vi ska se vad ni har att föreslå. Vi skulle vi få till looken av timmerstuga på insidan (just avseende panelens utseende). Då menar jag inte rundtimmer utan det mer plana utseendet, men med en ordentlig fas mellan varje bräda. Misstänker att det kan komma krävas relativt tjocka brädor... Bilad timmerpanel hittar man relativt ofta, men bilad vill vi absolut inte ha. Ge mig icke-bilad timmerpanel tack!
Medlem
· Västernorrland
· 12 inlägg
Hör med nån bygghandel. De kan säkert hjälpa dig beställa timmerpanel fast utan huggen yta. Så gjorde jag när jag satte panel inne på mitt uterum. Du kan beställa i olika bredd och montera med oregelbundet mönster så får man mer liv i väggen om så önskas, gjort så med en panel i gillestugan
Gillar helt klart profilen! Dock vill vi ha omålad panel. Vi ska lasera den...BengtH skrev:
O, olika bred ser helt klart trevligt ut! Jo, ja ska göra så, höra av mig till några lokala bygghandlar och höra vad de kan få till. Kanske även en lokal såg...F Första villan skrev:
Äntligen en liten uppdatering; nu är plattan gjuten! Fotocred till våra kära byggare Storlien Bygg.
Har haft riktig flyt med vädret; det har varit mildväder i veckan och ser så ut att vara närmaste tio dagarna (enligt SMHI ). Det torde ju vara bra för plattan att det inte är minusgrader tänker jag...
Har också fått tag på panel enligt rekommendation; ringde en lokal såg som kommer att ta fram spontad stockpanel i 170 bredd.
En fråga här; den här panelen har ju en hyvlad yta som vi ska lasera, här ni gjort något innan lasering för att undvika att trät reser sig? Läst att man kan fukta ytan med en svamp och slipa lätt innan lasering, men det innebär rätt mycket jobb på 160 kvm panel. Självklart gör vi det om det sannolikt ger ett påtagligt bättre resultat, men tar gärna emot lite input först. En sågad panel kan jag tänka mig reser sig värre, men hur blir det med en hyvlad?
Nu är det bara drygt 2 veckor kvar innan huset kommer!!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har haft riktig flyt med vädret; det har varit mildväder i veckan och ser så ut att vara närmaste tio dagarna (enligt SMHI ). Det torde ju vara bra för plattan att det inte är minusgrader tänker jag...
Har också fått tag på panel enligt rekommendation; ringde en lokal såg som kommer att ta fram spontad stockpanel i 170 bredd.
En fråga här; den här panelen har ju en hyvlad yta som vi ska lasera, här ni gjort något innan lasering för att undvika att trät reser sig? Läst att man kan fukta ytan med en svamp och slipa lätt innan lasering, men det innebär rätt mycket jobb på 160 kvm panel. Självklart gör vi det om det sannolikt ger ett påtagligt bättre resultat, men tar gärna emot lite input först. En sågad panel kan jag tänka mig reser sig värre, men hur blir det med en hyvlad?
Nu är det bara drygt 2 veckor kvar innan huset kommer!!!
Redigerat: