T
J JonazThern skrev:
Det år snåljåpen som vill ha en billigare. Men ja, nu när du säger det så kanske jag ska kika på en större som kan täcka trädgården. Är det skillnad i täckning om den monteras på väggen eller taket? Jag tänker om jag sätter på husväggen ut mot baksidan så blir det bättre täckning?
Deras "tefat" är designade för att kunna monteras både horisontellt och vertikalt men som föregående inlägg skriver så finns info om spridning och här är en bra plats att börja grotta ner sig: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-Antenna-Radiation-Patterns#PRO overall

Finns även ett intressant inlägg på UI:s forum: https://community.ui.com/questions/...m-inside/0e8733c9-a5cb-4039-9082-2adca6a5c5a5

Man kan se att den utomhus AP som jag har inte alls har samma profil och signalstyrka som en av mina "tefat" så baserat på det så kanske det är helt OK att du sätter en Lite 6 i uterummet.
Det finns ju en liten risk att det med tiden blir problem med kondens och korrosion men jag gissar att det kommer att vara i kontakteringen för RJ45:an snarare än i APn. (det är ju rätt många som har sina AP i kallvindar år efter år och det borde vara ungefär samma miljö som ditt uterum...)

Om man tittar på spridningsdiagrammet för en Lite 6 så verkar signalen bli som ett "äpple" med bästa signalen runt om och lite sämre rakt ut från den så horisontell montering kan vara att föredra men det betyder inte att det är "fel" eller direkt dåligt att ha den vertikalt monterad. Jag har en av mina så, pga vävspänt tak, och kan inte säga att jag upplevt problem med det.
Innan jag väggmonterade den så låg den på en hylla något lägre i rummet men på samma plats i övrigt under ett år och jag ser ingen skillnad i var jag har täckning eller hastighet (utan att ha mätt något, bara användning av dator, mobil och surfplatta)

Sen kan ju radiomiljön påverkas av otroligt mycket, som skapar interferens, dämpning och skugga så det är ju svårt att förutsäga exakt hur det blir innan man satt upp och provat.
Polarisering av radiovågorna kan ju bidra till utsläckning av signalen etc så om man har döda ytor så kan det vara idé att vrida en antenn 45-90 grader utan att egentligen flytta APn osv. (eller vrida APn eftersom det är fasta antenner i "tefaten")
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.