6 426 läst · 42 svar
6k läst
42 svar
Tyg tak i Bostadsrätt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Spända plasttak, som kallades Barracuda-tak, var vanliga på 60- och 70talen.
Ett enkelt och billigt sätt att få ett snygga innertak.
Har själv haft det i ett hus byggt 1969, som vi bodde i i 12 år.
Inga problem alls med den takkonstruktionen!
Finns ingen annan isolering, som till rimligt pris ger samma effekt utan att ha samma tjocklek.
Och att byte ytskiktet till gips är kostsamt och arbetsamt:
Nya reglar, glespanel c-c 300 mm, gips + skruv, spackling, målning + nya kantlister.
Vad är vinsten?
Ja, det är ju därför vi värmeisolerar våra husL Lindqvist77 skrev:
Det finns väl ingen anledning att byta ut befintlig isolering?L Lindqvist77 skrev:
Finns ingen annan isolering, som till rimligt pris ger samma effekt utan att ha samma tjocklek.
Nya reglar, glespanel c-c 300 mm, gips + skruv, spackling, målning + nya kantlister.
Vad är vinsten?
Vinsten var väl att få högre takhöjd i kombo med att det började släppa här o där.KnockOnWood skrev:Spända plasttak, som kallades Barracuda-tak, var vanliga på 60- och 70talen.
Ja, det är ju därför vi värmeisolerar våra hus
Det finns väl ingen anledning att byta ut befintlig isolering?
Vad är vinsten?
Sen är det ju en bonus att få bort att gammalt Barracuda tak med tanke på vad som händer om det börjar brinna!
Normala människor är faktiskt beredda att betala för att förändra.....
Som sagt, nu är du inne o petar i husets stomme, och där har du skralt sett ingenting att göra, tex har du ingen försäkring som täcker om du råkar skada nått, och du har rivit ner ett tak du inte äger.
Även om de som sitter i föreningens styrelse saknar byggkunskap, kan ni inte göra som ni vill.
Se till att från föreningen få skriftligt på att du har tillstånd att riva i husets stomme, inte muntligt "det går bra" från nån i styrelsen.
Även om de som sitter i föreningens styrelse saknar byggkunskap, kan ni inte göra som ni vill.
Se till att från föreningen få skriftligt på att du har tillstånd att riva i husets stomme, inte muntligt "det går bra" från nån i styrelsen.
Vet inte om man kan kalla ett Barracudatak för husets stomme, och det finns nog inga som helst fördelarIsakare skrev:Som sagt, nu är du inne o petar i husets stomme, och där har du skralt sett ingenting att göra, tex har du ingen försäkring som täcker om du råkar skada nått, och du har rivit ner ett tak du inte äger.
med detta ålderstigna tak, tvärtom iaf vad gäller ur brandsäkerhet.
Har ingen betydelse om det är plast, väv gips eller brädor, det är föreningens tak, du äger ytskiktet, dvs färgen.
Hade det funnits ett vanligt tak ovanför vore det en annan femma, men nu finns inte det, du är inne i husets konstruktion, isolering, där ska du inte vara.
Ni boende, om fler inte gillar/är oroliga, borde gå ihop och lägga en motion till styrelsen att taken borde bytas, att det skulle läggas in i underhållsplanen eller liknande.
Jag skriver inte det här för att jävlas med dig, utan för att jag vill dig och din förening väl.
Som sagt, skaffa papper på att du får vara där, dokumentera noga vad du gjort. I stadgarna finns ofta "Fackmannamässigt utfört" under ansvarsbiten när man ändrar nått själv, och man ska ha tillstånd till det.
Tillstånd ges och protokollförs på ett styrelsemöte. Om det skulle hända nått i framtiden, kan sittande styrelse gå in o kolla. Japp, xx fick tillstånd att bygga om taket.
Hade det funnits ett vanligt tak ovanför vore det en annan femma, men nu finns inte det, du är inne i husets konstruktion, isolering, där ska du inte vara.
Ni boende, om fler inte gillar/är oroliga, borde gå ihop och lägga en motion till styrelsen att taken borde bytas, att det skulle läggas in i underhållsplanen eller liknande.
Jag skriver inte det här för att jävlas med dig, utan för att jag vill dig och din förening väl.
Som sagt, skaffa papper på att du får vara där, dokumentera noga vad du gjort. I stadgarna finns ofta "Fackmannamässigt utfört" under ansvarsbiten när man ändrar nått själv, och man ska ha tillstånd till det.
Tillstånd ges och protokollförs på ett styrelsemöte. Om det skulle hända nått i framtiden, kan sittande styrelse gå in o kolla. Japp, xx fick tillstånd att bygga om taket.
Moderator
· Stockholm
· 52 326 inlägg
Om man tittar på bilden, så tror jag inte att du kommer att få mer takhöjd. Du hittar ingen rimlig isolering som kan görs tunnare, bed bibehållen isolereffekt. Och den höjd under isoleringen som tidigare var tom kommer att åt för gipsskivan och glespanelen som kommer att behövas för att bära gipsskivorna.J Jörgen Ö skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
För att se det hela från den lättsamma sidan (det är ju fredag idag) ...
Vi hade Barracudatak i en villa bygg 1969.
Flyttade in 1998. Ibland hörde vi mystiska ljud, som lite tassande uppifrån taket.
Plastfolien fungerade som ett uppspänt trumskinn.
Så förstod vi att det var möss som kommit in, och hade sin egen värd där mellan plastfolien och bjälklaget.
Så när vi hörde tassandet knäppte jag till med pekfingret mot takfolien, det lät säkert som ett åsknedslag där uppe.
Och så var det knäpptyst en halvtimme ungefär, innan de små liven vågade röra på sig igen
Vi hade Barracudatak i en villa bygg 1969.
Flyttade in 1998. Ibland hörde vi mystiska ljud, som lite tassande uppifrån taket.
Plastfolien fungerade som ett uppspänt trumskinn.
Så förstod vi att det var möss som kommit in, och hade sin egen värd där mellan plastfolien och bjälklaget.
Så när vi hörde tassandet knäppte jag till med pekfingret mot takfolien, det lät säkert som ett åsknedslag där uppe.
Och så var det knäpptyst en halvtimme ungefär, innan de små liven vågade röra på sig igen
Då var det gjort! Taket nere(det var uppsatt 84´) BRF hade inget emot att jag tog ner det, men jag får själv ansvara för att jag får en kallare lägenhet
Så här såg det ut under taket och isoleringen.
Så då kommer frågan vad ni tror är bäst, att jag bara spacklar och målar eller om jag skall sätta mikrolit.
Så då kommer frågan vad ni tror är bäst, att jag bara spacklar och målar eller om jag skall sätta mikrolit.
Oansvarig BRF eller har ni individuell värme? Om du kan reglera dina radiatorer är det ju dina grannar som får betala för den försämrade isoleringen...L Lindqvist77 skrev:Då var det gjort! Taket nere(det var uppsatt 84´) BRF hade inget emot att jag tog ner det, men jag får själv ansvara för att jag får en kallare lägenhet
Vad händer om 15 år när den som då bor där klagar till styrelsen att det är kallt?
Hej, ja eller så har de sett att de två senast åren när folk tog ner taget att påverkan på värmen i huset har varit marginell.P PurreP skrev:
Vad händer om 15 år, att vi har svinkalla vintrar eller varmare att det finns ett bättre mtrl att sätta upp vid behov som inte innebär att taket smälter ner över dig etc, svårt att sia om.
L Lindqvist77 skrev:Hej, ja eller så har de sett att de två senast åren när folk tog ner taget att påverkan på värmen i huset har varit marginell.
Vad händer om 15 år, att vi har svinkalla vintrar eller varmare att det finns ett bättre mtrl att sätta upp vid behov som inte innebär att taket smälter ner över dig etc, svårt att sia om.
Jag tycker bara det är en olycklig formulering från en styrelse som är ansvarig att se till alla medlemmars bästa "får själv ansvara för att jag får en kallare lägenhet", hur förs ansvaret för bristande isolering över på dig rent praktiskt? Ett kontrakt som gäller dig personligen, i hur många år? Ansvaret kan knappast knytas till bostadsrätten...
Om jag satt i styrelsen skulle jag kräva in utlåtande från en tredje part om att åtgärden inte försämrar prestandan på huset, då skulle jag känna mig trygg i att jag utfört mitt uppdrag med alla medlemmars bästa i fokus.
Samtidigt så är ju innehavaren av lägenheten som ansvarar för allt invändigt och ett baraccuda tak är inte ett fast tak i den meningen. Men vi kan säkert diskutera detta länge, men nu var min fråga snarare om Mikrolit eller inte i taket. Så det är mitt fokus.P PurreP skrev:Jag tycker bara det är en olycklig formulering från en styrelse som är ansvarig att se till alla medlemmars bästa "får själv ansvara för att jag får en kallare lägenhet", hur förs ansvaret för bristande isolering över på dig rent praktiskt? Ett kontrakt som gäller dig personligen, i hur många år? Ansvaret kan knappast knytas till bostadsrätten...
Om jag satt i styrelsen skulle jag kräva in utlåtande från en tredje part om att åtgärden inte försämrar prestandan på huset, då skulle jag känna mig trygg i att jag utfört mitt uppdrag med alla medlemmars bästa i fokus.
Liknande trådar
-
Sjutbart tygtak under pergola?
Altan & Uteplats -
Rekommendation värderingsman för värderingsintyg samt besiktningsman för bostadsrätt i Stockholm?
Bostadsrätt -
Kontaktdonsverktyg – ”Terminal ejector”
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilket verktyg hade ni använt för att slipa järnstaket?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad är lägsta rimliga takhöjd i en bostadsrätt?
Tak & Vind