6 427 läst · 42 svar
6k läst
42 svar
Tyg tak i Bostadsrätt
Då är det plast spända taket borta i hallen och det ser ut enligt nedan. Över isoleringen kommer vinden.
Då är min fråga om jag kan ersätta isoleringen med någon typ av platta/cellplast(o sedan sätta gips som blir tak istället) enda anledningen till att isoleringen finns där är för att behålla värmen i huset/lägenheten.
Jag är medveten om att cellplast är sådär ur brand synpunkt, men det kanske finns andra lösningar.
Då är min fråga om jag kan ersätta isoleringen med någon typ av platta/cellplast(o sedan sätta gips som blir tak istället) enda anledningen till att isoleringen finns där är för att behålla värmen i huset/lägenheten.
Jag är medveten om att cellplast är sådär ur brand synpunkt, men det kanske finns andra lösningar.
Moderator
· Stockholm
· 52 327 inlägg
Var det alltså plast, inte väv?
Moderator
· Stockholm
· 52 327 inlägg
Jag tror att du behöver sätta någon form av byggplast eller annan diffusionsspärr ovanför gipsskivan. Vet ett fall där man fick mögelskador på vinden efter att ha tagit bort det plastspända taket.
Vad man gör åt isoleringen har jag ingen aning om.
Vad man gör åt isoleringen har jag ingen aning om.
Hej
Jag vill ta bort isoleringen för att vinna 20-25 cm i takhöjd.
Med tanke på att hela taket började hänga o isoleringen har börjat släppa lite och lägga sig på taket så ser det sådär ut.
Jag vill ta bort isoleringen för att vinna 20-25 cm i takhöjd.
Med tanke på att hela taket började hänga o isoleringen har börjat släppa lite och lägga sig på taket så ser det sådär ut.
Hej, ja det är ju vanlig kallvind med förråd.backstad skrev:
Visst är det så, men jag tänker att man kan ersätta isoleringen med cellplast eller likande för att det skall bli något smidigare och kunna höja taket.
Har du kollat med din BRF om de är okej med att du utför denna typ av ingrepp/åtgärder. Känns spontant som det ligger utanför din lägenhet och således är något som föreningen ansvarar för.L Lindqvist77 skrev:
Går ju att ersätta glasull med andra material, men bör nog räknas på av någon som kan isolering - inte helt säker på att cellplast gör jobbet här. Men jag är inte isoleringsexpert ska tilläggas!
Anna_H skrev:
Hejbackstad skrev:Har du kollat med din BRF om de är okej med att du utför denna typ av ingrepp/åtgärder. Känns spontant som det ligger utanför din lägenhet och således är något som föreningen ansvarar för.
Går ju att ersätta glasull med andra material, men bör nog räknas på av någon som kan isolering - inte helt säker på att cellplast gör jobbet här. Men jag är inte isoleringsexpert ska tilläggas!
jag pratar förstås med BRF om detta och diskuterar, men det finns ingen där som är tillräckligt kunnig. Därför söker jag lösningar på olika andra ställen, som tex här. För mig handlar det om att kunna presentera en lösning som är likvärdig vad det gäller värmeförlusten, kan jag det så är det grönt ljus.
Kan ju även lägga till att det inte finns någon isolering i de garderoberna som finns i lägenheten eller köksskåp upp till tak...så det är lite märkligt.
Hur mycket höjdmässigt kan du vinna om du ersätter isoleringen med tex någon typ av cellplast med samma iso-värde? Om gamla innertaket(plasten) inte var tät och det ser fräscht ut idag lär du inte behöva sätta tät plast under. Skulle tippa att det räcker med gips i taket på nya reglar.