Det här blir ju en kommentar på en gammal tråd, men du verkar kunnig i ämnet så jag chansar.
Jag kommer inte åt att välja mellan 1 och 2, för mig lyser bara 2 (2 är patronen där jag fyllt kulörtvättmedel, 1 = vittvättmedel). Vet du hur jag gör för att få båda siffrorna lysande och därmed valbara?
Hälsningar Anna

A Annabart skrev:
Det här blir ju en kommentar på en gammal tråd, men du verkar kunnig i ämnet så jag chansar.
Jag kommer inte åt att välja mellan 1 och 2, för mig lyser bara 2 (2 är patronen där jag fyllt kulörtvättmedel, 1 = vittvättmedel). Vet du hur jag gör för att få båda siffrorna lysande och därmed valbara?
Hälsningar Anna
förlåt men i vilket läge är den inte valbar?
Använder du miele original tvättmedel eller har du ändrat i inställningar för eget tvättmedel?
Tvättmaskinen använder faktiskt båda behållarna beroende på vilket program du valt.

är det så att du försöker rengöra och den inte känner av 1:an?

Azze80 Azze80 skrev:
förlåt men i vilket läge är den inte valbar?
Använder du miele original tvättmedel eller har du ändrat i inställningar för eget tvättmedel?
Tvättmaskinen använder faktiskt båda behållarna beroende på vilket program du valt.

är det så att du försöker rengöra och den inte känner av 1:an?
Jag har precis bytt från Mieles original till påfyllbara patroner. Alltså eget tvättmedel vit och kulör. Jag har ställt in att 1 ska vara vit och 2 kulör. Jag har angett vilken mängd som ska användas vid respektive tvätt. När jag sen ska köra igång och tvätt lyser bara 2:an.

A Annabart skrev:
Jag har precis bytt från Mieles original till påfyllbara patroner. Alltså eget tvättmedel vit och kulör. Jag har ställt in att 1 ska vara vit och 2 kulör. Jag har angett vilken mängd som ska användas vid respektive tvätt. När jag sen ska köra igång och tvätt lyser bara 2:an.
Ok
Då förstår jag.
Jag har inte gjort det, använt annat än original, men däremot har jag sett andra som visat och alla funktioner är dessvärre inte tillgängliga när man inte använder original …
Om vi bara i felsökningssyfte ska se om det är ngt fel rekommenderar jag dig att återinföra Mieles orginalkasettet vid det tillfället där du säger att det inte fungerar. Om du fortfarande inte har 1an tillgänglig är det antingen fel på inställningen du gjort(att det programmet du vill köra inte vill välja just vad du definierat 1an till)

det finns en som har exakt min modell på youtube (borde gälla många fler) som förklarar lite mer kring egeninställning av egna tvättmedel.
Wkr 771 wps.

jag tror inte att du har ett mekaniskt fel… det borde du annars ha märkt om den inte känns av med orginalkasetten…
Då är det en annan process :)

Azze80 Azze80 skrev:
Ok
Då förstår jag.
Jag har inte gjort det, använt annat än original, men däremot har jag sett andra som visat och alla funktioner är dessvärre inte tillgängliga när man inte använder original …
Om vi bara i felsökningssyfte ska se om det är ngt fel rekommenderar jag dig att återinföra Mieles orginalkasettet vid det tillfället där du säger att det inte fungerar. Om du fortfarande inte har 1an tillgänglig är det antingen fel på inställningen du gjort(att det programmet du vill köra inte vill välja just vad du definierat 1an till)

det finns en som har exakt min modell på youtube (borde gälla många fler) som förklarar lite mer kring egeninställning av egna tvättmedel.
Wkr 771 wps.

jag tror inte att du har ett mekaniskt fel… det borde du annars ha märkt om den inte känns av med orginalkasetten…
Då är det en annan process :)
Jo, jag skulle kunna backa tillbaka till originalkasetten men med dem i lyser aldrig 1 och 2, då lyser istället symbolerna vit-/kulörtvätt. När jag satte in de påfyllningsbara så ändrade jag ju i inställningarna från Ultraphase till ”annat tvättmedel”, och i och med den ändringen så började istället 2 lysa. Det var så jag trodde att det skulle vara, med undantaget då att antingen 1 eller 2 skulle lysa beroende på vilken siffra jag tryckte på. Men i det läget jag är nu så är 1 släckt och 2 tänd, eller halvtänd - om jag trycker på den.

jag letar efter filmen du talar om och ser om jag blir klokare.

Väcker liv i gammal tråd.

Vår tvättmaskin funkar bra med twindos. Tänkte att jag ändå skulle rengöra twindos systemet.
Fyllde på en behållare med vatten och kör igång. Det står 13min men inget verkar hända sedan kommer ett meddelande:

"Ej tillräckligt med tvättmedel. Ska förloppet upprepas?"
Väljer jag ja så ber den mig sätta i rengöring igen i fack 1 (behållaren är närmast helt full). Sedan när man ska köra igång igen står den bara och snurrar på "vänligen vänta" utan att gå vidare. Startar man om maskinen och gör om det så blir det samma sak.

Vet inte om det är mängden vatten i behållaren (ska man ha mindre? har försökt fylla helt). Eller om det är något annat, han i Miele butiken rekommenderade att göra hål i toppen av en gammal behållare och köra vatten. så jag använder inte deras "tomma" eller twindosrengöring. Om det kan vara någon anledning? Som sagt, följer bara rådet jag fick från Miele själva :)

Det finns många saker att ta i beräkning. Din maskin kanske beter sig lite annorlunda pga modell. Det har ingen betydelse hur full din patron är om det inte är för lite vätska, då kan det säga så. När den säger att det inte är tillräckligt med tvättmedel tyder det oftast på att det är stopp någonstans i slangarna som tillför vätska ifrån patronen in till trumman. Det som händer när du trycker på ok och startar är att pumpen försöker suga ut medlet ut från patronen genom slangen och sedan in i trumman...
Om den inte klarar, ska du försöka ett antal gånger till, funkar inte det, då finns inget annat än att rengöra dessa slangar. De har säkert blivit igentäppta. Därför ställer jag mig frågan, "fungerar twindos verkligen bra? Dvs, ser du att den verkligen matar tvättmedel när du drar igång programmet (ifrån båda patronerna beroende på om det är färg eller vittätt)?

Jag har dessvärre väntat för länge med att göra rent och min ena patron 2 klarar inte av att göra tvätten genom programmet så jag tvingas öppna upp maskinen igen . Tycker det är ett system som är för dåligt konstruerat då fel kan uppstår så lätt med att det blir igentäppt. De borde konstruerat inmatningen mer lättillgängligt vid eventuella problem.
En till grej, rengöring av twin-dos på min maskin ska endast ta 8 min per patron.

Azze80 Azze80 skrev:
Det finns många saker att ta i beräkning. Din maskin kanske beter sig lite annorlunda pga modell. Det har ingen betydelse hur full din patron är om det inte är för lite vätska, då kan det säga så. När den säger att det inte är tillräckligt med tvättmedel tyder det oftast på att det är stopp någonstans i slangarna som tillför vätska ifrån patronen in till trumman. Det som händer när du trycker på ok och startar är att pumpen försöker suga ut medlet ut från patronen genom slangen och sedan in i trumman...
Om den inte klarar, ska du försöka ett antal gånger till, funkar inte det, då finns inget annat än att rengöra dessa slangar. De har säkert blivit igentäppta. Därför ställer jag mig frågan, "fungerar twindos verkligen bra? Dvs, ser du att den verkligen matar tvättmedel när du drar igång programmet (ifrån båda patronerna beroende på om det är färg eller vittätt)?

Jag har dessvärre väntat för länge med att göra rent och min ena patron 2 klarar inte av att göra tvätten genom programmet så jag tvingas öppna upp maskinen igen . Tycker det är ett system som är för dåligt konstruerat då fel kan uppstår så lätt med att det blir igentäppt. De borde konstruerat inmatningen mer lättillgängligt vid eventuella problem.
En till grej, rengöring av twin-dos på min maskin ska endast ta 8 min per patron.
Tack för svar. Hittade ungefär samma beskrivning på engelska i reddit tråd.
Fick igång bägge facken genom att köra upprepade spolningar på båda facken. Till slut gick den igenom på bägge program (bara med vatten, kanske hade blivit ännu bättre resultat med deras färdiga rengöring?).

Vill tro att det funkat bra. Har inte kollat specifikt men behållarna har ju successivt tömts och behövt bytas. Har snarare haft problem att det skummat för mycket så fått gå ner på doseringsmängden.

• Gilla
Azze80
  • Laddar…
Azze80 Azze80 skrev:

Du har inte lust att dela med dig hur man tar sig in i servicemenyn ?

nhogblom nhogblom skrev:
Du har inte lust att dela med dig hur man tar sig in i servicemenyn ?
Jag kommer faktiskt inte ihåg just nu. Minns att jag såg ngn video på en maskin som inte var identisk och så fick jag ”leka lite ” tills jag fattade.
Kan prova imorgon lite och se om jag kommer ihåg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.