ullberg
Jobbig läsning som TwinDos-användare själv - plockade fram min rengöring och kör nu rengöringen. Någon som vet om det är värt att köpa rengöringsmedlet eller om det går lika bra med vatten?

/U

ullberg ullberg skrev:
Jobbig läsning som TwinDos-användare själv - plockade fram min rengöring och kör nu rengöringen. Någon som vet om det är värt att köpa rengöringsmedlet eller om det går lika bra med vatten?

/U
men upplever du samma problem?
Om du gör det relativt ofta tror jag det går bra med vatten.

ullberg
Nej, vår dosering funkar fortfarande så jag gör det i förebyggande syfte men tror bara det är andra gången jag kör en rengöring sen vi skaffade den (tror det var 2018), får kanske göra det till lite mer av en rutin… men då kanske jag siktar på vatten när denna flaska tar slut

ullberg ullberg skrev:
Nej, vår dosering funkar fortfarande så jag gör det i förebyggande syfte men tror bara det är andra gången jag kör en rengöring sen vi skaffade den (tror det var 2018), får kanske göra det till lite mer av en rutin… men då kanske jag siktar på vatten när denna flaska tar slut
Då när jag hade teknikern här så sa han att köra rengöringsprogrammet en gång i månaden kunde vara bra. Jag tror jag gjorde det de tre första månaderna med det speciella medlet från Miele sen pallade jag inte mer :crysmile:. Vi tvättar så gott som varje dag minst en maskin så det kan vara en anledning till att det inte är så noga...

Sista biten nu tagits bort…
Inga direkta tecken på jättesmutsiga rör.
Det tredje röret hittar jag dock inte …när jag häller i vatten verkar det vara lufttätt…
Så undra om jag måste stoppa i patronen medan jag gör det för att få igenom vattnet

• Inblick i mekanismen under en köksblandare där rören ej syns smutsiga, ett rör saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett svart flexibelt rör med en vit plastkoppling framför en demonterad apparat.
    Skapa konto
  • Närbild på ett öppet, rengjort rör i ett VVS-system med synliga anslutningspunkter.
    Skapa konto
Azze80 Azze80 skrev:
wow, jättebra info med det gällande ”servicemenyn för maskinen”.
Du kan ha rätt på nivån för hur patronen ligger i förhållande till pumpen att det ska rinna ner…
Det låg vätska i slangarna när jag tog bort dem andra gången jag försökte.. så du har nog rätt i det .
Det kan vara att den inte riktigt orkar just nu föra upp allt ändå upp till trumman, så eventuellt att servicemenyn har en dold funktion för det.
Jag funderar lite också på baksidan av tvindose behållaren där första slangen går… om det är så att det går att ställa ”fjäderläget” för patronen. Det är ju så att tillförsel av vätskan sker vid tillbakadragning/ införsel av patron… så om jag ställt muttern på baksidan av slangen för hårt så att fjäderns distans har ändrats där man matar in patronerna …
Väldigt långsökt ?
Ursäkta krånglig förklaring :)
Jag hoppas inte att Miele gör produkter som är så känsliga med fjädertrycket men man kan inte ta saker förgivet...

Ngn som vet hur man går in i servicemenyn?
Jag får det ändå inte att funka

Azze80 Azze80 skrev:
Ngn som vet hur man går in i servicemenyn?
Jag får det ändå inte att funka
Finns många videor på Youtube och någon kanske passar in på din maskin?

T Texan skrev:
Finns många videor på Youtube och någon kanske passar in på din maskin?
[media]
jag la en kommentar på detta klipp och han som la ut videon verkar vilja hjälpa till och menar att det finns en servicemeny som hjälper med mitt specifika fel.
Väntar bara på att han skickar info via Mail…
Hoppas på det, det är dock 2 olika modeller av maskin.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Azze80 Azze80 skrev:
jag la en kommentar på detta klipp och han som la ut videon verkar vilja hjälpa till och menar att det finns en servicemeny som hjälper med mitt specifika fel.
Väntar bara på att han skickar info via Mail…
Hoppas på det, det är dock 2 olika modeller av maskin.
Hur många ggr har du provkört maskinen. Det tar ju några tvättar innan tvättmedlet hittar fram

Vonelffors Vonelffors skrev:
Hur många ggr har du provkört maskinen. Det tar ju några tvättar innan tvättmedlet hittar fram
Menar du att jag måste köra maskinen för att ”twindos-slangarna ska fyllas?
Dessa är ju separata från de andra slangarna…
Om så är fallet så inte många ggr.
Men min logik säger att det inte borde vara så:)
Såklart jag kan ha fel .

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Så var det inte på min maskin när teknikern varit här och rengjort systemet. Han satte igång rengöringsprogrammet och därefter fungerade allt som det skulle.

Här är en liten uppdatering av vad som har hänt/händer…
Klistrar in ngt jag precis skrivit på Tuben

I think I’m going crazy…
Just for fun… I
Managed to enter service mode…
Then when activating/running compartment 1 I had opened the back of the machine to see what happens… pump nr 2 was working at that time ?!?!?!
Then tried nr 2 and pump 1 was working… so I figured that I had attached the cables in the wrong pump but this can not be true since the have strapped the cables so they don’t reach both…
What am I doing wrong?!
I’m going mental since to me this is not logic.

det verkar som att pumpen faktiskt gör sitt jobb…mitt i allt har jag dessvärre pajat en plastmutter som håller fjädern på sin plats(rak) för att inte röra sig när man matar in patronen i facket…
Hade varit enklare med att kalla på service men när man gjort så mkt å lärt sig så mkt så känns det så onödigt på ngt sätt

Haha
Tror jag fattar vad jag gjorde för fel
Jag uppdaterar så fort jag löst det bara för vetenskapens skull

Äntligen fungerar det!!!
Jag lyckades att koppla närmaste fel pump till fel patron
Väldigt klantigt men jag tog för givet att den närmsta var den jag skulle ta.
Fick sedan se en bild på en bild på en orörd maskin och löste det
Litet problem med att inte patron nr 2 nu känner igen den… den tappat kontakten då muttern på andra sidan gått sönder…
Får lilla den lite

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.