59 889 läst · 93 svar
60k läst
93 svar
Tvist med hustillverkare Dast
Kul att det gick bra för dig dock så hjälper inte det oss! Och vi eftersöker tips hur vi kan få rätt på detta inte andra som inte upplevt problem. Men kul när det går bra för andra.
C CKöping skrev:Jag känner inte alls igen mig i det som målas upp. DAST har alltigenom varit proffsiga, flexibla från första mötet till leverans. I vårt fall valde vi en kvalitetsansvarig person som är känd från media och har rykte om sig att vara mycket noggrann och hennes ord efter slutbesiktning var att ”jag brukar alltid hitta ett antal brister men i det här fallet kan jag bara säga att ni har fått en ovanligt välbyggt hus”. Vi fick sedan exempel på byggtekniska lösningar som går bortom vad som tydligen är vanligt idag.
Vidare så var vi genomgående imponerade av DAST val av underleverantörer som var för sig kändes som ”best in class”.
Offerten för hela huset var prissatt med för oss stor tydlighet och när vi gjorde tillval för kakel, kök, badrum, armatur etc så fick vi först en detaljerad offert där vi kunde acceptera eller ta bort. Vi checkade priserna och vår erfarenhet var att det DAST erbjöd var mycket rimligt.
Jag kan starkt rekommendera DAST och vi har precis haft 2 års besiktning och även besiktningsmannen sa att ”det var ju stort sett inga anmärkningar”. DAST har åtgärdat allt till vår fulla belåtenhet och det som gjordes var typ målning av mycket små ytsättnings sprickor på några ställen.
Håller med om ganska mycket.B beemwepaouer skrev:Hej, har inte läst hela tråden men har lite feedback.
Naturligtvis går det att försiktigt:
Knacka bort plattorna.
Skrapa bort fixet.
Såga upp hål i OSB/GIPS
Dra om elen UTAN ATT MONTERA STORA DOSOR, bara ta ut kabelkanaler med lösa ledare.
Regla fast nya bitar med OSB/GIPS,
Limma på nytt tätskikt omlott med det gamla.
Montera nya kakelplattor med förborrade hål för kabelkanalerna.
Fixa de nymonterade plattorna.
Håll inne med alldeles för stor summa betalning innan detta är löst!
Att gå i tvist är inte lönt, då man måste upp i ganska höga belopp för att kunna få ut ersättning på försäkring och att konsumentverket överhuvudtaget skall ta upp frågan.
Leverantören kommer garanterat å lösa om du håller inne med pengar, det ingår i hela systemet att jobba på detta viset, tyvärr...
Se till å få det som NI vill ha det!!! TJATA!!!
En del har redan varit inne på det, men allt med handdukstorkarna verkar vara något som Dast disponerat över. På juridikspråk brukar man tala om vem som bär risken för att något går fel. Nu är det Dast som styrt hela den processen, och har de planerat för torkare utan att säkra att den finns så får de stå "risken" enlig mig i alla fall. Tyvärr finns det bara en sak att göra och det är att hålla inne med betalningen.
Samtidigt så borde det gå att hitta en lösning som ni kan känna er bekväma med som inte innebär att hela badrummet rivs. Det brukar gå att hitta en sådan lösning om man anstränger sig att hitta den istället för att vara osams.
Uppdatering. Vi har nu haft våran slutbesiktning som gick utmärkt 0 anmärkningar. När det kommer till dom andra problemen så gick våran inredare på mammaledighet och vi fick en ny inredare Amanda. Amanda var väldigt mån av att lösa frågan med handdukstorkare samt att dom ville göra rätt för sig i sakerna vi varit missnöjda med under resans gång. Det var väldigt viktigt för henne att vi skulle känna oss nöjda. Så det slutade att Dast stod för våran dubbla kostnad för handdukstorkarna. Dom lyckades flytta hålen i väggen så vi kunde hitta en torkare som passade.
Så i slutändan löste sig allt och vi är väldigt nöjda med slutresultatet. Hade vi fått Amanda som Inredare från början så hade vi nog sluppit en hel del missförstånd och bråk, men huvudsaken är att det blev bra till slut. Kan varmt rekommendera Henrik Romare på elon svågertorp som säljer kök, och tyckte att Micke och Amanda på dast har gjort ett väldigt bra jobb. Och även om vägen inte varit spikrak så fick vi ett hus helt utan anmärkningar. Så vist ligger dom lite högre i pris men med facit i hand så är vi glada att vi valde Dast och dom bygger väldigt fina hus.
Så i slutändan löste sig allt och vi är väldigt nöjda med slutresultatet. Hade vi fått Amanda som Inredare från början så hade vi nog sluppit en hel del missförstånd och bråk, men huvudsaken är att det blev bra till slut. Kan varmt rekommendera Henrik Romare på elon svågertorp som säljer kök, och tyckte att Micke och Amanda på dast har gjort ett väldigt bra jobb. Och även om vägen inte varit spikrak så fick vi ett hus helt utan anmärkningar. Så vist ligger dom lite högre i pris men med facit i hand så är vi glada att vi valde Dast och dom bygger väldigt fina hus.
Finns handukstorkar som man sätter över kopplingsdosa, som t ex dennaByggerhusvellinge skrev:Nä vi var inte tvingade utan tillvals processen kom ju 3 månder efter vi skrivit kontrakt. Och då var vi fast. Dast har varit i kontakt med dom och vi har varit i kontakt med dom och kan inte svara säkert. Om vi får leva med plastlock i 2 månader bryr jag mig inte om. Det handlar om att jag inte vill ha det som en permanent lösning. Var i huset idag och det var inte 8 hål endast 4 men väldigt stora. Vad bra om ni blev nöjda vi har dock känt oss lurade gång på gång. Vi fick till och med golvbrunnar av en vän, men dessa fick vi inte använda fast det var av exakt samma märke som dom använder sig av.....
https://www.studionord.se/handdukst...lJ5cGL-RfbCVDP5KQQSI4YZkyhRuCTU4aAtBVEALw_wcB