Där håller jag med, om man vet att något är speciallmått så borde detta beställas samma sak hände med våran bastu men sån tur var fans där en ersättnings modell med rätt djup annars hade det varit samma problem där. Och vi frågade till och med om vi fick köpa in handukstorkarna själv pga av deras påslag men detta fick vi inte.

S Stefan1972 skrev:
Det ska ju poängteras att hålen som är borrade är upptagna för eldosorna. Inget som är borrat i efterhand och detta måste ju ha varit med i planeringen låångt tidigare eftersom elektrikern satt dosorna där och plattsättaren tar upp hålen därefter. Det kan ju tycka surt men ska man ha såna här grejer så ska man nog ha apparaterna tillgängliga i ett mycket tidigt stadium för att undvika problem. Marknaden rör ju p sig hela tiden och en grej kan ju vara het ena dagen och utgår nästa. Inget konstigt i det och inte direkt någons fel. Det stora felet är ju som sagt att apparaterna inte beställdes direkt....

Q Qwerty987654 skrev:
Så tråkigt att det blivit fel. Var ni på något sätt tvingade att bygga med Dast eller hur kommer sig att ni fortsatte med dem trots att ni tyckte de var orimliga i sin prissättning? I vårt fall kom det upp tillval och pris på dem redan innan kontraktsskrivningen och de var vad det faktiskt kostar och inga fantasisummor som många kataloghustillverkare har.
Vi har som sagt också byggt med Dast och jag kan säga att de varit extremt ärliga i sin prissättning gentemot oss och även dragit av på priset när vi exvis valde en billigare blandare än standard.

Är det så att er handdukstork kommer in igen i juli (Svedbergs måste ju ha koll på detta?! De är ju inget favoritmärke hos mig men någon form av beställarkompetens besitter de väl?!) så låter det inte orimligt att ni får leva med täcklock tills handdukstorkarna kommit. Det kommer så klart inte vara någon spänning på kablarna i väggen - det ser elektrikern till. Att få ihop allt material i en pandemidrabbad värld är inte det enklaste även om det så klart är supertrist när det drabbar en.
Är du Kompis till byggaren? Självklart ska dom inte leva med det. I vilken annan sektor som helst hade man slutat betala fakturorna tills det var åtgärdat!

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Q
O Orvar777 skrev:
Är du Kompis till byggaren? Självklart ska dom inte leva med det. I vilken annan sektor som helst hade man slutat betala fakturorna tills det var åtgärdat!
Som sagt har vi också byggt med Dast och jag känner att bilden av företaget som målas upp här är klart påverkad av det misstag som begåtts; alltså att inte handdukstorkarna var framme i ett tidigt skede. Jag är inte kompis med Dast (det hade de kunnat intyga - vi har definitivt haft våra duster men det har alltid skötts på ett snyggt sätt).
Som sagt är det som hänt trist. Men du får gärna peka ut var jag skriver att TS skall betala utan att få några handdukstorkar så lovar jag att bli bättre på att uttrycka mig framgent så att jag slipper bli anklagad för att springa någons ärende.

Byggerhusvellinge Byggerhusvellinge skrev:
Problemet är att en är kort och en är lång så dom ska linjera, samt i det ena badrummet är där ett fönster så då går dom upp över fönstert. Tro mig vi har kollat alla märken som har dubbla krokar då dom inte får lov att gå ut mer än 10 m för att passa, hade hållen inte redan varit förborrade hade vi utan problem kunnat byta modell. Detta är info från både dast och rörläggare/elektriker
Sätter man en anslutningsdosa i apparatdosorna så kan man ju ansluta vilken handdukstork som helst i dom sedan! Det blir inte lika snyggt med en synlig dosa men är i vilket fall en lösning som skulle fungera En anslutningsdosa med locket av och synliga kabelförbindningar, bredvid apparatdosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
Tror skon klämmer i att dom gjort fel. Normalt släpper man bara ut slangen som sen ansluter mot handdukstorken men dom har ju monterat A dosor ist. Aldrig sett en handdukstork som ska anslutas till dosa.

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
S
Och när en såå unik handdukstork går sönder efter tre år så gör man?! Bygger nytt badrum?
Verkar dumt att låsa in sig...

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
S
Hejsan, vi bygger nu hus med dast stenhus i skåne och det har varit många turer fram och tillbaka. Vi är i slutskedet av bygget och har stött på ännu ett problem. Handdukstorkarna har utgått till båda badrummen, och det finns ingen likvärdig modell att ersätta då dom redan borrat alla hållen i väggarna så passar inga andra. Dom vill inte ersätta oss något för detta då dom hävdar att det är inte deras fel att den utgått. Fast vi velat beställa handdukstorkarna själva, vilket vi inte fick för det var tvunget att det skulle gå via dom annars vägrade elektrikern koppla in dom. I deras kontrakt står bara att dom ska ersätta med likvärdig produkt inget framgår om det inte finns någon likvärdig produkt.

Dast vill nu lämna ifrån sig huset med 4 borrade håll genom kaklet i vardera badrum och bara sätta vita plastlock för. Är detta rimligt när man betalt 5,5 miljoner till dom? Har vi inte rätt att kräva ersättning för hållen för det är trots allt dom som borrat håll utan att säkerhets ställa att varan är tillgänglig. Någon som varit med om liknade och hur det slutade?

i övrigt vill jag strakt avråda för att bygg med Dast Stenhus, första kontakten med Mikke, var kanon men så fort man skrivit på kontraktet försvinner servicen, och dom börjar lura till sig pengarna på tillvalen, och du är låst till att köpa allt via dom. Enbänkskiva som kostar 70000:- för privatperson tar dom 150000:-, vitvarorna lägger dom på ca 5000:- per vara i påslag. Och dessa priser är inget du får se i förrväg dom hänvisar bara till sina prislister, och när man vill se prislistorna så får man inget svar.
Det var nog det dummaste hag sett på länge och idiotargument från byggfirman. Hur i hlvt kan man stå och borra upp hål utan att veta måtten på grejorna. Att grejor utgått är visst deras problem. Om dom är så jävla dumma att dom inte har materialet på plats innan håltagning så får dom skylla sig själva, det ska inte du som kund bära hundhuvudet för. Hur skulle det se ut om man beställer ett hus och får svaret att modellen har utgått så man sätter upp ett tält istället? Nej, håll inne rejält ned pengar och kräv att dom återställer fadäsen. Vik inte en tum.
Jag har sagt det förr, man är sämre skyddad för strul när man bygger/köper kåk än löper ett par byxor.

• Gilla
shtob och 16 till
  • Laddar…
Om man kräver ensamrätt att tillhandahålla utrustningen, och med påslag, så borde man stå för risken. De borde såklart tagit hem utrustningen innan de kaklade.

• Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Tycker TS ska använda entreprenörens tidigare argumentation mot dom.

Om det tidigare varit omöjligt att själv tillhandahålla egna produkter eller liknande utan att allt kategoriskt skulle gå via entreprenören med deras påslag och så även med detta faller det på entreprenören att lösa detta enligt avtalat. Dvs om en avtalad produkt utgått och inte kan tillhandahållas får en likvärdig lösning tillhandahållas. Om det inte kan erbjudas ska skäligt prisavdrag gälla. Avdraget är då inte bara för produkten utan den kompletta leveransen som avsågs, dvs fast monterad snygg handdukstork utan synliga hål i kaklet.

Det går inte bara hävda vikten av inköp och ansvar via entreprenören när det passar endera part utan det gäller i båda vägar.

TS stå på dig och låt entreprenören ta fram olika förslag på lösning till diskussion. Tills dess innehåller du skälig ekonomisk summa. Var inte oresonlig men var tydlig med vem som har bollen och ansvar.

• Gilla
shtob och 14 till
  • Laddar…
Jag är inte riktigt med på vad problemet ?
Är det så att Dast vägrar kompensation pga detta ?

För det bör väl gå att lösa med en apparatdosa (för våtrum) och sladd till handdukstorken.
Visst hade det kanske varit snyggare med helt integrerade handdukstorkar, men ibland blir det ju inte exakt som man har tänkt sig av massa olika anledningar.
Det viktiga då är ju att ni får behålla tillräckligt med pengar för nya handdukstorkar, installationen och en sänkning eftersom de inte blev integrerade ?

Att göra om hela badrummet för detta tror jag de flesta inkl om det går så långt som en tviost, skulle anse orimligt. Ett avdrag + betalt för en annan lösning tror jag är det rimliga utfallet.
Och skulle ni sen kunna få tag i de som passar (i sommar tex) så kan ni ju behålla de pengarna ni fick för "en sämre lösning" till att fixa lite annat (som ni nog även efter besiktningen) kommer upptäcka :)

• Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
P
vi fick ett pris på ett startpaket, men sen när vi ville ändra kök och vitvarorna då började pristilläggen som inte var rimliga.

Dom hävdar att dom har ryggenfri för att dom kan inte hjälpa att den utgått. Medans vi hävdar att då är det dumt att borra håll. Dom säger att så gör alla för man ska dra el m.m dom säger att det inte går att bara byta ut plattor utan att badrummen måste göras om viket dom också vägrar. Tror hållen är rätt så stora och totalt 8 st. Tror dom laddat ner manualen från svedbergssida för att få måtten. Jag vill verkligen inte leve med håll i väggen med plastlock för, känns inte säkert när man har barn. Jag är beredd att ta detta vidare då det känns helt sjukt om dom kan ha rätt i detta.....
De kan ju aldrig påstå att varje handdukstork behöver 4 el-anslutningar.
Att borra ett hål och dra dit en kabel hade kanske varit logiskt även innan man har fått handdukstorken levererad.

P
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Tror skon klämmer i att dom gjort fel. Normalt släpper man bara ut slangen som sen ansluter mot handdukstorken men dom har ju monterat A dosor ist. Aldrig sett en handdukstork som ska anslutas till dosa.
Vi installerade en handdukstork från Smedbo som kan monteras över en apparatdosa alternativt med utanpåliggande kabel, så det finns.

Har också Smedbos modell som monteras utanpå dosa.

• Gilla
ThorbjörnH
  • Laddar…
Nu är det ju viss prisskillnad på ett hus från Dast och ett från Smålandsvillan.

Dast vill väl kalla sig premium och är prissatt därefter, att då behöva acceptera doslock eller andra enklare lösningar i sitt nya svindyra badrum har jag full förståelse att man inte är intresserad av.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.