Fast det spelar väll egentligen ingen roll om det hade nämnts i säljarens besiktning eller inte, det ingår ju i er undersökningsplikt att kolla upp allt (som görs via en bes av köparen).

Man kan väl iofs "köpa in sig" på säljarens besiktning har jag för mig, annars är ju inte den ett dugg värd, det är ju som sagt inte er besiktning.

Väldigt lurigt dehär men säljarbesiktning för oss nya och okunniga, jag fullföljde inte heller min undersökningsplikt vid köp av vårat hus, på grund av okunskap.

S fredrikskrea skrev:
Men ärligt, har jag ett case? Eller skall jag tänka att sånt här händer en gång vart 20e år, dränera trädgården och vara glad?
I detta fall tror jag du får se över marken och åtgärda det så gott det går. De mängder regn som kommit kanske gör din tomt till ett blöthål som har svårt att leda bort vatten.

Men prata med säljaren och fråga om dom haft samma problematik. Är dom snälla kanske dom hjälper dig på något sätt men dom har egentligen ingen skyldighet till det. Dock ska man komma ihåg att det finns väldigt snälla och hjälpsamma människor som faktiskt hjälper dig☺

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det är nog som sagt ovan att du får försöka lösa detta utan ekonomisk ersättning. Det kanske hade gått att få det till dolt fel, men med förutsättning att ni hade gjort en besiktning och ingenting hade noterats där.

Men som du säger så ser det ut att varit ett tidigare problem och då kan man anta att säljarens besiktning är felaktig? Är det okej med felaktig information vid husförsäljning? Det kan du kanske lyfta med mäklaren och se va du får för svar, som Holmberg skriver så kanske mäklaren då är snäll och hjälper till på bästa sätt.

Besiktningsprotokollet man får på visningen är bara "säljsnack" och tyvärr inte att lita på. Inte heller något underlag för köparen vid ev fel.

Man måste köpa in sig på kontraktet isåfall, fast bäst är nog alltid att anlita en besiktningsman och göra en egen besiktning!

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Jag tycker det låter som ett väldigt svagt case, tyvärr. Det ska nog sitta några riktiga mjukryggar i andra änden av caset om du inte skall behöva stånga dig helt blodig. Bara själva faktan att det idag redan sitter någonting som avleder vatten ur grunden tyder ju starkt på att här har du som köpare en viktig roll att kolla ingående på detta.
Men jag har aldrig processat något liknande själv så jag kan ha fel. Men om jag varit du hade jag inte lagt för många timmar med juristen på detta. Ta en snabb kontakt och få ett omdöme vad de tror. Men kolla med några olika. Juristerna behöver ju även dem ta på sig en säljarroll i detta och därmed kanske är lite överoptimistiska i ett tidigt skede.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nanny Fine
D Deathtrip2000 skrev:
Har du inte gjort någon egen överlåtelsebesiktning, dvs en som du själv har betalat för?
Jag tror inte att du kan reklamera säljarens besiktning, eftersom du inte är uppdragsgivare.
Jo, det kan man.

• Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
D Deathtrip2000 skrev:
Har du inte gjort någon egen överlåtelsebesiktning, dvs en som du själv har betalat för?
Jag tror inte att du kan reklamera säljarens besiktning, eftersom du inte är uppdragsgivare.
Säljarbesikning har köparen möjlighet att köpa in sig på om inte det har ändrats.

S fredrikskrea skrev:
Är ny medlem, hoppas detta är rätt forum.

Har köpt hus via fastighetsbyrån, hus från 1971. Enplans med krypgrund, även med anticimex krypgrundsavfuktare.

Har bott där en månad och märker på julaftonskväll, massor med vatten i krypgrunden. Blev ingen rolig helg. Detta är i halland, många har haft problem med översvämmningar, både villaägare och bönder. Grunden var torr i början på december, då var hantverkare där och stängde av vatten och avlopp till ett av badrummen.

Nu är det hög grundvattennivå i området, även om jag pumpar ut vattnet så kommer det nytt, minskar sakta men säkert. Problem med att göra av med dagvattnet i området.

Och poängen, säljaren köpte överlåtelsebesiktning som gjordes av anticimex. De gör så i stället för att ställa frågor/frågeformulär från säljaren. Besiktningen såg ut att vara noggrann, krypgrunden noterades, flera saker om fukthalt, men att den var under kontroll och att krypgrundsavfuktaren var bra att ha i det här fallet. Såg ingen anledning att ifrågasätta detta.

Min tanke sedan i mellandagarna var att ringa till anticimex för att få hjälp med krypgrundsavfuktaren. Den stod ju under vatten. Frågade även tidigare ägare om detta hänt tidigare, så var inte fallet. Frågade anticimex om det fanns dokumentation från installationen. Han skickade bilder, se nedan. Jag har lagt till pilarna.

När jag ser bilderna så ser jag klart och tydlig. Där är vatten, där har varit vatten, sannolikt att det kommer att komma vatten igen. Jag tänker att en vaken besiktiktningsman borde sett detta. Han borde även noterat frigolit i krypgrunden, tecken på att någon lagt ned frigolitbrickor för att krypa på en blöt krypgrund. Jag hade viljat veta detta. "Här finns en risk", "åtgärd krävs".

Jag tänker för det första att anticimex skall hålla på med skadedjur, inte byggbesiktningar. Sen undrar jag hur jag skall tackla problemet. Jag tänker att jag 1, bör dränera hus och trädgård. 2. jag har betalt för mycket för huset. 3. Skall jag reklamera besiktningen till anticimex, eller skall jag anmäla till dolda fel försäkringen för det som jag tycker att besiktningsmannen borde sett.

Tacksam för all input//Fredrik
S fredrikskrea skrev:
Är ny medlem, hoppas detta är rätt forum.

Har köpt hus via fastighetsbyrån, hus från 1971. Enplans med krypgrund, även med anticimex krypgrundsavfuktare.

Har bott där en månad och märker på julaftonskväll, massor med vatten i krypgrunden. Blev ingen rolig helg. Detta är i halland, många har haft problem med översvämmningar, både villaägare och bönder. Grunden var torr i början på december, då var hantverkare där och stängde av vatten och avlopp till ett av badrummen.

Nu är det hög grundvattennivå i området, även om jag pumpar ut vattnet så kommer det nytt, minskar sakta men säkert. Problem med att göra av med dagvattnet i området.

Och poängen, säljaren köpte överlåtelsebesiktning som gjordes av anticimex. De gör så i stället för att ställa frågor/frågeformulär från säljaren. Besiktningen såg ut att vara noggrann, krypgrunden noterades, flera saker om fukthalt, men att den var under kontroll och att krypgrundsavfuktaren var bra att ha i det här fallet. Såg ingen anledning att ifrågasätta detta.

Min tanke sedan i mellandagarna var att ringa till anticimex för att få hjälp med krypgrundsavfuktaren. Den stod ju under vatten. Frågade även tidigare ägare om detta hänt tidigare, så var inte fallet. Frågade anticimex om det fanns dokumentation från installationen. Han skickade bilder, se nedan. Jag har lagt till pilarna.

När jag ser bilderna så ser jag klart och tydlig. Där är vatten, där har varit vatten, sannolikt att det kommer att komma vatten igen. Jag tänker att en vaken besiktiktningsman borde sett detta. Han borde även noterat frigolit i krypgrunden, tecken på att någon lagt ned frigolitbrickor för att krypa på en blöt krypgrund. Jag hade viljat veta detta. "Här finns en risk", "åtgärd krävs".

Jag tänker för det första att anticimex skall hålla på med skadedjur, inte byggbesiktningar. Sen undrar jag hur jag skall tackla problemet. Jag tänker att jag 1, bör dränera hus och trädgård. 2. jag har betalt för mycket för huset. 3. Skall jag reklamera besiktningen till anticimex, eller skall jag anmäla till dolda fel försäkringen för det som jag tycker att besiktningsmannen borde sett.

Tacksam för all input//Fredrik
Snabbt svar (har inte läst hela)
Avfuktare i grund är som att pumpa en båt som läcker....
Går det att påvisa att det var torrt i grunden vid tillträde?
Det är bjälklaget som ska skyddas från fuktskador och dålig lukt.

Lätt att påminna om i efterhand.
Beställ alltid en egen besiktning och var med vid på plats vid besiktningen.
Ett bra tillfälle att se hela byggnaden och få förståelse för byggtekniken, funktion och var du ska ha koll på läget.

Som Holmberg skrev så tror inte jag inte heller att du har ett case. Du har undersökningsplikten när du är köpare. Du kan köpa en egen besikting för att lägga över det ansvaret på någon annan, men säljarens besiktning är inte ”din”. Dolt fel kan det aldrig bli eftersom krypgrunden verkar vara tillgänglig. Det är dessutom en riskkonstruktion. Jag gjorde en egen besiktning när jag köpte mitt hus (som redan var besiktigat).

Sen att huset är för dyrt är väl tyvärr du som räknat lite fel. Huset har ju en krypgrund med avfuktare, vilket du borde räkna med med i kalkylen.

Tyvärr :(

S fredrikskrea skrev:
När jag såg vattnet nyårsdagen, som nästan var uppe i golvplankorna så tänkte jag, "detta måste hänt förut". Och när jag ser bilder från 2015 så tycker jag att det är tydliga tecken på att det faktiskt hänt förut.
Men menar du att vattnet gick nästan upp till blindbotten?!

Tyvärr finns faktisk risker att köpa ett hus, och det gäller både gamla som nya. Mot vissa saker kan man försäkra sig (t ex genom en egen besiktning) men inte mot alla. Och även en besiktning kan inte uppdaga en tillfällig översvämning.
Förvänta dig ingen hjälp av vare sig mäklare eller säljare, det är dom knappast skyldiga till. I bästa fall kan säljaren upplysa dig om misstänkta vattenflöden på tomten, dagvattenledningar, mm.
Gräv en pumpgrop i krypgrunden och köp en dränkpump för ett par tusenlappar. Hitta ett ställe dit du kan pumpa vattnet (inte kommunalt avlopp) och då kommer du långt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har du en lägre punkt på tomten än där huset står? Dränera vattnet till en brunn som du gräver ner där. Eller gräv en pumpgrop i krypgrunden rentav. Finns en massa trådar här där folk haft liknande problem att hantera.

Tvåa på bollen :)

A
Jag har bråkat med Anticimex bär vi köpte hus. Men då hade jag anlitat dom och betalat för besiktningen. Dom är inge roliga att ha att göra med och det var mycket strul innan vi fick ersättning. Har du inte köpt in dig på besiktningen som säljaren gjort har SU nog väldigt lite att hämta. Och räkna med att Anticimex kommer att låta det gå upp i rätten.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Om det (som jag läser TS första inlägg) står i protokollet att det kan förekomma fukt i källaren och att avfuktaren behövs skulle jag säga att det inte finns något case.

Hade det uttryckligen stått att fuktproblem var avhjälpt genom installation av avfuktare hade det kanske varit en annan sak. Då hade man kunnat hävda att det var en utfästelse om att ett specifikt problem var åtgärdat (lite som att undersökningsplikten av taket skulle minska om det stått tak bytt -16).

Hur det är formulerat i prospektet spelar alltså roll, men normalt faller det här inom köparens undersökningsplikt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack för alla svar och engagemang. Jag är väldigt nöjd och tacksam//fredrik

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.