36 379 läst · 303 svar
36k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
Det där är inte helt sant, när bilen är konstruerad är viktigare än hur mycket den väger. Se detta klipp när en liten Renault fullkomligen pulveriserar en Volvo 940, och då är ändå filmen 13 år gammal.Magnus Filip skrev:De flesta kombinationer faller utanför ditt resonemang tyvärr. Nettovikten! Skall inte köpa en småbil alls. Förutom att de är för trånga och bullrar gillar jag inte dem ur säkerhetssynpunkt. Får man kontakt med en lastbil mosas man lättare. Med en större bil klarar man sig bättre. Säkerhet är nummer 1 oavsett om kostnaden är högre tycker jag, inom rimliga gränser förstås. Hur tänker man när man klämmer in en hel familj och drar iväg på vägarna och långkör i en Huyundai i10 eller nåt?
Allright, *allt* jag skriver är fel utan att skriva vad jag har fel i. Och du "vet" bäst för du har kopierat en text och det gör givetvis att du vet bäst. Grattis! Är det så enkelt?MathiasS skrev:nej nu skriver jag på en ipad, då blir det kortare. När jag lär dig reglerna för släpvagnar så är det viktigare att det blir korrekt så då satt jag vid ett riktigt tangentbord.
jag tittade just på dina inlägg om släpvagnsregler, faktum är att *allt* du sagt är lite fel, så antingen läser du min förklaring ovan igen eller så får du ta fram körkortsboken på nytt.
940 är en över 30 år gammal konstruktion. Eller 40 år gammal då den mer eller mindre än en stylad 740.Raskus skrev:
Bäst är väl att knoppa nu. Det blir värre och värre. Godnatt!
TS ska förmodligen inte köpa en 1990-talsbil, utan helt ny bil, så jämförelsen bör göras mellan två sådana. Skillnaden när det gäller säkerhet mellan en liten och stor bil blir förmodligen mindre då, men knappast försumbar.Raskus skrev:
Videon är annars en ögonöppnare för den som funderar på att köpa en stor, gammal, bil.
Förvisso, men detta har inget med min fråga att göra. Raskus Halkat in på ett bananskal här?P pmd skrev:TS ska förmodligen inte köpa en 1990-talsbil, utan helt ny bil, så jämförelsen bör göras mellan två sådana. Skillnaden när det gäller säkerhet mellan en liten och stor bil blir förmodligen mindre då, men knappast försumbar.
Videon är annars en ögonöppnare för den som funderar på att köpa en stor, gammal, bil.
Så är det, jag reagerade endast mot att det skulle vara direkt vansinnigt att åka runt i en i10 när det kryllar av äldre schabrak på vägarna, som bevisligen är farligare att krocka med.P pmd skrev:TS ska förmodligen inte köpa en 1990-talsbil, utan helt ny bil, så jämförelsen bör göras mellan två sådana. Skillnaden när det gäller säkerhet mellan en liten och stor bil är förmodligen mindre idag, men knappast försumbar.
Videon är annars en ögonöppnare för den som funderar på att köpa en stor, gammal, bil.
Jämför man nytt mot är nytt skulle jag också föredra att sitta i den tyngre bilen, förutsatt att man krockar med en annan personbil.
Mot fast föremål blir saken en annan, se Lady Di som omkom i en S-klass
Galet att så många kör omkring i kassa rosthögar.Raskus skrev:Så är det, jag reagerade endast mot att det skulle vara direkt vansinnigt att åka runt i en i10 när det kryllar av äldre schabrak på vägarna, som bevisligen är farligare att krocka med.
Jämför man nytt mot är nytt skulle jag också föredra att sitta i den tyngre bilen, förutsatt att man krockar med en annan personbil.
Mot fast föremål blir saken en annan, se Lady Di som omkom i en S-klass
Inte en S klass hjälper Utan säkerhetsbälte i hög fart smack in i en betongpelare. Det blir mos
Du har ju i tråden tydligt deklarerat att det var viktigt att alla kunde dra släpvagnen och då är det inte (bara) max dragvikt som styr utan också vilken behörighet du har. Behörigheten avgör vilken maximal sammanlagd totalvikt kombinationen får ha och blir därför avgörande för vad du öht får koppla på kroken. Det kommer dessutom vara den begränsande faktorn i de flesta fall, pga hög totalvikt på bilen.Magnus Filip skrev:
Resten av tråden har tydligt visat att det kanske inte var så enkelt eftersom reglerna inte fastnade alls. Men, då kanske utgångspunkten för diskussionen kan vara att alla har BE som kör din bil då, så blir släpvagnsfrågan enklare.Magnus Filip skrev:
Nej, bilar har ingen specificerad maximal totalvikt för släp, bilar har en maximal dragvikt angiven i regbeviset och detta avser en bruttovikt. Bruttovikt=tjänstevikt + last för ett släp.Magnus Filip skrev:
Förutom att det inte finns något som heter nettovikt (och det har det aldrig kallats förövrigt) så tillåter inte BE någon överskriden brutto/nettovikt. Bruttovikten får aldrig vara mer än bilens maximala dragvikt. Däremot får släpets totalvikt vara högre än bilens maximala dragvikt, men det är ju en helt annan sak.Magnus Filip skrev:
Med B är det totalvikten som begränsar, inte bruttovikten ("nettovikten"), även med tomt släp. Dvs, det är behörigheten som begränsar sammanlagda totalvikten till 3500kg. För alla behörigheter gäller sedan att bruttovikten får vara upp till maximal dragvikt för bil eller maximal last på släpet (för släpet tjänstevikt + last).
Som jag förklarade i mitt lingvistiskt korrekta inlägg - du behöver alltid göra två kontroller:
1. Har jag behörighet för kombinationen av bil och släp (här tittar du på totalvikten endast)
2. Hur mycket får jag lasta? Max last för släp respektive bil avgör och här mäts faktisk vikt, bruttovikt. Samma för alla behörigheter B, B96 och BE.
Nej, helt fel som sagt. Förr var det inte strikt totalvikt. Då blandade man in tjänstevikt också. NU är det endast totalvikten som avgör om du får koppla på ett släp och sedan är det bilens och släpets kapacitet som styr hur mycket du får lasta.Magnus Filip skrev:Nja, inte som jag ser det. Reglerna ändrades för några år sedan. Förr var det strikt totalvikt för släp. Inte idag. Bara nettovikt är viktig med bara B kort. Du kan kolla själv med kalkylatorn på Transportstyrelsen. Pilla en del där så ser du själv.
Tror jag har riktigt bra koll för vi har gått igenom detta på jobbet så att ingen skall råka köra olagligt av misstag.
Det är inte bara nettovikt som är viktigt med B. Det vi kallar bruttovikt behandlas lika för alla behörigheter men för B (och B96) har du också en totalviktsbegränsning som avgör om du öht får koppla på släpet.
Du har alltså inte "riktigt bra koll".
Nej som du ser ovan där jag klippt in alla dina uttalanden om släpvagnsvikt så stämmer det inte som du skrev trots att det var kortare. Det var kortare men också fel.Magnus Filip skrev:
Du kan förstås googla och söka på min text och du kommer se att den inte finns på någon annan websida än i mitt inlägg här på byggahus. Jag skrev den bara för dig (även om det verkar ha varit förgäves).Magnus Filip skrev:
Jag skulle säga att det aldrig hetat "nettovikt". Totalvikt, tjänstevikt, bruttovikt, tågvikt är de namn som använts de senaste 50 åren.Magnus Filip skrev:
Nu har jag rad för rad förklarat varför allt var fel. Varsågod!Magnus Filip skrev:
...och detta var också samtliga inlägg du gjort om släpvagnsvikter och som du ser var faktiskt allt fel.
Jag tror de flesta har uppdateringar OTA numera. Det känns inte så viktigt eftersom man redan tidigare fick uppdateringar så fort bilen var på verkstad. Förmodligen var Tesla tvungna att ha det eftersom de från början hade buggig och outvecklad mjukvara.P pmd skrev:
Ja, här är Tesla helt klart i framkant. Jag har länge funderat på att skaffa en dashboard cam, men nästan alla bilar idag har redan en inbyggd kamera. Varför kan man inte spara dessa bilder? Rent teoretiskt behövs bara ett USB-minne och lite mjukvara.P pmd skrev:
Bra fråga. Själv tror jag alla aktörer har långt kvar innan man kan sätta sig i baksätet. Jag tror vidare att dagens sensorer på en Tesla inte kommer räcka för full självkörning och därmed kommer du i vilket fall behöva köpa en ny bil då teknologin är mogen.P pmd skrev:
Mycket bra fråga. Det kostar mycket för miljön att bryta råvaror och tillverka batterier. Det måste jämföras med bensinen till en bensinbil. Väldigt, väldigt grovt kan man säga att ett batteri har betalat sin miljöbelastning (räknat i koldioxid) då bilen färdats 100 gånger sin maximala räckvidd på batteridrift. Detta jämfört med en bensinbil och att man laddar med Svensk el som nästan är koldioxidfri. För en elbil med 50 mils räckvidd innebär det alltså 5000 mil vilket tar 2 eller 3 år för en medelsvensson.P pmd skrev:
Min tidigare bil, Outlander PHEV, tömde batteriet 2 ggr per dag så det batteriet hade betalt sig miljömässigt på ett kvartal. Min nuvarande RAV4 har dubbelt så stort batteri så för den tar det ett halvår.
En grov jämförelse mellan en elbil och min RAV4 kanske innebär att RVA4 behöver 3000 eller 4000 mil på bensin för att bli lika miljöbelastande som elbilen. På det viset jag kör kommer jag aldrig någonsin i närheten av så mycket bensindrift. Min gamla Outlander körde jag nog mellan 100 och 200 mil per år och jag räknar med att hamna mellan 50 och 100 mil per år med RAV4.
En korrekt använd laddhybrid kommer i 99% av fallet vara mer miljövänlig än både en bensinbil och en elbil. Om alla med daglig laddmöjlighet skulle skaffa en laddhybrid idag så skulle en rimlig produktion av biobränslen kunna räcka till 100% av bränslebehovet till personbilsflottan. Helt plötslig skulle all biltrafik bli fossilfri.
Det skulle ta ca 10 ggr så lång tid för alla att köpa elbilar eftersom de kräver 10 ggr så mycket batterier vilket är den trånga sektorn just nu.
Jag valde som sagt laddhybrid men vad många missar i "släpvagnsdebatten" är totalvikten på 3500 kr för bil plus släp och att det är bilen totalvikt (max.vikt) som beräknas!
Elbilar, och framförallt laddhybrider, väger mycket mer än en motsvarande dito utan batterier.
Min BMW X5 45e har t.ex. totalvikt på 3150 kg vilket då endast lämnar 350 kg för släpet på ett B kort. Jag tror väldigt många missar det och gladeligen kör 750 kg släp med B körkort.
Du måste alltså i princip ha utökat B, ett E eller C körkort för att överhuvudtaget kunna lägga en släpvagn på en BMW X5 45e!
Elbilar, och framförallt laddhybrider, väger mycket mer än en motsvarande dito utan batterier.
Min BMW X5 45e har t.ex. totalvikt på 3150 kg vilket då endast lämnar 350 kg för släpet på ett B kort. Jag tror väldigt många missar det och gladeligen kör 750 kg släp med B körkort.
Du måste alltså i princip ha utökat B, ett E eller C körkort för att överhuvudtaget kunna lägga en släpvagn på en BMW X5 45e!
mjae nu låter det som att du missat regeln för lätta släp Anders. Du får alltid dra ett lätt släp även bakom en 3500kg bil på B. Väger släpet mer än 750 måste du dock addera totalvikterna.anders07 skrev:Jag valde som sagt laddhybrid men vad många missar i "släpvagnsdebatten" är totalvikten på 3500 kr för bil plus släp och att det är bilen totalvikt (max.vikt) som beräknas!
Elbilar, och framförallt laddhybrider, väger mycket mer än en motsvarande dito utan batterier.
Min BMW X5 45e har t.ex. totalvikt på 3150 kg vilket då endast lämnar 350 kg för släpet på ett B kort. Jag tror väldigt många missar det och gladeligen kör 750 kg släp med B körkort.
Du måste alltså i princip ha utökat B, ett E eller C körkort för att överhuvudtaget kunna lägga en släpvagn på en BMW X5 45e!