66 372 läst · 49 svar
66k läst
49 svar
Tvätta altan och trädäck på rätt sätt
Tänk vad olika det kan vara, jag tycker att du borde reagera på du har köpt 2 olika produkter. Men alla väljer ju själva om man vill skylla på någon annan eller om man vill ta på sig ansvaret själv.Levha skrev:Jag har av misstag fått 1 burk tätningskitt istället för 2 burkar tjära som ska användas när man gör ”roslagsmahogny”. Balsamterpentin, linolja o tjära är ju det man använder när man blandar själv. Köpte allt på biltema och sa även vad det skulle användas till men säljaren reagerade inte på att, den ena burken var tätningskitt vilket jag tycker han borde ha gjort då, många köper dessa produkter för att själva göra roslagsmahogny till altaner.
Tycker trots allt att säljaren borde sett att det var 2 olika produkter när jag köpte 2 av allt annat också.
tror inte de skurar med grönsåpa som artikeln förespråkar utan fetare sortZinkadus skrev:Artikeln bör uppdateras med den absolut bästa rengöringen och underhållet av en träaltan; Såpa.
Enkelt, miljövänligt och luktar gott.
Eller läs artikeln innan
"Tvätta trädäck som inte är målat
Följande är tvättprocessen för obehandlad trall, oljebehandlad trall, tryckimpregnerad trall, hardwood och sibirisk lärk - i princip alla trädäck som inte är målade.
1a. Vid normal smutsmängd: Använd skurborste och skura med vanlig grön såpa och vatten på trallen"
Edit:men videon var bra och informativ (jag har alltid använt såpa)
sådär ska det se ut tycker jag!H Husdröm10 skrev:
jag har sioo på min altan.H halindgren skrev:
Jag kör med en tryckspruta varje vår fylld med vanlig 12%ig ättika från Willys märke Eldorado.
Spruta på för ett par dagar sedan. Efter regnet är allt den gröna påväxten borta.
Billigt o bra. Gör likadant varje år. Funkar perfekt.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer
funkar det med ättika om man har gräsmatta som ansluter till trädäcket eller blir mattan ledsen?Nillenn skrev:
har läst någonstans att träet inte mår bra av ättika. Att syran skadar träet.
Eftersom artikeln berör grön tryckimpregnerat finns det intresse (troligtvis ej) för hardwood eller andra träslag? Jag har en hel del matnyttigt att kunna dela med mig av ang krafttvätt ( vilket inte ens tas upp). Bara att skicka PM!
vad är det för trall?H Husdröm10 skrev:
Ett annat sätt att förlänga trädgård varaktighet är att köpa billig äkta linolja och värma oljan i vattenbad till 70 gr.Redaktionen skrev:
Det är som att stryka ut vatten på trädäcket en varm sommardag.
Varning för bygghandel och deras "träoljor", de består mest av lösningsmedel.
Ha det gott i sommar.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
trädäcket.sleven08 skrev: