Ingen fara tror jag bara det blir gjort i år!
 
Jag är nyfiken på vilket sätt man kan slipa bort skyddet på en tryckimpregnerat trall enligt artikeln?
Vilket skydd pratar man om och hur/varför påverkas det av slipning?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
L lassebrun skrev:
Jag är nyfiken på vilket sätt man kan slipa bort skyddet på en tryckimpregnerat trall enligt artikeln?
Vilket skydd pratar man om och hur/varför påverkas det av slipning?
Ja. Det här är oklart. Självklart är trallen tryckimpregnerad rakt igenom förutom möjligen kärnveden.
 
Levha skrev:
Jag har av misstag fått 1 burk tätningskitt istället för 2 burkar tjära som ska användas när man gör ”roslagsmahogny”. Balsamterpentin, linolja o tjära är ju det man använder när man blandar själv. Köpte allt på biltema och sa även vad det skulle användas till men säljaren reagerade inte på att, den ena burken var tätningskitt vilket jag tycker han borde ha gjort då, många köper dessa produkter för att själva göra roslagsmahogny till altaner.

Tycker trots allt att säljaren borde sett att det var 2 olika produkter när jag köpte 2 av allt annat också.
Tänk vad olika det kan vara, jag tycker att du borde reagera på du har köpt 2 olika produkter. Men alla väljer ju själva om man vill skylla på någon annan eller om man vill ta på sig ansvaret själv.
 
  • Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
Zinkadus Zinkadus skrev:
Artikeln bör uppdateras med den absolut bästa rengöringen och underhållet av en träaltan; Såpa.
Enkelt, miljövänligt och luktar gott.

Eller läs artikeln innan :rolleyes:
"Tvätta trädäck som inte är målat
Följande är tvättprocessen för obehandlad trall, oljebehandlad trall, tryckimpregnerad trall, hardwood och sibirisk lärk - i princip alla trädäck som inte är målade.
1a. Vid normal smutsmängd: Använd skurborste och skura med vanlig grön såpa och vatten på trallen"

Edit:men videon var bra och informativ (jag har alltid använt såpa)
tror inte de skurar med grönsåpa som artikeln förespråkar utan fetare sort
 
M mugatu skrev:
tror inte de skurar med grönsåpa som artikeln förespråkar utan fetare sort
Tror att det kan vara linsåpa, det använder jag med ett gott resultat. Har provat båda, linsåpan är bättre, fast dyrare.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H Husdröm10 skrev:
[bild]
Hej, har skurat med grönsåpa och ”såpat” 8 av 10 år, senaste 2 åren med linoljesåpa. Dyrare men mer effektivt och mkt miljövänligt. 1 gång per år. Nu är det snart dax igen. Kan verkligen rekommendera detta. Har aldrig använt högtryckstvätten. Värt att pröva tycker jag!
Husdröm10
sådär ska det se ut tycker jag!
 
H Husdröm10 skrev:
Tror att det kan vara linsåpa, det använder jag med ett gott resultat. Har provat båda, linsåpan är bättre, fast dyrare.
Jag kör med gysinges såpa. Tycker det är en smidig produkt då den funkar till både behandling och vanlig rengöring beroende på doseringsmängden.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H halindgren skrev:
Och om man har behandlat med SIOOx?
Hur rengör man det, har för mig att man inte ska ta såpa. Sioo säljer en dyr ”underhålltvätt” men det måste finnas billigare och lika bra lösningar?
jag har sioo på min altan.
Jag kör med en tryckspruta varje vår fylld med vanlig 12%ig ättika från Willys märke Eldorado.
Spruta på för ett par dagar sedan. Efter regnet är allt den gröna påväxten borta.
Billigt o bra. Gör likadant varje år. Funkar perfekt.
 
  • Gilla
J.perzzon
  • Laddar…
Nillenn Nillenn skrev:
jag har sioo på min altan.
Jag kör med en tryckspruta varje vår fylld med vanlig 12%ig ättika från Willys märke Eldorado.
Spruta på för ett par dagar sedan. Efter regnet är allt den gröna påväxten borta.
Billigt o bra. Gör likadant varje år. Funkar perfekt.
funkar det med ättika om man har gräsmatta som ansluter till trädäcket eller blir mattan ledsen?

har läst någonstans att träet inte mår bra av ättika. Att syran skadar träet.
 
Eftersom artikeln berör grön tryckimpregnerat finns det intresse (troligtvis ej) för hardwood eller andra träslag? Jag har en hel del matnyttigt att kunna dela med mig av ang krafttvätt ( vilket inte ens tas upp). Bara att skicka PM!
 
A
H Husdröm10 skrev:
[bild]
Hej, har skurat med grönsåpa och ”såpat” 8 av 10 år, senaste 2 åren med linoljesåpa. Dyrare men mer effektivt och mkt miljövänligt. 1 gång per år. Nu är det snart dax igen. Kan verkligen rekommendera detta. Har aldrig använt högtryckstvätten. Värt att pröva tycker jag!
Husdröm10
vad är det för trall?
 
A
Redaktionen Redaktionen skrev:
Har du en altan eller trädäck hemma? Johan Fröbel, expert på trä, förklarar hur du går tillväga för att vårda trädäcket på bästa vis.

Du kan läsa artikeln här: Tvätta altan och trädäck på rätt sätt
Ett annat sätt att förlänga trädgård varaktighet är att köpa billig äkta linolja och värma oljan i vattenbad till 70 gr.
Det är som att stryka ut vatten på trädäcket en varm sommardag.
Varning för bygghandel och deras "träoljor", de består mest av lösningsmedel.
Ha det gott i sommar.
 
A
sleven08 skrev:
Ett annat sätt att förlänga trädgård varaktighet är att köpa billig äkta linolja och värma oljan i vattenbad till 70 gr.
Det är som att stryka ut vatten på trädäcket en varm sommardag.
Varning för bygghandel och deras "träoljor", de består mest av lösningsmedel.
Ha det gott i sommar.
trädäcket.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det kan man se en bild på här,
[länk]
Hur är hållbarheten såhär en tid efter på din fönsterfärg med vattenmix?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.