66 372 läst · 49 svar
66k läst
49 svar
Tvätta altan och trädäck på rätt sätt
Och orsaken till färgmedlet är att vi konsumenter är så infernaliskt konservativa att många hellre vill ha grön såpa än gul trots att det idag är exakt samma såpa.
Från början var det råvaran som bestämde såpans färg. Såpa från hampa blev grön.
Från början var det råvaran som bestämde såpans färg. Såpa från hampa blev grön.
Jag kör linoljesåpa till allt från rengöring av trädäck till rengöring av mig själv. Svinbra.
Jaha, så kan man alltså bara lasera om med täcklasyr? Jag gillar ju möjligheterna som man har med lasyr (färg!) men har hittills undvickat att lasera eftersom att jag trodde det blir fint först och sedan fult pga att färgen slits och jag kommer inte hinna slipa ner det och måla om. Men då verkar jag ha missuppfattat?
Hej
Jag har en altan i lärk som lades för ett år sedan.
Jag tänkte köra med såpflingor, sådana som används flitigt till möbler i Danmark.
Funderade på att köra med skurmaskin. En sån som har en ca 45 cm(?) stor sliprondell, röd. Har dold skruvning.
Någon som tror detta är en bra idé? Eller blir det katastrof?
/Micke
Jag har en altan i lärk som lades för ett år sedan.
Jag tänkte köra med såpflingor, sådana som används flitigt till möbler i Danmark.
Funderade på att köra med skurmaskin. En sån som har en ca 45 cm(?) stor sliprondell, röd. Har dold skruvning.
Någon som tror detta är en bra idé? Eller blir det katastrof?
/Micke
Och om man har behandlat med SIOOx?
Hur rengör man det, har för mig att man inte ska ta såpa. Sioo säljer en dyr ”underhålltvätt” men det måste finnas billigare och lika bra lösningar?
Hur rengör man det, har för mig att man inte ska ta såpa. Sioo säljer en dyr ”underhålltvätt” men det måste finnas billigare och lika bra lösningar?
Vad ni krånglar till det
Här i byn finns en privat badstrand för oss i byn.
Bryggorna, bord och bänkar är väldigt gamla och dom slet varje vår med att skura med såpa och resultatet blev så där... och det var jobbigt.
Så kom jag med min metod som jag har använt länge på min båt med teakdäck.
Blanda vatten, mycket såpa och finkornig sand i en hink och doppa skurborsten, levangen, i hinken och skura och skölj av med vatten.
Bryggorna, bordet och bänkarna blev som nya utan att man slet ihjäl sig.
Sanden fungerar som ett fint slipmedel utan att skada träet och den lilla mängden sand som hamnar på gräsmattan skadar den inte och försvinner snabbt.
Kör samma metod här hemma... lätt som en plätt
Här i byn finns en privat badstrand för oss i byn.
Bryggorna, bord och bänkar är väldigt gamla och dom slet varje vår med att skura med såpa och resultatet blev så där... och det var jobbigt.
Så kom jag med min metod som jag har använt länge på min båt med teakdäck.
Blanda vatten, mycket såpa och finkornig sand i en hink och doppa skurborsten, levangen, i hinken och skura och skölj av med vatten.
Bryggorna, bordet och bänkarna blev som nya utan att man slet ihjäl sig.
Sanden fungerar som ett fint slipmedel utan att skada träet och den lilla mängden sand som hamnar på gräsmattan skadar den inte och försvinner snabbt.
Kör samma metod här hemma... lätt som en plätt
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 879 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 879 inlägg
@Peter2400 vad körde du för pigment i oljan för att få den fina grå färgen?
Det kan man se en bild på här,JanneJanne123 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...irke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2750964
Redaktionen skrev:
Jag har av misstag fått 1 burk tätningskitt istället för 2 burkar tjära som ska användas när man gör ”roslagsmahogny”. Balsamterpentin, linolja o tjära är ju det man använder när man blandar själv. Köpte allt på biltema och sa även vad det skulle användas till men säljaren reagerade inte på att, den ena burken var tätningskitt vilket jag tycker han borde ha gjort då, många köper dessa produkter för att själva göra roslagsmahogny till altaner. Tyvärr hade vi redan påbörjat arbetet och skulle blanda en ny omgång när jag såg att vi fått fel vara. Nu är hela altanen ”sandig” och lite kladdig
Går altanen att rädda eller måste jag lägga en ny altan?
Tycker trots allt att säljaren borde sett att det var 2 olika produkter när jag köpte 2 av allt annat också.
Produkter som diskuteras: "Balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har skurat med grönsåpa och ”såpat” 8 av 10 år, senaste 2 åren med linoljesåpa. Dyrare men mer effektivt och mkt miljövänligt. 1 gång per år. Nu är det snart dax igen. Kan verkligen rekommendera detta. Har aldrig använt högtryckstvätten. Värt att pröva tycker jag!
Husdröm10