Jarppan skrev:
1. Är inte säljaren från Eksjöhus i dina ögon?
Säljaren är troligen fristående i detta fall. Köper du en spis från Electrolux av en säljare hos Elgiganten så representerar ju säljaren Elgiganten och inte Electrolux. Samma sak gäller de flesta hussäljare. De arbetar inte för hustillverkaren utan säljer enbart deras produkter. Och så länge det inte finns några fel på själva produkten som sålts så förstår jag inte riktigt vad husföretaget skall lastas för?

Konsulten skrev:
Säljaren är troligen fristående i detta fall. Köper du en spis från Electrolux av en säljare hos Elgiganten så representerar ju säljaren Elgiganten och inte Electrolux. Samma sak gäller de flesta hussäljare. De arbetar inte för hustillverkaren utan säljer enbart deras produkter. Och så länge det inte finns några fel på själva produkten som sålts så förstår jag inte riktigt vad husföretaget skall lastas för?
I det här fallet så är säljaren anställd av Eksjöhus.
Alltså som om elgiganten killen skulle vara anställd av elektrolux, och han säljer sin tvättmaskin till dig på pappret för 2.000 men när du ska betala så kostade den 2.500 kr.  ;) Bör man då inte frågasätta både säljare och elektrolux vad dom hålls med?

Jarppan skrev:
I det här fallet så är säljaren anställd av Eksjöhus.
Ahh, då hade jag missförstått den biten. :)

Jarppan skrev:
Alltså som om elgiganten killen skulle vara anställd av elektrolux, och han säljer sin tvättmaskin till dig på pappret för 2.000 men när du ska betala så kostade den 2.500 kr.  ;) Bör man då inte frågasätta både säljare och elektrolux vad dom hålls med?
Jovisst. Tyvärr är det ju så att just fastighetsaffärer, och i synnerhet husbyggen, är väldigt speciella. Det läggs mycket ansvar på byggherren. Mer ansvar än de flesta kanske är medvetna om. Så man kan helt enkelt inte köpa ett hus som man köper andra produkter, utan det krävs ett helt annat engagemang. Kan man ju tycka vad man vill om, men det är ju bara att konstatera att så ser det ut.

Vi visste inte heller ett dugg om husbyggeri när vi drog igång processen. Men har läst, ringt runt, surfat, gått på mässor, gått på husvisningar, m.m. Tycker vi börjar få en ganska bra bild av vad det handlar om nu. Visst har det varit urbota jobbigt när man samtidigt har spädbarn och arbetar heltid, men vi har sett det som helt nödvändigt.

elin.johansson skrev:
Då borde ni begärt den! hur omedveten får man bli!
Vet du vilka remisser som ska begäras när du ska ta HB, VITA, CRP Na k. prov på sjukhuset?

elin.johansson skrev:
Så bra uttryckt! Precis vad jag ville säga men inte lyckades få till.
Har redan svarat på denna..

Inger.P. skrev:
Den kalkyl som kunden får "standard" är nog Produktionskostnadskalkylen (den man visar banken).
Ja vi har oxå bara en produktionskalkyl.

Kan börja misstänka att vissa har lite svårt at ta åt sig att vi är faktiskt bara vanliga svensson. Vi har inte tid att sitta i ett forum tid o otid för att kunna allt om allt, säger inte att det är någon minus i att kunna mycket om att bygga hus men. Vissa har en tendens att visa lite bessewisser antydningar när dom inte har all fakta, så klart i detta fall så kan man ju inte lägga fram all fakta ifall det skulle komma att tas fram i rättsliga processer.

När det gäller kalkyler så har det tagits fram (från jurister) att det fattas 3 st kalkyler för att hålla för deras del, så skulle det bli liknande situation för dom som vi bara fått en pk kalkyl så är det bara att hoppas att allt går bra hela vägen. Annars kan man hamna i liknande situation som vi och då har man den aspekten att peka på.

elin.johansson skrev:
Då borde ni begärt den! hur omedveten får man bli!
...onödigt...

Entreprenörerna har liiite annat att göra också. De kan inte hålla på och göra nya kalkyler hela tiden utan först när huset är avropat och allt är bestämt sätter de sig ner och räknar på kalaset. Därför måste man som byggherre själv uppskatta kostnaderna som kommer till vid varje val och gärna ta i lite så man hellre blir positivt överaskad. Säljarens uppskattning är bara en kvalificerad gissning.
Problemet i detta fall är ju att köparen haft svårt att uppskatta flera av de kostnader som tillkommit under byggets gång. Om entrepenören då har liiiite ;) för mycket att göra är man ju i ett sådant fall hänvisad till säljarens uppskattningar...och i detta fall verkar inte säljarens uppskattningar varit särskilt "kvalificerade".

Vad gäller Jarppans kunskaper om husbygge; visst det finns sannolikt mycket kvar att önska (kanske till och med kräva), själv hade jag krävt att vartenda ord yppat från säljarens även skulle funnits på papper. Och det må mycket väl vara så att säljaren inte (enligt lag) gjort ett enda fel, vad vet jag (har som jag sagt tidigare inte tillräckligt med information för det)....

...men om säljaren (som representant för Eksjöhus) ansvarat för såväl materialleverans och priset på denna samt kontakt med entrepenör, kontrakt med den samme och prisuppskattningar för entrepenaden så måste ju rimligtvis frågetecken inom dessa områden röra även säljaren. Om all kontakt mellan kund och entrepenör dessutom går via säljaren bör ju säljaren naturligtvis upplysa kunden om kostnader som tillkommer vid tillval, inte bara från materialen utan även från arbetet med att installera tillvalen.

Det som förvånar mig är att flera individer här på forumet med en sådan entusiasm menar att Jarppan bör bära hela skulden och i samma andetag friskriver säljaren från något som hellst ansvar. Jag hoppas (för deras egen skull) att de inte tillhör någon av de tusentals Svenskar som efter börskrashen vände sig till banker och kommissionärer med anspråk på ersättning för vidlyftiga löften och råd...för den dubbelmoralen måste vara svår att leva med... ;)

Tack för mig

Alter ego

Jarppan skrev:
så klart i detta fall så kan man ju inte lägga fram all fakta ifall det skulle komma att tas fram i rättsliga processer.
Men om inte ens alla fakta är framme hur skulle man då rimligen kunna ta ensidigt parti i en fråga som denna, där dessutom de fakta som hittills presenterats inte direkt pekar ensidigt i den riktning ni själva vill ???

De som dristar sig till att ha dubier utifrån de fakta ni själva valt att presentera kallas sedan "besserwisser" eller superdryg (fast just det uttrycket kom inte från dig) :-/
MEN vad tjänar ni egentligen på en massa hurtiga tillrop om att allt säkerligen kommer att "gå er väg" om ni bara: går till "Aftonbladet" eller "Uppdrag granskning" eller...... osv osv. när dessa hurtiga tillrop dessutom inte ens är baserade på samtliga fakta ???

Är det inte bättre att inhämta mångas åsikt i frågan, även om inte varje enskild åsikt skulle falla er på läppen, den är ju ändå en "indikator" på hur en utomstående uppfattar problemställningen och om ni sedan inte lämnat ut alla fakta här på forumet och åsikterna då riskerar att uppfattas som "oinvigda" av er så är ju det inget som ni kan lasta övriga forummedlemmar för.

Sen skulle jag bara vilja poängtera att de allra flesta av oss här på forumet är ju totalt obekanta med varandra och åtminstone jag själv har mao. inget som helst intresse eller glädje av att såra er eller göra er ledsna då jag inte känner er överhuvudtaget, utan mina åsikter i frågan får ses som en, av alla andra utomståendes, personliga tolkning av, det av dig, beskrivna problemet baserat på de fakta du själv valt att lämna ut.

MVH/Christina.

Tänkte inte kommentera denna tråd, men kan inte låta bli. för min egen del är jag helt neutral, men en tanke som slagit mig är att ska det inte gå att köpa/bygga hus om man är "komplett idiot" (därmed inte sagt att någon eller några är det) det måste väl ändå åligga säljaren av produkten att informera om vad som gäller OM SÅ BEHÖVS, jag menar när jag jobbar som entreprenör ute hos kunder så utgår jag alltid från att dom inte kan ett skit, och således får man för vissa förklara saker som för mig (och många "halvinsatta") är fullständigt självklara.

Problemet tror jag ligger i att försäljaren är rädd att förlora sin kund. Jämför med bilspekulanten som kommer in och tittar på en motorstark sportbil, säljaren står ju knappast och vurmar för dom dyra försäkringskostnaderna/servicekostnaderna/bensinnotorna/däcksbytena osv. han vill ju sälja sin produkt.

Är jag rätt ute eller ?!?!?

Jag håller med dig Christina i dina senaste två inlägg. Vi här har helt enkelt inte alla fakta. Vi kan däremot säga hur vi tycker att det ser ut, utgående från presenterade fakta. På detta sätt får Jarppan en bra bild av hur utomstående uppfattar det hela. Värdefullt även det.

;D ;D ;D Hi hii ja då är ju både jag o Inger p kompletta idioter ;D ;D ;D (hennes grund skenade ju iväg med 150.000)

AndersG skrev:
Jag håller med dig Christina i dina senaste två inlägg. Vi här har helt enkelt inte alla fakta. Vi kan däremot säga hur vi tycker att det ser ut, utgående från presenterade fakta. På detta sätt får Jarppan en bra bild av hur utomstående uppfattar det hela. Värdefullt även det.
Japp. det är det. För nu har man ju fått en bild på hur vissa tänker både med varandra och mot varandra.

Håller med falken att man har haft sina huvudskakningar under resans gång i denna tråd, samtidigt har det varit väldigt roande att se hur vissa av er tänker när det gäller andras okunskap, att gå på folk med den fakta ni har varit omotiverat dumt. (har läst dessa människors andra inlägg i andra trådar)

Hur som haver så vill jag önska er alla ett riktigt gott nytt år.

Roachen skrev:
Att vi har olika åsikter är såklart accepterat men att sedan idiotförklara varandras kompetenser är riktigt klantigt och visar bara på sin egen bristande EQ (utan att nämna någon).
Hur som helst var denna diskussion klart givande, roande och intressant och jag hoppas allt ordnar sig för Jarppan.
Jag önskar er alla ett GOTT NYTT ÅR!
:D
Håller med varenda ord. Vill bara tillägga: Som du säger EQ och IQ men framförallt PQ

byggimpert skrev:
Man ska absolut hålla en hövlig ton även där budskapet svider
Spegla denna rad mot dig själv... smaka på den.. ;)

Gott nytt år Christina

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.