Lidman skrev:
En liten fundering bara: OM det nu är så att man, när de analoga sändningarna släcks, inte har en digital mottagare, men ändå har kvar sin tv som endast alltså har en analog tuner inbyggd, men som man då använder till att titta på dvd med.

Ska man ändå behöva betala tv-avgift då? Jag har fattat det som att det, enligt Radiotjänst i Kiruna AB, inte blir någon skillnad med den digitala övergången.

Citat från www.radiotjanst.se :

"Observera att tv-avgiften inte påverkas av teknikskiftet, vilket innebär att om du innehar en tv, så ska du också betala avgift."

Detta är ju mycket märkligt eftersom man då med en analog mottagare inte kan se några tv-kanaler.

Nån annan som har reflekterat över detta?

M v h // Lidman
Intressant iaktagelse.

Problemet är nog att det kommer TV med inbyggda digitalmottagare vilket gör det svårt för dem att kontrollera. Därför gör dom de enkelt för sig.

Sen att vi medborgare finner oss i det och, glada i hågen, betalar våra räkningar utan protester, gör ju inte saken bättre.

// Lidman

T
Lidman skrev:
En liten fundering bara: OM det nu är så att man, när de analoga sändningarna släcks, inte har en digital mottagare, men ändå har kvar sin tv som endast alltså har en analog tuner inbyggd, men som man då använder till att titta på dvd med.

Ska man ändå behöva betala tv-avgift då? Jag har fattat det som att det, enligt Radiotjänst i Kiruna AB, inte blir någon skillnad med den digitala övergången.

Citat från www.radiotjanst.se :

"Observera att tv-avgiften inte påverkas av teknikskiftet, vilket innebär att om du innehar en tv, så ska du också betala avgift."

Detta är ju mycket märkligt eftersom man då med en analog mottagare inte kan se några tv-kanaler.

Nån annan som har reflekterat över detta?

M v h // Lidman
Lidman slog huvudpå spiken, enligt normal praxis ska då ingen licensavgift utgå-men vad är "normalt" i detta land. Tycker att du ska skicka detta inlägg direkt till redaktionen på PLUS (SVT-Sverker / han med soptunnan) som gör massa inslag om just digital-tv, jag längtar efter att se vad våra byråkrater har för ursäkt i detta fall-där man då är "olydig" och inte investerar...

TN-Funkis skrev:
Lidman slog huvudpå spiken, enligt normal praxis ska då ingen licensavgift utgå-men vad är "normalt" i detta land. Tycker att du ska skicka detta inlägg direkt till redaktionen på PLUS (SVT-Sverker / han med soptunnan) som gör massa inslag om just digital-tv, jag längtar efter att se vad våra byråkrater har för ursäkt i detta fall-där man då är "olydig" och inte investerar...
Jag tror banne mig att jag ska göra det och se om Sverker Olofsson tar upp det.

Ju mer man läser på Radiotjänst:s hemsida desto mer förstår man att de som har skrivit reglerna för när/var/hur man ska betala TV-avgift inte riktigt hänger med i teknikutvecklingen. Bl a står det att man ska betala avgift om man har en dvd-spelare... Lite längre ner på sidan har de lagt till inspelningsbar före. Där blev det rätt, men inte fasen ska man behöva betala avgift bara för att man har en vanlig dvd-spelare. Nån måtta får det väl ändå vara.

Nu är det ju så att de flesta faktiskt har en TV och betalar TV-avgift, men det gör det inte befogat för Radiotjänst att skriva hur korkade avgiftsregler som helst för att, på så sätt, kunna suga ut ännu mer slantar ur våra fickor. >:(

T
Jag trodde Lidman missuppfattat Radiotjänst, tills jag själv såg följande, som är rent bedrägeri:

2.Vem ska betala tv-avgift

Alla som äger, hyr eller lånar tv-mottagare ska betala tv-avgift, enligt 1§ lag om TV-avgift. Som tv-mottagare räknas sådan utrustning som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare

Kravet är solklart att det ska finnas en s.k "tuner", alltså är det HELT FEL med DVD, även om denna har inspelningsmöjlighet.

Kom igen Lidman, Soptunna gäller !!
Eller än bättre-en stor j--la container !!!

Ja visst är det sjukt >:(

Jag har då i alla fall skickat in det där till Plus nu. Det blir intressant att höra/se om de tar upp det. Vi får väl se på måndag :D

// Lidman

Reglerna blir ett lapptäcke pga alla teknikskiften som man inte förutsåg när man skapade TV-monopolet.

I stället för att rikta in sig på vilka tekniker som borde leda till betalande av en TV-avgift kanske man borde ifrågasätta företeelsen som sådan.

TV-avgift kanske egentligen hörde till en tid när staten rådde över vad som skulle kommuniceras till sina medborgare. Nu när medierna mergar så förefaller ett medium som är delvis statligt/delvis med påtvingade avgifter finansierat utbud som något förlegat. Nu kan vem som helst broadcasta på Internet. Frågan är vilket utbud man vill ha och är beredd att betala för.

Hmm...den socialdemokratiske kommunikationsminister som ville förbjuda parabolerna en gång i tiden kanske såg vartåt det barkade. Kommer någon ihåg hur argumenten för detta förslag gick? Mitt minne sviker mig.

Fast sedan har SVT en kvalitet på en del program som andra kanaler saknar men då får jag väl betala för den själv om jag vill ha den. Kanske dags att koda SVT's sändningar och skippa TV-avgift och skattesubventionering.

mvh
David

Den här tråden har ju spårat ur totalt till något slags pseudo-politiskt trams.

T
Vi kanske blev för ivriga över en moment 22 situation, vi får se om Sverker tar över dett fall.......

Angående tidigare inlägg.

Menar ni att HDTV inte kommer att stödjas av det markbundna nätet mer än för kanal 1, 2 och 4?
Samtidigt så stödjs HDTV av både CanalDigital och Viasat?

Jag håller själv på som bäst med att fundera vad jag skall köra för system....markbundet eller parabol?

Lutar nog mer åt parabol om inte markbundet klarar HDTV....hmmm....

T
Just nu sänds HDTV på Canal Digitals plattform, Viasat gör inte det. På markbunden digital TV blir det inget alls just nu, SVT "tänker" leka lite under nästa fotbolls-vm, men det betyder då att övriga SVT kanaler släcks då HDTV tar rejält med bandbredd och markbunden Digital-TV är inte utformad/planerad för detta.

Alltså måste dom då skaffa ännu en "mux", och detta ska då förhandlas med andra länder när det gäller frekvensplanering, dom brukar ta år på sig från startögonblicket, så 2007-2008 kanske, och bara i de 3 storstäderna (som nu bara har "mux 5).

När det gäller satellit så behövs det också en ny mottagare, avvakta-Canal Digital ska snart släppa en HD klar hyrbox, tror inte du vill pynta runt 5000:- för denna box nu, som säljs av MACAB.

Jag e Åf för båda system.
ska du ha BRA bild så glöm Boxer.Nu kommer jag säkert att få en hel hög på mig för att ni tycker boxer har en bra bild men inte jämfört med tex Canal Digital via parabol.
Det är inte så konstigt egentligen, boxer komprimerar sina sändnigar betydligt mer då det har mycket mindra plats i atomosfären (stavas det så :surprised: ) än satelit tv.

Jag ska lätt smälla upp en parabol till min plasma så fort jag får mitt hus.

Ps Kom ihåg att destu större tv detsu bättre signal krävs Ds

Hej,

Kan bara hålla med. Har också sattelit och boxer. Det är märkbart bättre bild mellan Canal Digital via sattelit, och deras kanaler via boxers plattform. Å detta från en som anser att det knappt är någon synlig skillnad mellan Komposit sign al och S-video, däremot är progressiv komponent rätt bra.

MEN jag använder boxern mot min projektor med ok resultat. Skillnaden är ändå så liten i förhållande till hur dåligt vanliga TV sändningar blir mot 100" så ...

• sysved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vad ska jag välja i mitt nybyggda hus? Canal Digital eller Boxer?
Min först tanke var Boxer eftersom det blir lite billigare.........tror jag. Men när man läser att det är sämre bild med Boxer börjar man ju att fundera.
Är det verkligen sämre bild med Boxer??

/P

Kan ni ge någon gradskillnad på kvalitetsskillnaden där ni även tar med marksänd analog tv.

Själv har jag kört boxer sen 2000 och tycker ju att kvaliten på min boxer digital TV bild är enormt mycket bättre än min analoga bild. Nu kör jag visserligen bara en 28" TV men tvivlar på att jag skulle få så mycket bättre bild med Canal Digital.

/Gojan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.