harry73
Förutom TV-avgift finns det också presstöd som går till tidningar för att stödja mångfalden (att det ska finnas flera olika tidningar bredvid varandra) Det är också ett sätt att se till att det finns en granskande kraft i samhället.
Presstödet betalas på riktigt genom skatten, det tycker jag inte heller ät det minsta konstigt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur länge tror du att det skulle dröja innan inloggningsuppgifter sprids omkring i forum, Facebook mm.?
Men hur SVT, SR och UR ska få betalt finns det ju en annan tråd om.
Man lär ju vara rätt blåst om man lägger ut sina lösenord till Netflix, Viaplay o.s.v. på forum eller Facebook.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A a.non skrev:
"att alla ska ha tillgång till den"? Du får det att låta som något påtvingat, som om det vore en plikt som invånare att se till att ha tillgång till SVT. Den som vägrat skaffa TV-mottagare har tidigare sluppit betala men nu verkar det som att även folk som saknar både internet och TV-mottagare ändå blir tvungna att betala beroende på inkomst. Det är inte alla som VILL ha tillgång till svensk TV och då är det väl inte rätt att tvinga de att betala för det? Alla har rätt att gå med i Svenska kyrkan, men de som INTE vill ha med kyrkan att göra slipper ju kyrkoskatt.
Alla ska ha fri sjukvård. Nej för fan! Tvinga inte på mig nån vård.
Tycker nog det låter som en service och inte nåt påtvingat, men det är jag det :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Alla ska ha fri sjukvård. Nej för fan! Tvinga inte på mig nån vård.
Tycker nog det låter som en service och inte nåt påtvingat, men det är jag det :)
Verkar som du tagit min kommentar ur sitt sammanhang.

Varför ska jag betala för denna vänstervridna PK smörjan,

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Debatten om vad vi ska betala privat och vad, som ska finansieras med skattemedel, kan ju bli hur invecklad som helst. Vi har ju både valbara skatter och skatter vi är tvingade att betala. Tänk gärna efter hur det är med tobaksskatt, bränsleskatt, alkoholskatt, vägskatt, försvarskatt, utbildningskatt, vattenskatt, vägskatt, energiskatt, moms, skatt till forskning, presstöd, skatt till industristöd, löner till folkvalda, löner till bygglovsansvariga m.m m.m.... Vilka av dessa borde vara frivilliga?

Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Förutom TV-avgift finns det också presstöd som går till tidningar för att stödja mångfalden (att det ska finnas flera olika tidningar bredvid varandra) Det är också ett sätt att se till att det finns en granskande kraft i samhället.
Presstödet betalas på riktigt genom skatten, det tycker jag inte heller ät det minsta konstigt.
Vi skall inte glömma att public service också har ett beredskapsuppdrag. Både direkt i form av system och beredskap att kunna skicka viktiga meddelanden till allmänheten, och indirekt genom att kritiskt kunna granska främmande makts försökt till otillbörlig påverkan. (Även om det varit skralt med kunskaperna och genomförandet av det senare sedan den civila beredskapen gick i graven.)

Även sändningsinfrastrukturen måste betalas av de här pengarna (SVT/SR/UR betalar Teracom för att sända deras program).

Men vi har som sagt nytta av public service även när det inte är krig. Bra mycket större direkt nytta än av u-båtar och JAS-flygplan... Något som alla betalar via skatten. Och det är billigare med public service än försvaret, mycket billigare.

Och jag är fö försvarskramare, så jag förespråkar inte en nerdragning av det heller, tvärtom, trots att "jag inte använder det (iaf inte de senaste trettio åren, och inte frivilligt), och trots att jag inte "har någon nytta av det".

• Gilla
mikaelbe och 5 till
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Intressant att du har så mycket åsikter om innehållet när du inte ser eller hör på det.............
Jag är inte direkt någon ungdom, och har haft TV, och betalat avgiften, under många, många år.
Men till slut fick jag nog.
Men nog får man reda på vad som visas i dumburken.
Det är ju det första folk pratar om: Såg du XXX i går, vad tyckte du om YYY i söndags osv.

Kul att du tycker det är intressant att jag har en åsikt (y)
Vi har väl allesammans åsikter om SJ, Kina, regeringen, Trump och det mesta utan att vara i direkt kontakt?

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
A a.non skrev:
Verkar som du tagit min kommentar ur sitt sammanhang.
Det tror jag inte. Däremot så tolkade jag Daniels inlägg på ett annat sätt än du.

BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det verkar gå bra för Canal Digital, Viasat, Eurosport, Animal Planet, Discovery med flera.
Så det borde våra "statliga" media också kunna.
A a.non skrev:
Man lär ju vara rätt blåst om man lägger ut sina lösenord till Netflix, Viaplay o.s.v. på forum eller Facebook.
Jag har blivit erbjuden av en forum-kompis att kolla på Netflx via hans abonnemang. Det tror jag knappast är unikt.

A Amatören666 skrev:
Varför ska jag betala för denna vänstervridna PK smörjan,
Vad är det för vänstervridet med denna artikel som kom upp i en annan tråd?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6799941

Kretikos Kretikos skrev:
Det tror jag inte. Däremot så tolkade jag Daniels inlägg på ett annat sätt än du.
Om du antyder att rätten att ha tillgång till "public service", vare sig man har utrustning som gör det möjligt att nyttja den eller ej (till exempel saknar både internetuppkoppling och TV), kan liknas vid att sjukvården finansieras genom kommunalskatten, så kan jag upplysa dig om att du inte behöver betala några patientavgifter eller liknande om du väljer att INTE nyttja den allmänna sjukvården. Kommunalskatt slipper du visserligen inte, men betalar du inte patientavgift så får du inte heller tillgång till allmän sjukvård. Omvänt så slipper du betala patientavgifter till den allmänna sjukvården om du inte vill nyttja den. Ju mer man använder sjukvården, desto mer betalar man i patientavgifter och sjukhusräkningar.

hsd
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för vänstervridet med denna artikel som kom upp i en annan tråd?
[länk]
Förmodligen för att den kom från sveriges radio :rolleyes:

Redigerat:
engs engs skrev:
Dvs man betalar inte dubbel prenumeration på dagstidningen för att man är två, eller fler, i hushållet. Eller dubbla netflix-abb.
När det gäller dagstidningar i pappersform så kan man bara läsa en åt gången, om bägge vill läsa samtidigt så måste man ha två prenumerationer.
När det gäller Netflix så är det olika abbonemang beroende på om man vill kunna titta på mer än ett ställe samtidigt eller inte.

A a.non skrev:
Om du antyder att rätten att ha tillgång till "public service", vare sig man har utrustning som gör det möjligt att nyttja den eller ej (till exempel saknar både internetuppkoppling och TV), kan liknas vid att sjukvården finansieras genom kommunalskatten, så kan jag upplysa dig om att du inte behöver betala några patientavgifter eller liknande om du väljer att INTE nyttja den allmänna sjukvården. Kommunalskatt slipper du visserligen inte, men betalar du inte patientavgift så får du inte heller tillgång till allmän sjukvård. Omvänt så slipper du betala patientavgifter till den allmänna sjukvården om du inte vill nyttja den. Ju mer man använder sjukvården, desto mer betalar man i patientavgifter och sjukhusräkningar.
Vi börjar om från början tror jag. Daniel menade nog inte, och jag tolkade det inte som ett tvång att ta del av public service. Utan att det ska vara tillgängligt för alla och finansieras av alla. Sedan kan man ju roa sig med en massa exempel på orättvisa undantag och jag vill inte betala för ditten och datten är vänstervriden osv och vissa saker finns det poänger i men grunden att vi ska ha en gemensamt finansierad public service tror ja de flesta tycker är bra.

Demmpa Demmpa skrev:
När det gäller dagstidningar i pappersform så kan man bara läsa en åt gången, om bägge vill läsa samtidigt så måste man ha två prenumerationer.
Lustigt, hos oss fungerar det utmärkt!
De papperstidningar jag har tillgång till har alltid en Del 1 och en Del 2.
Så det går alldeles utmärkt för två personer att läsa den vid frukostbordet.
Frugan läser del 1 medan jag läser del 2.
Sedan byter vi när vi tar påtåren på morgonkaffet :)

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.