97 001 läst · 615 svar
97k läst
615 svar
TV-avgift upp i Högsta förvaltningsrätten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 606 inlägg
...men det har fungerat utmärkt sedan ett par år. Utan hackning.cocuyo skrev:
Flash har inte varit nödvändigt som bärare av videoströmmen på ett bra tag. Det har även Adobe insett som lade ner utvecklingen på mobil-Flash för 2 år sedan.
Och jag tycker nog att det var underförstått att det handlar om enheter som inte får någon dataström från medieföretagen. Jag har faktiskt öppnat SVT:s program i padda, så jag vet att det fungerar där, men jag har inte undersökt närmre varför, om det levererades på ena eller andra sättet.Johan Gunverth skrev:
Men utrustning som inte får något TV-program? Kan den vara TV-mottagare? Kan man med fog hävda att den är "avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program"? Lag (1989:41) 2 §
Har det här någon som helst relevans för den aktuella diskussionen, eller är det mer som "yxskaft"?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 606 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 606 inlägg
Tack! Där har vi ett undantag som faktiskt kräver Flash även på en dator. Här får man hoppas att upphovsrättsinnehavaren investerar i bredare lösningar inför framtiden.cem77 skrev:
Man får väl också hoppas att den oklarhet som råder kring vas som är tv-program, tv-sändning och annat reder ut sig så småningom, då lagtolkningen som den ser ut är ytterligt snårig, och det inte går att utläsa vilken utrustning som är avgiftspliktig.
Radiotjänst anser alltså att en dator är en tv-mottagare, helt oavsett om den är anordnad så att det är möjligt att ta emot tv-program, men inte förrän den ansluts till Internet. Annars när det gäller radio- och tv-mottagare har det inte spelat någon roll om man alls kopplar in den, eller om den inte har antenn, eller om mottagningsförhållandena är dåliga eller obefintliga.
När innehavaren hävdar att den aldrig varit en tv-mottagare, hävdar såväl Radiotjänst, Förvaltningsrätten som Kammarrätten att det är enkelt att göra om den till tv-mottagare, och därför är den avgiftspliktig.
Utsändning är begreppet som lagen använder för att knyta mottagaren av tv-programmet till avgiftsplikten, men aktörerna sänder inte till alla.
Aktörerna följer inte heller villkoren i sändningstillståndet, och därmed är "sändningen" (dataleveransen) inte tv-sändning enligt AV-direktivet och lagen om elektronisk kommunikation.
Rättsinstanserna undersöker inte lagens förarbeten grundligt, och tar inte hänsyn till egenskaperna hos datorn som de dömer att den är föremål för avgift. Det finns inte något stöd i lagen för att bortse från vad den föregivet avgiftsskyldige anför om utrustningen, om man anser sig inte ha tid eller ork att ta reda på fakta.
Som jag ser det vilar Radiotjänsts bedömning inte på lag, utan på godtycke.
Radiotjänst anser alltså att en dator är en tv-mottagare, helt oavsett om den är anordnad så att det är möjligt att ta emot tv-program, men inte förrän den ansluts till Internet. Annars när det gäller radio- och tv-mottagare har det inte spelat någon roll om man alls kopplar in den, eller om den inte har antenn, eller om mottagningsförhållandena är dåliga eller obefintliga.
När innehavaren hävdar att den aldrig varit en tv-mottagare, hävdar såväl Radiotjänst, Förvaltningsrätten som Kammarrätten att det är enkelt att göra om den till tv-mottagare, och därför är den avgiftspliktig.
Utsändning är begreppet som lagen använder för att knyta mottagaren av tv-programmet till avgiftsplikten, men aktörerna sänder inte till alla.
Aktörerna följer inte heller villkoren i sändningstillståndet, och därmed är "sändningen" (dataleveransen) inte tv-sändning enligt AV-direktivet och lagen om elektronisk kommunikation.
Rättsinstanserna undersöker inte lagens förarbeten grundligt, och tar inte hänsyn till egenskaperna hos datorn som de dömer att den är föremål för avgift. Det finns inte något stöd i lagen för att bortse från vad den föregivet avgiftsskyldige anför om utrustningen, om man anser sig inte ha tid eller ork att ta reda på fakta.
Som jag ser det vilar Radiotjänsts bedömning inte på lag, utan på godtycke.
Redigerat:
Tydligen har avgiftskontrollanterna provision!
Text från en platsannons där de söker personal:
Avgiftskontrollant Oskarshamn
Radiotjänst
Radiotjänst i Kiruna AB ansvarar för tv-avgiften som går till programverksamheten för SVT, SR och UR. Alla som har en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift. På så sätt är alla med och bidrar till radio och tv som är oberoende av kommersiella och politiska intressen.
Som avgiftskontrollant besöker du hushåll som ännu inte betalar radio- och tv-avgift. Du informerar om regelverket och kommer i dialog med den du besöker fram till om det finns avgiftspliktig utrustning i hushållet. Uppgifterna lämnas till Radiotjänst som beslutar om TV-avgift ska registreras enligt lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
Vi söker dig som är målinriktad, uthållig och kan arbeta självständigt samt har god planeringsförmåga. För att lyckas i arbetet är det viktigt att du har både erfarenheter från livet och arbetslivet med dig i bagaget. Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete så där det ingår service- och försäljning. Arbetet kräver goda kunskaper i svenska samt körkort och tillgång till egen bil. För att lära dig grunderna i arbetet kommer du att få introduktion, utbildning och stöd från våra samordnare.
Anställningen börjar med en provanställning som övergår i en tillsvidarenaställning om vi trivs med varandra.
Du bör kunna arbeta minst tio timmar per vecka. Vill du arbeta mer går det också bra. Arbetet sker för det mesta under kvällar och helger.
Din ersättning för arbetet grundas på antal registrerade avgifter.
Formuleringarna i annonsen säger en del om vilken syn Radiotjänst har på sina "kunder" och eftersom det verkar vara någon slags frilansanställning funderar jag på vilken sorts människor som nappar?
Annonsen: https://radiotjanst.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:29786/where:4/
Text från en platsannons där de söker personal:
Avgiftskontrollant Oskarshamn
Radiotjänst
Radiotjänst i Kiruna AB ansvarar för tv-avgiften som går till programverksamheten för SVT, SR och UR. Alla som har en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift. På så sätt är alla med och bidrar till radio och tv som är oberoende av kommersiella och politiska intressen.
Som avgiftskontrollant besöker du hushåll som ännu inte betalar radio- och tv-avgift. Du informerar om regelverket och kommer i dialog med den du besöker fram till om det finns avgiftspliktig utrustning i hushållet. Uppgifterna lämnas till Radiotjänst som beslutar om TV-avgift ska registreras enligt lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
Vi söker dig som är målinriktad, uthållig och kan arbeta självständigt samt har god planeringsförmåga. För att lyckas i arbetet är det viktigt att du har både erfarenheter från livet och arbetslivet med dig i bagaget. Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete så där det ingår service- och försäljning. Arbetet kräver goda kunskaper i svenska samt körkort och tillgång till egen bil. För att lära dig grunderna i arbetet kommer du att få introduktion, utbildning och stöd från våra samordnare.
Anställningen börjar med en provanställning som övergår i en tillsvidarenaställning om vi trivs med varandra.
Du bör kunna arbeta minst tio timmar per vecka. Vill du arbeta mer går det också bra. Arbetet sker för det mesta under kvällar och helger.
Din ersättning för arbetet grundas på antal registrerade avgifter.
Formuleringarna i annonsen säger en del om vilken syn Radiotjänst har på sina "kunder" och eftersom det verkar vara någon slags frilansanställning funderar jag på vilken sorts människor som nappar?
Annonsen: https://radiotjanst.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:29786/where:4/
Det är bedrövligt. För drygt en månad sedan fick jag telefon från en kontrollant. Diskuterade med henne hur det kan komma sig att de ideligen återkommer. Svaret jag fick var att var tredje månad kommer man upp igen när hushållet inte har något abonnemang. Döm om min förvåning när jag får en påringning på min mobil. c:a 19,40 i kväll (på trettondagen) och en kvinna presenterar sig från Radiotjänst. Jag blir inte vidare glad och frågar hur det kan komma sig att de ringer igen med så kort intervall. Förmodar att de intensifierar kontrollerna för att om möjligt trötta ut folk. Att körkort och egen bil skall vara nödvändigt kan bara betyda att man kan förvänta sig hembesök. Hursomhelst, att jag inte har TV var enligt kvinnan konstigt. Att jag fyller min fritid med annan tog hon inte till sig. Det dröjer nog inte så länge innan det ringer på dörren. Man får sluta svara i mobilen "inget nummer" och göra som frugan, hon stänger av den, för att spara på batteriet när hon pratat färdigt.
Jag fick också en påringning ikväll.
"Det är från Radiotjänst, det är vi som tar in tv-avgiften."
"Här finns ingen TV, jag äger ingen TV, det är ett aktivt val att vara utan."
"Bor du på XX-vägen i YY-stad?"
"Här finns fortfarande ingen TV, jag får önska dig en trevlig kväll."
"Avgiften...blablabla" ända ner i klykan.
Verkar som om taktiken är att prata på för att få folk att försäga sig, om man nu har TV och inte betalar?
Argumentet "jag har ingen TV" biter ju tom på canaldigitals påflugna säljare.
Suck.
Hursomhelst, även om de skulle snoka runt huset kan de inte få syn på någon TV eftersom det helt enkelt inte finns någon.
"Det är från Radiotjänst, det är vi som tar in tv-avgiften."
"Här finns ingen TV, jag äger ingen TV, det är ett aktivt val att vara utan."
"Bor du på XX-vägen i YY-stad?"
"Här finns fortfarande ingen TV, jag får önska dig en trevlig kväll."
"Avgiften...blablabla" ända ner i klykan.
Verkar som om taktiken är att prata på för att få folk att försäga sig, om man nu har TV och inte betalar?
Argumentet "jag har ingen TV" biter ju tom på canaldigitals påflugna säljare.
Suck.
Hursomhelst, även om de skulle snoka runt huset kan de inte få syn på någon TV eftersom det helt enkelt inte finns någon.
Redigerat:
Jag har blivit betydligt fränare när de ringer nu, riktigt oförskämd rent ut sagt, men jag erbjuder att avsluta samtalet.
Kul att få veta att det är provisionslön. Jag gissar att det är samma sorts folk som Stasi fick in.
Kontrollanten som tillfälligt bodde granne med mig har jag kollat upp. Han har tidigare varit "säkerhetskonsult", läs det som privatdetektiv. Förmodligen är han lite mer hårdhudad än jag först trodde, och han har med säkerhet förstått att han blev avslöjad. Jobbar han på provision, så kommer han knappast tillbaka.
Kul att få veta att det är provisionslön. Jag gissar att det är samma sorts folk som Stasi fick in.
Kontrollanten som tillfälligt bodde granne med mig har jag kollat upp. Han har tidigare varit "säkerhetskonsult", läs det som privatdetektiv. Förmodligen är han lite mer hårdhudad än jag först trodde, och han har med säkerhet förstått att han blev avslöjad. Jobbar han på provision, så kommer han knappast tillbaka.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Här en kul artikel i ämnet på den icke rumsrena sajten avpixlat
https://avpixlat.info/2013/10/21/radiotjanst-en-radda-berattar/
https://avpixlat.info/2013/10/21/radiotjanst-en-radda-berattar/
Det räcker väl knappast med att nån lapplisa-wannabe går ett varv runt huset och ser nåt mot väggen som skulle kunna vara ljuset från en tv-apparat, eller tom. ser nåt som liknar en tv, utan att du som bor där säger: ja, det finns en tv i det jär hushållet?
Dom har ju inget på min gräsmatta att göra så att säga...
Dom har ju inget på min gräsmatta att göra så att säga...