5 316 läst · 50 svar
5k läst
50 svar
Tusentals bilar förbjuds när Hornsgatan blir miljözon
Om vi pratar specifikt dubbdäck så tror jag på någon form av dubbdäcksskatt/avgift, även om detta utretts och ratats. Ironiskt nog pga det ansågs att det trots vissa positiva hälsoeffekter inte skulle uppväga ökningen av olyckor och stopp (alla vet väl att friktionsdäck är minst lika bra som dubbdäck när det gäller stoppsträcka och framkomlighet ).BirgitS skrev:
Man satsade ju också initialt hårt på information kring dubbdäck, men drog sedan efter bara något år slutsatsen att informationen inte fick nödvändigt genomslag. Men folk kastar ju knappast sina fräscha dubbdäck på soptippen och köper friktionsdäck direkt. Ibland måste man ge en reform den tid som behövs.
Förutsatt att det nu verkligen är så att dubbdäcken är ett reellt problem. Jag är långtifrån övertygad.
När det gäller miljöklasskravet så känns det som ytterligare en "satsning" som inte riktigt träffar rätt. I stor utsträckning handlar det ju mer om hur nya bilar som får köras än hur mycket de släpper ut. T.ex. finns det ju många elbilar som inte är Euro6-klassade av den enkla anledningen att de är tillverkade före 2013.
Finns det verkligen "många" elbilar tillverkade före 2013. Du vet garanterat bättre än vad jag gör men för mig är "elbilföreteelsen" något som bara existerat i "verkligheten" de senaste åren. Lever verkligen batterierna fortfarande efter sju/åtta år eller har man tvingats byta dessa på de aktuella bilarna tro?C cpalm skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Dubbdäcksavgift skulle väl inte leda till en omedelbar större sänkning av antalet bilar med dubbdäck på just de gator som har störst problem med partiklar. Det skulle ju ta väldigt lång tid innan det fick genomslag medan förbudet på Hornsgatan ledde till en sänkning genast.C cpalm skrev:Om vi pratar specifikt dubbdäck så tror jag på någon form av dubbdäcksskatt/avgift, även om detta utretts och ratats. Ironiskt nog pga det ansågs att det trots vissa positiva hälsoeffekter inte skulle uppväga ökningen av olyckor och stopp (alla vet väl att friktionsdäck är minst lika bra som dubbdäck när det gäller stoppsträcka och framkomlighet ).
Man satsade ju också initialt hårt på information kring dubbdäck, men drog sedan efter bara något år slutsatsen att informationen inte fick nödvändigt genomslag. Men folk kastar ju knappast sina fräscha dubbdäck på soptippen och köper friktionsdäck direkt. Ibland måste man ge en reform den tid som behövs.
Förutsatt att det nu verkligen är så att dubbdäcken är ett reellt problem. Jag är långtifrån övertygad.
När det gäller miljöklasskravet så känns det som ytterligare en "satsning" som inte riktigt träffar rätt. I stor utsträckning handlar det ju mer om hur nya bilar som får köras än hur mycket de släpper ut. T.ex. finns det ju många elbilar som inte är Euro6-klassade av den enkla anledningen att de är tillverkade före 2013.
Menar du att du tror att dubbdäck inte påverkar partikelhalterna i luften eller att höga partikelhalter inte är ett hälsoproblem?
jag får åka dit och prova.
min bil är från 2003 och i miljöklass 2005 =Euro 4, men läser man siffrorna så klarar den kraven även för euro6 (japp, med exakt samma testförfarande). Detta eftersom den varken har direktinsprutning eller magerdrift/skiktad förbränning som ger just partiklar och nox, samt bra rening tydligen i övrigt.
Politikerna har via regleringarna sänkt co2 utsläppen med ca 10% men i gengäld infört partiklar och nox under tio års tid. Först nu med Euro6d börjar dessa utsläpp också minska.
De kommer givetvis skita fullständigt i att de verkliga utsläppen uppfyller euro 6 eftersom det inte står det i registret.
min bil är från 2003 och i miljöklass 2005 =Euro 4, men läser man siffrorna så klarar den kraven även för euro6 (japp, med exakt samma testförfarande). Detta eftersom den varken har direktinsprutning eller magerdrift/skiktad förbränning som ger just partiklar och nox, samt bra rening tydligen i övrigt.
Politikerna har via regleringarna sänkt co2 utsläppen med ca 10% men i gengäld infört partiklar och nox under tio års tid. Först nu med Euro6d börjar dessa utsläpp också minska.
De kommer givetvis skita fullständigt i att de verkliga utsläppen uppfyller euro 6 eftersom det inte står det i registret.
Antagligen inte, räknat i antalet rullande fordon. Jag tänkte väl snarare många som att det redan 2013 fanns och funnits många modeller av elbilar att välja på. Likväl som gasbilar, etanolbilar, hybrider och andra bilar med ypperliga utsläppsvärden, men som helt enkelt saknar Euro5-klassningen.Alfredo skrev:
Ja, det skulle vara intressant att veta hur batterierna klarat tidens tand. Man vet ju hur det funkar med batterier i andra sammanhang. Finns säkert mycket att läsa om detta. Har inte heller så bra koll på elbilar.
Det beror ju på. En årlig avgift för att få köra med dubbdäck skulle ju få snabbt genomslag som dessutom inte skulle vara begränsat till Hornsgatan. En avgift vid köp av däcken skulle ju inte få lika snabbt genomslag.BirgitS skrev:
Att dubbdäck inte påverkar partikelhalterna i luften i den utsträckning som i vissa sammanhang görs gällande.
För den delen känns det som att även vissa kvantifieringar av hälsoeffekterna som förekommit i sammanhanget är diskutabla (typ hur många som bor längs Hornsgatan som varje år dör "dubbdäcksdöden").
Att det har någon form av negativa hälsoeffekter är väl däremot rätt uppenbart. Precis som med mycket annat.
Snabbt och snabbt? Tre års utredning, ett par år hos olika remissinstanser några år för att väcka liv i gamla "Radiotjänst" i Kiruna för att hantera byråkratin så vore det igång.C cpalm skrev:
Skämtar givetvis (delvis) men det känns som en ganska krånglig administration med en "dubbdäckslicens".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Ska folk byta ut sina dubbdäck som kan användas i många år till så måste det till höga avgifter för att byta däck är dyrt och då får man de vanliga åsikterna om att det slår så hårt mot låginkomsttagare etc. som brukar dyka upp så fort som det andas om att öka kostnaden för att ha bil. samt att politikerna bara ska ha in pengar utan att man får något tillbaka.C cpalm skrev:
Man vill väl inte heller att alla byter ut sina dubbdäck för en viss mängd dubbdäck är bra för att riva upp isen vid trafikljusen.
Piggdekkgebyr funkar iallafall i Norge, men dom är å andra sidan kanske inte kända för effektiv och slimmad byråkrati?
I piggdekksesongen må du betale gebyr for å kjøre med piggdekk i Bergen kommune de dagene du bruker bilen. Sesongen er fra 1. november til første søndag etter 2. påskedag.
Du kan betale per døgn, måned eller sesong fra og med 1. november. Den enkleste måten å betale på er å bruke appen «P i Bergen».
Det skulle iallafall skapas en massa nya arbetstillfällen.
I piggdekksesongen må du betale gebyr for å kjøre med piggdekk i Bergen kommune de dagene du bruker bilen. Sesongen er fra 1. november til første søndag etter 2. påskedag.
Du kan betale per døgn, måned eller sesong fra og med 1. november. Den enkleste måten å betale på er å bruke appen «P i Bergen».
Det skulle iallafall skapas en massa nya arbetstillfällen.
Som många säkert redan sagt.
Polisen säger att de inte kollar dubbdäck då de inte har resurser. Och de kommer inte ha resurser till detta heller.
Tillochmed Miljöpartiet ifrågasätter ju varför man instiftar detta då efterlevnad kommer i princip vara noll. De som bryr sig har ju redan ingen bil eller en nyare och miljösnällare bil.
Och de som inte har råd att byta eller skiter i miljön (eller iaf vill att nån annan ska ändra sitt levnadssätt men inte de) lär inte bry sig
Polisen säger att de inte kollar dubbdäck då de inte har resurser. Och de kommer inte ha resurser till detta heller.
Tillochmed Miljöpartiet ifrågasätter ju varför man instiftar detta då efterlevnad kommer i princip vara noll. De som bryr sig har ju redan ingen bil eller en nyare och miljösnällare bil.
Och de som inte har råd att byta eller skiter i miljön (eller iaf vill att nån annan ska ändra sitt levnadssätt men inte de) lär inte bry sig
Men Aftonbladet älskar förslaget, eftersom det gör möjlighet till merförsäljning.
Man skulle nästan tro att man även i Malmö behöver oroa sig (om man har äldre bil), men så skrev Sydsvenskan redan 2018
Någon med Aftonbladet inloggning som har lust att kolla vad Aftonbladet egentligen skriver om Malmö?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skulle nästan tro att man även i Malmö behöver oroa sig (om man har äldre bil), men så skrev Sydsvenskan redan 2018
https://www.sydsvenskan.se/2018-03-23/oklart-lage-om-miljozoner
Någon med Aftonbladet inloggning som har lust att kolla vad Aftonbladet egentligen skriver om Malmö?
Smartast är ju att som i resten av världen börja med kameror på de flesta gatorna i stan.
Inte bara att man kan spåra de kriminella som spränger bomber överallt. Men med rätt små insatser kan man bevaka både dubbdäck och förbud mot vissa fordonstyper.
Spanien har kameror som bevakar heldragna linjer och de som "tränger" sig över dem i köer.
Sen i kombination med detta inför man "pricksystem" på körkortet. I Spanien märkte man att det var minimal skillnad när man höjde böter. Men jäklar vad folk blev väsentligt laglydigare i trafiken när de tappar körkortet mycket snabbare.
Har man inte råd med poliser får man köra kameror och brevböter.
Inte bara att man kan spåra de kriminella som spränger bomber överallt. Men med rätt små insatser kan man bevaka både dubbdäck och förbud mot vissa fordonstyper.
Spanien har kameror som bevakar heldragna linjer och de som "tränger" sig över dem i köer.
Sen i kombination med detta inför man "pricksystem" på körkortet. I Spanien märkte man att det var minimal skillnad när man höjde böter. Men jäklar vad folk blev väsentligt laglydigare i trafiken när de tappar körkortet mycket snabbare.
Har man inte råd med poliser får man köra kameror och brevböter.
Vaniljtårta?harry73 skrev:Men Aftonbladet älskar förslaget, eftersom det gör möjlighet till merförsäljning.
[bild]
Man skulle nästan tro att man även i Malmö behöver oroa sig (om man har äldre bil), men så skrev Sydsvenskan redan 2018
[länk]
Någon med Aftonbladet inloggning som har lust att kolla vad Aftonbladet egentligen skriver om Malmö?
Rörande dubbdäcken så har ju Odinsgatan i Göteborg dubbdäcksförbud. Orsaken till partikelhalterna på den gatan är att den går parallellt med järnvägen och spårvagnen, samt att den i ena änden slutar vid E6 och för att sänka partikelhalterna har man då infört dubbdäcksförbud. Inte för att förbudet har någon större påverkan på partiklarna, men då har man ju åtminstone gjort något.
Det är faktiskt inte så mycket trafik på Odinsgatan då det ändå inte går att köra bil i centrala Göteborg. Bygget av Västlänken omöjliggör biltrafik i stan numera.
Det är faktiskt inte så mycket trafik på Odinsgatan då det ändå inte går att köra bil i centrala Göteborg. Bygget av Västlänken omöjliggör biltrafik i stan numera.