5 314 läst · 50 svar
5k läst
50 svar
Tusentals bilar förbjuds när Hornsgatan blir miljözon
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Ja, så är det eftersom Hornsgatan har värden som överstiger gränsvärdena många dagar om året men omkringliggande gator inte gör det. Hornsgatan är lite speciell för utsläppen där ligger still eller blåses längs med gatan och inte åt sidan eftersom husen är höga, kvarteren är långa och tvärgående gator är korta.Alfredo skrev:
Dubbdäcksförbud är det även på Fleminggatan som också är en högtrafikerad gata med samma problem när det gäller vind.
Hornsgatan är också speciell på det sättet att det är en av gatorna där man mäter Stockholms luftkvalitet, tillsammans med Folkungagatan, S:t Eriksgatan och Sveavägen. Hur läget är på omkringliggande gator har man knappast samma uppfattning om.BirgitS skrev:Ja, så är det eftersom Hornsgatan har värden som överstiger gränsvärdena många dagar om året men omkringliggande gator inte gör det. Hornsgatan är lite speciell för utsläppen där ligger still eller blåses längs med gatan och inte åt sidan eftersom husen är höga, kvarteren är långa och tvärgående gator är korta.
Dubbdäcksförbud är det även på Fleminggatan som också är en högtrafikerad gata med samma problem när det gäller vind.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Förra året så uppskattedes det att 21% av bilarna som framfördes på Hornsgatan hade dubbdäck. På 10 år så har man skrivit ut uppskattningsvis 100 böter för brott mot dubbdäcksförbudet. Det går fortare att avgöra om en bil har dubbdäck än om den tillhör fel klass så jag gissar att detta förbud kommer ha någonstans mellan 0 och 0.0000000001% påverkan på luften.
Dessutom så framförde Daniel Helldén att poängen var att få bort skadliga partiklar och NOx. Jag har då lite svårt att se kopplingen till bilar som framförs på bensin/E85, men det blir ju bra symbolpolitik.
Dessutom så framförde Daniel Helldén att poängen var att få bort skadliga partiklar och NOx. Jag har då lite svårt att se kopplingen till bilar som framförs på bensin/E85, men det blir ju bra symbolpolitik.
Fairlane skrev:
Fast om nästan 80 procent respekterar även detta förbud borde väl luftkvalitetsförbättringen kunna bli lite bättre än så kan nog jag tycka.Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Men 2009, alltså året innan förbudet mot dubbdäck började gälla, så hade 60 % av personbilarna på Hornsgatan dubbdäck så även om 21 % fortfarande har dubbdäck så är det ju en klar förändring som har lett till bättre luft där.Fairlane skrev:Förra året så uppskattedes det att 21% av bilarna som framfördes på Hornsgatan hade dubbdäck. På 10 år så har man skrivit ut uppskattningsvis 100 böter för brott mot dubbdäcksförbudet. Det går fortare att avgöra om en bil har dubbdäck än om den tillhör fel klass så jag gissar att detta förbud kommer ha någonstans mellan 0 och 0.0000000001% påverkan på luften.
Mätvärden för halten luftföroreningar och andel bilar med dubbdäck kan man kolla på här: http://miljobarometern.stockholm.se/luft/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Visst är det så att fler kanske väljer annorlunda däck, eller bil, när det är dags för byte, men i övrigt tror jag inte folk i någon större utsträckning byter.
De dubbfria däcken idag är ju också bättre än 2009 så det kan ju också vara en faktor.
De dubbfria däcken idag är ju också bättre än 2009 så det kan ju också vara en faktor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Fast ska du räkna så förutsätter det ju nästan att om förbudet inte fanns så skulle 100% köra dubbdäck.Alfredo skrev:
Om andelen dubbdäck är oförändrad så spelar det ingen roll om 80% respekterar förbudet. Nu är det inte oförändrat, men det kan bero på fler anledningar. Frågan är isåfall om det är 60% dubbdäck på vägarna runt omkring.
Stadens egna beräkningar visar på att denna förändring är rätt meningslös då värdena och redan sjunkit och rimligen kommer fortsätta sjunka där äldre bilar ändå skrotas och byts mot nyare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Visst finns det många skäl till att byta från dubbdäck till dubbfritt, men det var ju så att andelen dubbdäck sjönk just på Hornsgatan när förbudet infördes:Fairlane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och dubbdäcksförbudet gjorde så att Hornsgatan gick från att vara sämre när det gäller partiklar till att vara i nivå med andra högtrafikerade gator:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det så, om än kanske i stor utsträckning indirekt (ökad medvetenhet, minskad trafik, effekter av parallella åtgärder).BirgitS skrev:
Samtidigt tycker jag det urholkar förtroendet för rättssamhället när man stiftar lagar som en såpass stor andel av befolkningen struntar i, och kommer undan med det. I synnerhet som många av de laglydiga gör en uppoffring. Förbud skall användas som ett verktyg för att i stort sett eliminera en företeelse, inte för att minska den. Är man nöjd med kurvan här ovanför så borde man använt andra styrmedel än förbud.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 332 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 332 inlägg
Hopplöst att säga om dubbdäcksförbudet hade en signifikant påverkan på luftkvaliteten eller inte. Vi har ju ingen alternativ verklighet att jämföra med och förändringarna är små från år till år jämfört med den längre trendens stora luftkvalitetsförbättring. Och en gata i en helt annan stadsdel, Sveavägen, har motsvarande förbättrad luftkvalitet utan lokalt förbud i Vasastan.
Beklämmande att man tog upp nya miljözon 2 minst 3 gånger på bla TV 4nyheterna och vägrade nämna vilka bilar det gällde. Om man är berörd vet man i allmänhet det sa MP politikern.
Man nämnde ungefärliga årsmodeller men aldrig euro5 och euro6.
Man nämnde ungefärliga årsmodeller men aldrig euro5 och euro6.
Hur kan utsläppen bli detsamma? Måste väll ändå bli mer utsläpp om man måste köra längre för att komma till samma ställe?Johnny Viking skrev:Suck. Just detta är en så skev miljögrej för politiker att vinna poäng på, speciellt nöten, Miljöpartiets, Daniel Hellden som står bakom detta. Symbolmiljöförbättringar, liksom. Det har kritiserats hårt. Bilarna som ej får köra där ska bara ta en annan rutt..., så miljöproblemet av dubbdäck etc förflyttas bara till de andra områdena. Så totala mängden utsläpp är ju fortsatt samma... Bättre satsa dessa pengar som detta kostat / kostar på subventionering av nyinköp av mer och mer miljövänliga bilar för privatpersoner så gamla bilar skrotas till högre grad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Jag håller med dig i princip men skulle gärna vilja veta vad du tycker hade varit bättre styrmedel.C cpalm skrev:Samtidigt tycker jag det urholkar förtroendet för rättssamhället när man stiftar lagar som en såpass stor andel av befolkningen struntar i, och kommer undan med det. I synnerhet som många av de laglydiga gör en uppoffring. Förbud skall användas som ett verktyg för att i stort sett eliminera en företeelse, inte för att minska den. Är man nöjd med kurvan här ovanför så borde man använt andra styrmedel än förbud.